2781
Sök

Ev. hjulnavsproblem Mondeo -00

79 Inlägg
6 april 2012
Trådstartare
Hej Bytte till sommardäck idag och märkte när jag bytade höger bak att det glappar. finns det något annat det kan vara än att byta hjulnavet? har märkt att när handbromsen är åtdragen så kan jag inte vicka på hjulet men annars går det. Positiva är väl att hjulnav och lager är i ett paket.
Som sagt kan det vara något annat? Paketet kostar nämligen 2000:- så lite kinkigt om det ine är det när man skruvat ner skiten,

Som rubriken lyder är det en Ford Mondeo -00 Kombi

925 Inlägg
6 april 2012
Det är hjullagret som glappar...eftersom den inte är låst i spindeln så när du drar åt handbromsen låser du ju allt.. alltså oket sitter fast i spindeln.. då känns inte glappet.. men om du släpper handbromsen så känns det och går att snurra.. om du hissar upp bilen och snurrar höger bak hjul och har ena handen på fjädern så känner du vibrationer.. vilket tyder på att hjullagret är dåligt.. enkelt att byta.. det gör du själv.. smile

Feel The Difference

79 Inlägg
6 april 2012
Trådstartare
Ok. Hur bråttom är det att byta? Worst case cenario?
Vågar man köra med bilen?

925 Inlägg
6 april 2012
asså låter det nå resonansljud när du kör?..typ börjar vid 40km/H och upp till 90-100km/H kan vara bra att byta snabbt för lagret kan gå sönder och skära ihop då låser sig höger bakdäck.. jaa du vågar köra med den men längre sträckor får du planera in ett byte tycker jag smile.. Är med och tävlar om Sveriges bästa Fordmedarbetare 2012..alltså bland dom 10 bästa smile...

Feel The Difference

925 Inlägg
6 april 2012
Ta bort hjulet.. sen ta bort Bromsok + okhållare..sen tar du bort ABS givarkontakten bakom hjullagret..var försiktig..  sen har du ett extra hål i hjulnavet när du ska ta igenom en torx 55 tror jag eller om det e 45... lossa fyra bultar i spindeln...sen ta släggan och slå bort lagret smile

Feel The Difference

Sök