sverkera skrev:
-MATS- skrev:
Uppdatering från sent i går kväll:

Vi vill se bilder och videos!!

På begäran - några bilder från garaget igår kväll:
![https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-cbf4fa7ce7fd7a6e3ce3457c2bcc369d.jpg]()
Bensinpumpen monterad och testad
![https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-5cc7525b317d977dfc7be7aeffefa5dc.jpg]()
Portarna öppna – nu ska här gasas

Men här uppför sig inte bilen alls som jag förväntat mig

Den startar
endast om jag inte rör gaspedalen, och så fort jag gasar så dör motorn. Motorn går kanske högst 5-10 sekunder sedan dör den och går inte att starta förrän det gått ca 10 minuter, då den glatt hostar igång igen under 10 sekunder, dör osv. osv.
Det känns som om inte tillräckligt bränsle kommer in i förgasaren. Det sitter automatchoke på gasaren så jag kan inte lura bilen att ändra luft/bränsleförhållandet. Men jag har heller absolut ingen större lust att riva ner förgasaren om jag på något sätt kan undvika det. Jag misstänker att flera års avställning kan ha skapat avlagringar inuti förgasaren och att diverse munstycken och dylikt beckat igen. Min första åtgärd blir därför att knacka försiktigt på flottörhuset för att lossa flottören.
Resultatet är något bättre och bilen går nu att gasa, men dör fortfarande efter 10 sekunder. Dock med den skillnaden att den går att starta 4 gånger på raken innan den måste vila 10 minuter.
I detta läge testar jag dels att fylla flottörhuset med bränsle (som ju i sig kan lösa avlagringar) och dels det jag kallar ”trasmetoden”. Metoden går ut på att försöka få upp varvtalet på motorn och snabbt täcka över förgasaren med en fuktig trasa eller handduk så att den ’kvävs’. Det uppstår då ett mycket kraftigt vakuum som under gynnsamma förhållanden kan suga ut smutspartiklar ur muntyckena i förgasaren. Denna metod visar sig fungera bättre

och nu går motorn i nästan en minut innan min kära hustru (som bistår mig denna kväll) utbrister: ”Det ryker!”
Det som ryker är sannolikt flera års dammavlagringar som uppstått sedan bilen stått med öppen motorhuv i nästan 5 år – men upptill detta kan vi också konstatera är ett stort läckage på ingående bränsleröret vid förgasaren

…
![https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-8e927e92080af91e9d445115e0215238.jpg]()
Här ses dels hur jag fyller flottörhuset med bränsle med hjälp av en medicindoseringsspruta, dels ser man bränsleläckaget under ingående bränsleledningen.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-7fc007b4c96df70d47b43b347c4768c2.jpg]()
Jag byter ut denna detalj som visade sig ha en spricka. Nästan helt identiska anslutningar sitter på vissa elektriska universal bensinpumpar som vi har liggandes efter andra projekt.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-2aa86a626619277bcf2694d642e56f55.jpg]()
Nu läcker inget längre

Min kära hustru har vid det här laget gett upp och gått och lagt sig för någon timme sedan, men jag är enveten och SKA bara ha igång bilen

Det visar sig gå helt galant och jag kör bilen 5-7 minuter. Dock svarar den inte fullt så bra på gaspådrag som jag förväntat mig, likaså saknas tomgång – men det är en fröjd för örat att sitta bakom ratten denna kväll

Jag låter bilen stå och tänker att tiden och bränslet får jobba på att fräscha upp förgasaren

Tyvärr blev det ingen video, men min hustrus kommentar när jag gick och lade mig kan tjäna som en nog så god illustration: ”Vet du hur många du just har väckt? Du kunde väl åtminstone ha förvarnat mig – det lät ju som om det åskade ute!”

