3965
Sök

Ford 429 Bigblock i en Edsel Villager Station Wagon 1959

En enkel projekttråd om min lite udda 50-talsjänkare med Bigblock-motor. Den 14/5 blev jag klar med det primära målet att få bilen godkänd på SBP efter att ha byggt fästen till- och renoverat automatlådan, tätat en läckande... Visa mer

VWetgirig hobbymekare
214 317 Visningar
Uppdaterades senast 1 februari 2013
VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
8 maj 2012
Trådstartare
#241
fadret skrev:
Är det inte 12,7 med tom Converter och 9,9 med full ?

Ok - jag har faktiskt försökt att googla på detta, men fått såpass olika bud så jag varken vet ut eller in ... 13 quarters (12,4 liter) var nog det vanligaste budet. Men att konvertern rymmer 2,8 liter kan ju kännas helt rimligt smile . Totalt har jag hittills hinkat i ca 10 liter allt som allt.

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
8 maj 2012
Trådstartare
#243
fadret skrev:
http://mustangclubsweden.org/showthread.php/12238-Hur-mycket-olja-i-C6

Hämtat härifrån

Tack big_smile

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
8 maj 2012
Trådstartare
#244
Idag reste sig nackhåren av njutning när jag var i garaget – 429:an mullrade igång med det vackraste motorljud som jag vet tongue tongue tongue . Men eftersom jag inte hade ett livstecken i motorn igår så undrar ni säkert hur det gick till wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-1aa12d597bc17cd85ec7315562850aea.jpg
Jag filade brytarspetsarna

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-25df23b1f719f65ba3829b5d8cc8c0f3.jpg
Jag tog ur samtliga tändstift och checkade elektrodavstånd (7:an var t.ex. helt hoptryckt roll ) och rengjorde dem

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-e4640fa4eeb619dab8b50e3af0f7ae8f.jpg
Jag fyllde på ett par liter kylarvätska

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-fe838cd55296657b4c0854dcc5470b4a.jpg
Kollade kylarslangarna … hmmm, denna ser ut att vika sig vid pilen och borde nog egentligen ersättas – men nu vill jag provköra, så jag bortser från det just idag wink

Redo för ett försök?!

Näe, inte riktigt … eftersom jag totalt glömt av att den mekaniska bränslepumpen inte fungerade och den elektroniska ”lånade” jag visst till en annan bil för flera år sedan roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-9e59cea868b23d9f54a5e817d53bbf48.jpg
Ingen soppatilförsel mad

Men jag vill ändå skaffa mig visshet om ifall motorn går att starta – så jag skjuter in lite startgas i förgasaren och :

Ö-Ö-Ö-Ö-BRM-BRM-BRM-PUTT-PUTT-PUTT-VRRRMMM” – motorn startar ögonblickligen big_smile . Fattar ni att jag fick gåshud över hela kroppen?! Detta är bara sååå mäktigt! Jag bryter dock direkt och tänker avvakta till dess jag fyllt på mer olja i automaten och blivit klar med…

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-8265d0b06562e1f703546858257f59ec.jpg
…installationen av en ny elektrisk bränslepump som jag hämtat hos min brorsa sent ikväll smile

Snart blir det åka av – SO STAY TUNED! cool

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

1 125 Inlägg
8 maj 2012
#245
Som vanligt så är jag imponerad av ert arbete


564 Inlägg
8 maj 2012
#246
Spela gärna in ljudet när den vaknar till liv med ett rytande värdigt ett urtidsmonster med dåligt morgonhumör! smile
Senast redigerat av sverkera (8 maj 2012)

4 198 Inlägg
9 maj 2012
#247
Satan va mkt olja det ska vara i växellådan då? Är det för att den är till en kraftig motor eller är det för att det är automat eller en kombination av båda? Gick i 2 liter eller något sånt i min 740 när jag bytte olja i den.....

Ser verkligen fram emot uppstarten nu:) Jobba på:)


2 121 Inlägg
9 maj 2012
#248
zemet skrev:
Satan va mkt olja det ska vara i växellådan då? Är det för att den är till en kraftig motor eller är det för att det är automat eller en kombination av båda? Gick i 2 liter eller något sånt i min 740 när jag bytte olja i den.....

Ser verkligen fram emot uppstarten nu:) Jobba på:)

men du har ingen automat låda i din 740.... automatlådan måste ha sin mängd olja för att kunna driva bilen annars slirar den bara å på din 740 har ju ju en koppling man trycker på så något olika är dom kan jag säga dig tongue


25 Inlägg
9 maj 2012
#249
Jo, jag flidde lådan i 250:in, har för mig att de va ca 12,5 liter de gick i...
Men gå på graderingen på stickan är ju säkrast de...
Lite off topic så går de i ca 14 liter i motorn på den me...

Yawn...
3 151 Inlägg
9 maj 2012
#250
Grattis! Skoj att den startade efter allt hårt arbete. smile

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
9 maj 2012
Trådstartare
#251
Tack för alla trevliga kommentarer, kära läsare big_smile

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

2 164 Inlägg
9 maj 2012
#252
Glöm ej att gå igenom alla växlar orrdentligt när du fyllt, kolla igen och gå igenom. Samt att kolla när den är igång på tomgång och lådan i park.

"Life´s too short to drive a boring car"

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
9 maj 2012
Trådstartare
#253
dadde skrev:
Glöm ej att gå igenom alla växlar orrdentligt när du fyllt, kolla igen och gå igenom. Samt att kolla när den är igång på tomgång och lådan i park.

Nej, och jag måste säkert även justera banden och så vidare ... jag satte bara tillbaka allt med samma mått och toleranser som lådan hade när jag rev den hmm

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

Självlärd
3 083 Inlägg
9 maj 2012
#254
Kul att du fick liv i kärran smile

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
9 maj 2012
Trådstartare
#255
Volvo142_73a skrev:
Kul att du fick liv i kärran smile

Tack - bara den nu växlar ordentligt ocskå ...

Jag ringde upp Mr.Mechanic nu på förmiddagen för att få besked från ett proffs hur man ska göra med påfyllning av olja:

1. Lita aldrig på att oljestickan är original utan mät alltid upp hur mycket du häller i (redan där har jag gjort bort mig hmm ... ). När oljan blir varm expanderar den och har du då överfyllt lådan kan ett plötsligt stopp vid exempelvis en trottoarkant trycka ut främre packboxen och resultera i en stor oljepöl under bilen "och då tycker du inte att det är så roligt", förklarade han för mig roll

2. Har man fyllt i minst 2/3 av oljevolymen kan man starta upp motorn utan risk att skada automatlådan. All olja som legat i tråget försvinner upp i konvertern (det är därför man alltid ska kolla oljenivån med motorn igång). Det KVITTAR om lådan ligger i P eller N (OBS! GÄLLER ENDAST FORDLÅDOR!!!). Under tiden bilen går på tomgång fyller man upp olja i automaten, men inte mer än till mitt emellan LOW och FULL-markeringarna på oljestickan eftersom varm automatlådeolja expanderar så mycket som 5mm på oljestickan cool

Får se om jag hinner detta i kväll ...

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

75 Inlägg
9 maj 2012
#256
Tömma ur all olja och börja om från början?

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
10 maj 2012
Trådstartare
#257
DieselGudrun skrev:
Tömma ur all olja och börja om från början?

Nej, fy - vet du vad ... roll

Får nog hålla tummarna att det sitter rätt oljesticka i bilen och sedan vackert hälla på några deciliter åt gången tills det verkar okej wink

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
10 maj 2012
Trådstartare
#258
Uppdatering från sent i går kväll:

big_smile

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

564 Inlägg
10 maj 2012
#259
-MATS- skrev:
Uppdatering från sent i går kväll:

big_smile

Vi vill se bilder och videos!! cool

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
10 maj 2012
Trådstartare
#260
sverkera skrev:
-MATS- skrev:
Uppdatering från sent i går kväll:

big_smile

Vi vill se bilder och videos!! cool

På begäran - några bilder från garaget igår kväll:

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-cbf4fa7ce7fd7a6e3ce3457c2bcc369d.jpg
Bensinpumpen monterad och testad

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-5cc7525b317d977dfc7be7aeffefa5dc.jpg
Portarna öppna – nu ska här gasas tongue

Men här uppför sig inte bilen alls som jag förväntat mig hmm Den startar endast om jag inte rör gaspedalen, och så fort jag gasar så dör motorn. Motorn går kanske högst 5-10 sekunder sedan dör den och går inte att starta förrän det gått ca 10 minuter, då den glatt hostar igång igen under 10 sekunder, dör osv. osv.

Det känns som om inte tillräckligt bränsle kommer in i förgasaren. Det sitter automatchoke på gasaren så jag kan inte lura bilen att ändra luft/bränsleförhållandet. Men jag har heller absolut ingen större lust att riva ner förgasaren om jag på något sätt kan undvika det. Jag misstänker att flera års avställning kan ha skapat avlagringar inuti förgasaren och att diverse munstycken och dylikt beckat igen. Min första åtgärd blir därför att knacka försiktigt på flottörhuset för att lossa flottören.

Resultatet är något bättre och bilen går nu att gasa, men dör fortfarande efter 10 sekunder. Dock med den skillnaden att den går att starta 4 gånger på raken innan den måste vila 10 minuter.

I detta läge testar jag dels att fylla flottörhuset med bränsle (som ju i sig kan lösa avlagringar) och dels det jag kallar ”trasmetoden”. Metoden går ut på att försöka få upp varvtalet på motorn och snabbt täcka över förgasaren med en fuktig trasa eller handduk så att den ’kvävs’. Det uppstår då ett mycket kraftigt vakuum som under gynnsamma förhållanden kan suga ut smutspartiklar ur muntyckena i förgasaren. Denna metod visar sig fungera bättre wink och nu går motorn i nästan en minut innan min kära hustru (som bistår mig denna kväll) utbrister: ”Det ryker!”

Det som ryker är sannolikt flera års dammavlagringar som uppstått sedan bilen stått med öppen motorhuv i nästan 5 år – men upptill detta kan vi också konstatera är ett stort läckage på ingående bränsleröret vid förgasaren roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-8e927e92080af91e9d445115e0215238.jpg
Här ses dels hur jag fyller flottörhuset med bränsle med hjälp av en medicindoseringsspruta, dels ser man bränsleläckaget under ingående bränsleledningen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-7fc007b4c96df70d47b43b347c4768c2.jpg
Jag byter ut denna detalj som visade sig ha en spricka. Nästan helt identiska anslutningar sitter på vissa elektriska universal bensinpumpar som vi har liggandes efter andra projekt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-2aa86a626619277bcf2694d642e56f55.jpg
Nu läcker inget längre smile

Min kära hustru har vid det här laget gett upp och gått och lagt sig för någon timme sedan, men jag är enveten och SKA bara ha igång bilen mad Det visar sig gå helt galant och jag kör bilen 5-7 minuter. Dock svarar den inte fullt så bra på gaspådrag som jag förväntat mig, likaså saknas tomgång – men det är en fröjd för örat att sitta bakom ratten denna kväll cool

Jag låter bilen stå och tänker att tiden och bränslet får jobba på att fräscha upp förgasaren wink

Tyvärr blev det ingen video, men min hustrus kommentar när jag gick och lade mig kan tjäna som en nog så god illustration: ”Vet du hur många du just har väckt? Du kunde väl åtminstone ha förvarnat mig – det lät ju som om det åskade ute!” tongue

big_smile big_smile big_smile

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>


Sök