2633
Sök

Ford 429 Bigblock i en Edsel Villager Station Wagon 1959

En enkel projekttråd om min lite udda 50-talsjänkare med Bigblock-motor. Den 14/5 blev jag klar med det primära målet att få bilen godkänd på SBP efter att ha byggt fästen till- och renoverat automatlådan, tätat en läckande... Visa mer

VWetgirig hobbymekare
213 413 Visningar
Uppdaterades senast 1 februari 2013
VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
10 april 2012
Trådstartare
#41
För att ytterligare manifestera hur utomordentligt nördigt intresserad jag är av just vår Edselmodell kan jag så här på kvällskvisten tillägga att jag känner till ytterligare tre 9-sitsiga Edslar i Sverige, men alla då utrustade med den mindre 225-hästarsmotorn (samtliga körklara och rullar i respektive Eslöv, Stora Skedvi och Forsa) tongue . Modellen fanns även att köpa med antingen en 145-hästars raksexa eller en Y-block på 200 hk, men av dessa varianter känner jag inte till något enda exemplar i Sverige…

Alltså är bilen ingen dussinbil – utan snarare en halvdussinbil (6 st i Sverige) neutral Nåväl, i väntan på renoveringssatsen så förbereder jag så smått urmonteringen av växellådan:

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-f66248cbc0c814601fc31ccefd3c3ddd.jpg
"Tittut" - momentomvandlaren tittar fram tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-8ebac94c0ad7f9c001b6a5825b09de5a.jpg
De båda handbromsvajrarna lossas

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-f70dce0841d4e3416c0c09209e6f1361.jpg
Handbromsstaget lossas genom att dras ut åt vänster. Inte heller detta stag satt fast överhuvudtaget hmm ?!

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-3f63f5553b4c879d8855b1addc31c3b2.jpg
Därefter kan handbromsvjern så lossas från växellådsbalken

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-c147a33bc6de26d2aaea907c1ace3c8d.jpg
Kickdown- och växelförarstag (kolla vilka ”snygga” svetsar kickdownstaget till vänster har…)

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-1ac24f5909518c6d74a04f2679391238.jpg
Lossning av oidentifierat oljerör

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-da42e596f865902169b4da0bbc6a4b51.jpg
Lossning av bakre oljekylningsrör

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-36257a1845aa14a44c2e02929c9c77b5.jpg
Lossning av främre dito

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-79be64d2960ebb49a22a0e33fe26a7c8.jpg
Lossning av hastighetsmätarvajer

Lådan ska ner på backen under morgondagen enligt planen big_smileSO STAY TUNED cool !!

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

67 Inlägg
11 april 2012
#42
Blir nog bra när du lagt dina händer på detta smile Fräna bilar detta alldrig sett en live ännu!


VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
11 april 2012
Trådstartare
#43
Chevyzon skrev:
Blir nog bra när du lagt dina händer på detta smile Fräna bilar detta alldrig sett en live ännu!

big_smile

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

4 162 Inlägg
11 april 2012
#44
Roliga project du har:) Uppskattar dina fina och pedagogiska pilar som visar vad som är tokigt:)


VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
11 april 2012
Trådstartare
#45
zemet skrev:
Roliga project du har:) Uppskattar dina fina och pedagogiska pilar som visar vad som är tokigt:)

smile

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
11 april 2012
Trådstartare
#46
Tänkte bara posta några bilder på 429-motorn:

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-7d19bb562b3e2f2b85c95d1623d0d40c.jpg
Motorrummet är väldigt dammigt, eftersom motorhuven råkat stå öppen när vi hållit på och mekat med andra bilar i garaget roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-cbca3937364581a0c23f7176ae98fd2c.jpg
Här finns det minsann ingen plats för någon kylfläkt hmm men istället…

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-85d4599c2b23ca53c453789b27d435ba.jpg
…sitter det en elfläkt framför kylaren wink I nuläget är inte fläkten termostatstyrd, utan jag styr fläkten manuellt med en strömbrytare under instrumentbrädan...

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

V8 de bästa som finns!
1 094 Inlägg
11 april 2012
#47
Jag gillar bilen och projektet, kul med 60tals bigblock i en 50talare smile
Jag vet själv hur vissa Usarenoveringar och kan se ut, jag har råkat ut för några vassa lösningar haha.
Detta kommer att följas.

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
11 april 2012
Trådstartare
#48
N_W skrev:
Jag gillar bilen och projektet, kul med 60tals bigblock i en 50talare smile
Jag vet själv hur vissa Usarenoveringar och kan se ut, jag har råkat ut för några vassa lösningar haha.
Detta kommer att följas.

Kul att du är "på" smile !

Kanske skulle skapa en separat bildtråd - "Worst Hack-Job" här inne, där alla som skruvat jänkare kunde posta sina skräckbilder lol

tongue

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
11 april 2012
Trådstartare
#49
Möttes ni också av detta meddelandet vid 12-tiden idag?!: ”Ursäkta att vi är nere mitt under lunch-surfen, men vi är strax tillbaka!

Resultatet verkar ha blivit att de nya bilder du laddar upp i ens gamla fotoalbum hamnar först istället för sist – mycket förvirrande för mig som användare, är det detta som ska gälla i fortsättningen?!

Nåväl –

http://cayankee.blogs.com/photos/uncategorized/2008/07/20/base_2_2.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-44763729338cf27b5f41d35a3eb6f6a4.jpg
ÖRNEN HAR LANDAT! smile (Var det inte dessa ord som gick ut i etern vid första månlandningen 1969?) Hur gick då detta till, undrar du säkert? – JO:

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-8e83c85297a744cdd4fcb09fb7de7acf.jpg
Arbetet fortskrider med lossning av kardanstång vid bakre knutkorset

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-e765a749bcaeca5b3293016c71efb20c.jpg
Trär på en gummihandske för att förhindra oljeläckage – varför göra det svårare än nödvändigt wink ?

Nästa steg blir att lossa fyra muttrar som fäster momentomvandlaren i svänghjulet:

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-48897bd6ac46201f15187f7a2255c494.jpg
Vrider hyfsat enkelt runt motorn med en 7/8-hylsa på ett spärrhandtag…

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-720752921a047a26bf77abce463185a2.jpg
…så att muttrarna hamnar mitt emot inspektionsluckan och kan lossas

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-36d2e74a194b1d038045549536bdc911.jpg
Sedan lossas skyddskåpan mellan motor och låda samt startmotorn (till vänster på bilden)

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-b531c4af18843e292d758bdf92ecbb47.jpg
Växellådan sitter mot motorn med 6st 5/8-bultar som också lossas

Nu är allt redo – eller?!

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-53f9677c1a0762640c3fc5a94c28a3eb.jpg
Nja – jag har glömt lossa ”oidentifierat oljerör” hmm

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-46f7d6b66c38dda9a7120c8aa4eba2ad.jpg
Dessutom är oljepåfyllningsröret i vägen och hakar i avgassystemet på högersidan…

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-37557fd811e068c7551944a2cf2cbcff.jpg
Lådan äntligen frigjord big_smile !

(Men jag kan direkt dementera påståendet att växellådan inte skulle vara särskilt tung – den väger bly yikes – åtminstone om man ska lyfta den i brösthöjd…)

I morgon ska lådan rengöras, och så väntar jag ju på paket från Mr. Mechanic – SO STAY TUNED cool !!

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

Yawn...
3 151 Inlägg
12 april 2012
#50
Kan ju inte göra annat än att följa detta projektet också. smile

Älskar dina underbart förklarande texter och bilder, med sina pilar, förklaringar och tankar. Fortsätt så! big_smile

Alfista
438 Inlägg
12 april 2012
#51
"Underbart" med alla smålösningar de hittat på wink
Man måste ju se hur detta går så..
Prenumeration lagd smile big_smile

Alfa Romeo 156 2.5 V6 fixning projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=279054
Alfa Romeo 156 2.0 TS Turbo projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=261442
Mercedes Benz 180 -54 renovering: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=243336

4 162 Inlägg
12 april 2012
#52
Undrar hur mycket tid dom sparat på sina fusklösningar, känns ju som att det hade gått i princip lika snabbt att göra det ordentligt och passa in grejerna istället för att borra nya hål och ha sig.


125 Inlägg
12 april 2012
#53
ett komplett kit motor+låda med renoveringsbehov till en Edsel 59:a (en FE 361” 303 hästars Super Express V8 och med en Dual-Power trestegs automatlåda).

okej då ramlar tioöringen ner! var lite slapp o läste ju bara halva!
då har du ju en "riktig" motor till edseln


VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
12 april 2012
Trådstartare
#54
Mervolic skrev:
Kan ju inte göra annat än att följa detta projektet också. smile

Älskar dina underbart förklarande texter och bilder, med sina pilar, förklaringar och tankar. Fortsätt så! big_smile

smile Tack! Lovar fortsätta posta big_smile

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
12 april 2012
Trådstartare
#55
gancA skrev:
"Underbart" med alla smålösningar de hittat på wink
Man måste ju se hur detta går så..
Prenumeration lagd smile big_smile

cool

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
12 april 2012
Trådstartare
#56
zemet skrev:
Undrar hur mycket tid dom sparat på sina fusklösningar, känns ju som att det hade gått i princip lika snabbt att göra det ordentligt och passa in grejerna istället för att borra nya hål och ha sig.

Troligen är det inte tidsbrist utan okunnighet och/eller likgiltighet eftersom bilen ändå skulle säljas hmm ...

Så vitt jag kunnat se på sparade kvitton så körde förste ägaren med bilen 1959-1999, innan någon ny ägare kom på idén att "förbättra" bilen tongue

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
12 april 2012
Trådstartare
#57
mercury62 skrev:
ett komplett kit motor+låda med renoveringsbehov till en Edsel 59:a (en FE 361” 303 hästars Super Express V8 och med en Dual-Power trestegs automatlåda).

okej då ramlar tioöringen ner! var lite slapp o läste ju bara halva!
då har du ju en "riktig" motor till edseln

Aja-baja, inte "slappläsa" wink

big_smile

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
12 april 2012
Trådstartare
#58
Dags för tvagning av bildetaljer tongue :

Men först måste oljan ut förstås…

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-d25a5906ce3542e41210fc83859567d0.jpg
Tömmer olja ur momentomvandlaren

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-137089c86026168dd26c6a938482cf9c.jpg
Tappar ur oljan ur lådan

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-8053584284cc9583586f54f9193b8679.jpg
Lossar oljetråget för att verkligen dränera all olja

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-e327a8a714d0a7826c3154013f46450c.jpg
Kör med avfettning och högtryckstvätt i två omgångar

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-9e3dad724ac3777770a9f94d3f780e3e.jpg
Växellådsbalken och lite andra lösa delar får samma behandling

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172487/172487-367abdf8262dcb59b03c202ada737772.jpg
Växellådan är nu hyfsat ren – och dessutom har renoveringssatsen från Mr. Mechanic redan anlänt smile

Det känns lite pirrigt eftersom det är första gången jag ska riva i en automatlåda tongue

Dessutom har jag ett annat praktiskt litet problem: Jag känner att jag skulle vilja demontera lådan systematiskt och kunna lägga upp varje detalj från lådan på ett överskådligt vis, utan att riskera att vare sig blanda eller slarva bort (glömma) några delar. Men vi har ingen ledig arbetsbänk för tillfället och motorstödet är också redan upptaget hmm … Jag får se hur jag ska lösa detta i morgon – SO STAY TUNED! cool

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

25 Inlägg
12 april 2012
#59
Ser ju riktigt bra ut de där:)
Kom på att jag har en bra pdf-fil över C-6 lådan... Om de kan vara nått av intresse:)
Den underlättade för mig iaf... Flidde C-6an i en av mina bilar för ett tag sen.

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
13 april 2012
Trådstartare
#60
Dart_GT skrev:
Ser ju riktigt bra ut de där:)
Kom på att jag har en bra pdf-fil över C-6 lådan... Om de kan vara nått av intresse:)
Den underlättade för mig iaf... Flidde C-6an i en av mina bilar för ett tag sen.

smile

Låter super cool Du får gärna pm:a mig en länk - eller lägga den direkt här i tråden

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>


Sök