3684
Sök

Körkortsteori ( Datumparkering )

72 Inlägg
9 april 2012
Trådstartare
Tjena, har försökt söka på forumet efter en liknande tråd och har inte hittat någon. Ber om ursäkt för om jag lagt tråden i fel del av forumet eller skapat en ny as onödig tråd.

Jag har uppskrivning om 2 dagar (onsdag) och pluggar satan i boken och gör prover på nätet. Men hur mycket jag än försöker så förstår jag mig inte på datumparkering. Förstår att på udda datum parkerar man på den sida som har udda tal på husen? Och likadant fast med jämt datum och jämna husnummer?

Men en fråga på körskolan är

" Du parkerar din bil onsdagen den 27 maj kl 19.00 på en gata där detta vägmärke finns uppsatt. Du tänker åka igen dagen därpå kl 09.00. Var får du parkera?"

Skylten ser ut http://surrovich.blogg.se/images/2009/d … 652036.gif
(fast 0-6 på alla)

Alternativ 1
Inte på någon sida av gatan.
Alternativ 2 
På den sida av gatan som har ojämna husnummer.
Alternativ 3 
På den sida av gatan som har jämna husnummer

Svarade den som har jämna husnummer, men det var fel.

Mycket text och jag kanske är dum i huvudet som inte fattar men vore sjysst om någon kunde förklara.

44 Inlägg
9 april 2012
Det är alternativ 2 iaf. Är inte helt säker på varför men tror att kl 00:00 så blir det ju jämnt datum och det är ju bara datumparkering 00:00 - 06:00. Citat ur teoriboken "Det är förbjudet att parkera på jämn husnummersida under dagar med jämnt datum och på ojämn husnummersida vid ojämnt datum. På tilläggstavla kan förbudet begränas till vissa tider"
Senast redigerat av makkwald (9 april 2012)

72 Inlägg
9 april 2012
Trådstartare
makkwald skrev:
Det är alternativ 2 iaf. Är inte helt säker på varför men tror att kl 00:00 så blir det ju jämnt datum och det är ju bara datumparkering 00:00 - 06:00

Jo det vet jag, men vet inte varför. För när man parkerar så är det ju ingen datumparkering? utan fri parkering, men eftersom bilen ska stå över natten och man inte hämtar den föräns kl 9 så borde den ju stå på jämnt?

44 Inlägg
9 april 2012
Ludde-vbg skrev:
makkwald skrev:
Det är alternativ 2 iaf. Är inte helt säker på varför men tror att kl 00:00 så blir det ju jämnt datum och det är ju bara datumparkering 00:00 - 06:00

Jo det vet jag, men vet inte varför. För när man parkerar så är det ju ingen datumparkering? utan fri parkering, men eftersom bilen ska stå över natten och man inte hämtar den föräns kl 9 så borde den ju stå på jämnt?

Det är förbjudet att parkera på jämna husnummersidor på jämna datum så klockan 00:00 blir det ju 28 maj och då måste du ha parkerat på ojämn husnummersida  smile

72 Inlägg
9 april 2012
Trådstartare
makkwald skrev:
Ludde-vbg skrev:
makkwald skrev:

Det är förbjudet att parkera på jämna husnummersidor på jämna datum så klockan 00:00 blir det ju 28 maj och då måste du ha parkerat på ojämn husnummersida  smile

Aha nu föll polleten ner! haha tack så mycket!

Saabifierad
2 031 Inlägg
10 april 2012
Den övre skylten talar om vad det är som gäller, den undre (tilläggstavla) talar om när detta gäller smile

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

Sök