Hej alla på garaget!
Då var det dags att renovera en Mercedes Benz 180 utav första årsmodellen 1954, som ska renoveras till ett nära originalskick, då delar och annat är dyrt för en studerande så ska det mesta återanvändas och renoveras.
Tanken är ett fint skick som kan användas som både sommarbrukis och utställningsbil på veteranträffar.
Bilen har jag haft ståendes ett par år utan att riktigt tagit tag i den, men nu ska det ändras.
Den är relativt komplett på alla detaljer dock köptes den delvis nerplockad så vissa saker saknas, och är trasigt.
Dock är elen brunnen i den (ägaren innan satte 12V batteri på ett 6V system, så elen ska dras om ev. köpas nytt.
Detta projekt kommer att ta lång tid att genomföra då jag har 14mil till garaget, jobbar både på vardagar och vissa helger samt har skola om dagarna, så hoppas ni har förståelse för det. Men förhoppningsvis kan den vara klar till tidigast i höst eller sommaren nästa år (2013)
På listan som ska göras är det:
Sätter ett kryss "X" för klart, "/" för påbörjat och " " för icke påbörjat.
[/] Skrapa underredsmassa
[/] Slipas ren från lack
[ ] Lackeras i originalfärg Dunkelgrün.
[ ] All krom som kan ska putsas upp annat ska ev. kromas om eller om det finns/billigare köpas nytt.
[ ] Tvätta och laga (om trasig) inredning.
[ ] Bucklor ska rätas ut och om det går bra tennspacklas.
[ ] De få rosthål som finns skall läggas igen (har hittills hittat 3st små rost hål, 1st 2femmor stor 2st 50-öringar i storlek.
[/] Motorn ska renoveras.
[X] Växellådan ska renoveras.
[ ] Renovera styrning
[ ] Renovera kardan
[ ] Slipa och lackera fälgar.
[ ] Tvätta inredning och laga det som är trasigt.
[ ] Fixa till alla urverk och mätare
[ ] Dra ny el i bilen
[ ] Renovera startmotor ev. köpa ny då den verkar helt död.
[X] Renovera generator
Iom att jag sitter på jobbet så har jag inte alla bilder tillgängliga men det kommer att komma upp flera bilder på det som hänt allt eftersom och listan kan komma att ändras med att lägga till och ta bort saker.
Som den stog innan jag satte igång igår 10/04 -12 (bilder från starten kommer vid ett senare tillfälle)Skrapad slipad delvis och grundskyddad mot rost, notera rören för ventilation och värma i pressad papp!
Skrapad slipad och skyddsgrundad höger framdörr:
Renskrapad från rostskyddsmassa i högerhjulhus fram:
Lite avplockade saker:
Delvis skrapad bakskärm och baklucka letar efter bulor och andra ålderstecken:
Avplockad inredning höger fram:
Inredning sett från främre passageraren:
Inredning sett bakåt:
Tjaskigt dörrhandtag som skall fixas samt skrapad dörr:
Inredning höger bakdörr:
Inredning i bak, nerplockad soffa för att kolla efter rost:
Förarvyn riktigt fin instrumentbräda:
Skrapat lite mera och slipat med 240 papper:
Det var allt för stunden, kommer att komma mera ikväll om jag hittar de bilder ifrån starten och motorpysslet samt växellådan.
Hoppas att alla bilder fungerar som de ska, annars får ni säga till
Ha en bra dag och hoppas att ni kommer gilla det ni ser.