2990
Sök

Kolven i bromsoket sitter fast...

Proud 350Z owner!
540 Inlägg
11 april 2012
Trådstartare
#1
Hej!

Skulle byta bromsar idag, men jag stötte på ett problem. Kolven sitter fast, den går inte att trycka in en millimeter, trots tving...
Behöver liksom kunna det för att få på oket över skivan tongue

Tips???


644 Inlägg
11 april 2012
#2
Prova att vrida kolven med en polygrip eller liknande samtidigt som du trycker med tvingen..


2 024 Inlägg
11 april 2012
#3
På rätt många bilar, framförallt med glidkolvsok, så måste man skruva in kolven samtidigt som man pressar lite.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

309 Inlägg
11 april 2012
#4
får du in den på andra oket så du vet att det inte är nå variant som ska skruvas in?

haha två hann före medans jag skrev
Senast redigerat av jonas_ahman (11 april 2012)

Läser och släcker felkoder. pm för info

Proud 350Z owner!
540 Inlägg
11 april 2012
Trådstartare
#5
Snabba svar här! big_smile

Kolvarna sitter fast på båda oken(ska byta båda bakbromsarna)
Kan testa vrida. Mer tips?


309 Inlägg
11 april 2012
#6
orkar du lufta så kan du skruva ur luftnippeln för att få mindre motstånd när du försöker pressa in den. ingen handbroms som är integrerad i oken?
Senast redigerat av jonas_ahman (11 april 2012)

Läser och släcker felkoder. pm för info

Proud 350Z owner!
540 Inlägg
11 april 2012
Trådstartare
#7
Båda oken är loss, så det borde inte vara något motstånd då de inte har bromsslangar inkopplade


309 Inlägg
11 april 2012
#8
är damaskerna runt kolvarna hela?

Läser och släcker felkoder. pm för info

509 Inlägg
11 april 2012
#9
Har du handbromsok?

Proud 350Z owner!
540 Inlägg
11 april 2012
Trådstartare
#10
japp, om du menar att handbromsen är på samma smile


Proud 350Z owner!
540 Inlägg
509 Inlägg
11 april 2012
#12
Då kan du inte bara trycka in kolven för den måste vridas in med special verktyg som bla Biltema har.

2 024 Inlägg
11 april 2012
#13
Behövs inte specialverktyg, går utmärkt med polygrip och tving, men man får ta det lugnt så man inte förstör ytan på kolven.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

Proud 350Z owner!
540 Inlägg
11 april 2012
Trådstartare
#14
Då vet jag!
Försöker imorgon, meckandet är nedlagt för idag. Nu är det belysningsfix till rummet istället ;P


Proud 350Z owner!
540 Inlägg
11 april 2012
Trådstartare
#15
Spelar det roll vilket håll det vrids? smile


509 Inlägg
11 april 2012
#16
Verktyget kostar ett par hundra och det är det värt och kolven ska vridas åt höger.
Annars funkar det ju alltid med våld och det är billigast om man vill spara pengar.

Proud 350Z owner!
540 Inlägg
11 april 2012
Trådstartare
#17
Men det kan inte vara mycket det ska vridas?
för det sitter ju en pigg där också :S


22 Inlägg
11 april 2012
#18
man ska vrida den smile jag fick göra de när jag bytte klossar smile och fick vrida ganska så mycket smile


2 024 Inlägg
11 april 2012
#19
Ja, ett par varv brukar man kunna få vrida, bara att se till att "piggen" hamnar i samma läge igen sen.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

477 Inlägg
12 april 2012
#20
Nico-the-kid skrev:
Verktyget kostar ett par hundra och det är det värt och kolven ska vridas åt höger.
Annars funkar det ju alltid med våld och det är billigast om man vill spara pengar.

vill bara tillägga att vissa bilar vrider man vänster ok tvärs imot! (alltså baklänges)

skruva inte in kolven helt i botten, risk att den inte flyttar ut isf då, bara in så pass långt att oket går med lite motstånd att lägga över skiva o belägg...
Senast redigerat av blink_pj (12 april 2012)

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!


Sök