tragedy skrev:
@Rquired
Underbart att du bestämde dig för och svara, suttit och läst mycket du skrivit och det mesta knyter till BMW. Kanske av en anledning som du säger, ni alla måste va nöjda BMW-ägare för att förespråka dessa. Nu får du rätta mig om jag har fel, är inte reservdelar och vissa servicar svindyra samt försäkring?
Min farsa har alltid haft BMW iofs dom stora, 840 o 750 då det var idiotdyrt o bara äga en stående lyxbil! Det är jävligt mkt bil för pengarna vet jag men inte värt för dom förstör bilen med just skatter och reservdelar.
Och angående dina modeller du nämner så fattar jag inte 16/18 så du får gärna skriva hela modellen då jag inte kan ngt om bilar, värdelöst då jag skulle vilja kunna en del.
Du säger att jag ska hålla mig borta ifrån franska bilar? Jag är en statistikmänniska som litar på ren fakta så jag därför jag vänder mig till er. (ni får gärna visa källa oxå)
Som du säger verkar dom va trevliga bilar och jag måste ju fråga er experter!
Det här med SAAB är jobbigt tycker jag då jag hört att man kan få otursexemplar då jag inte fattar va dom menar med det. Sen sa en bekant till mig att har man inte bytt olja vid var 1000e mil så kommer turbon och rasa garanterat. Det är inte lätt och få reda på hur ofta dom bytt olja. Jag tycker saab verkar helschysst men som du säger, det finns mkt grejer i dom och det finns mer grejer som kan gå sönder. Tråkigt då jag har en polare som jobbar på en trimfirma och chippar bilen för 500ingen. Dom säger att saab har en av dom bästa turbona i världen och man får ut mest samt att man får en bensinsnålare bil? Låter konstigt i mina öron, mer effekt=mindre bensin? 1+1=3?
Jag tror att man får skilja mellan BMW och BMW helt enkelt, en 750i eller 840Ci är väldigt tunga bilar med stora motorer och bra prestanda. För att en bil skall kunna hantera den tyngden i höga farter, och även kunna bromsa ner den tyngden till stillastående snabbt, krävs det att man dimensionerar bilen för att tåla mycket högre påfrestningar. Det innebär fler och kraftigare delar, och därmed blir bromsar till två ton BMW 7-serie med drygt 320hk under huven dyrare än till 1300kg Volvo kombi med 116hk under huven som ett exempel.
Detsamma gäller service, en 750i kräver tre gånger så många tändstift och 2-3 gånger så mycket olja som en liten 4cyl. Volvo eller BMW bara till en början, och det känns förstås i plånboken men det är man förhoppningsvis beredd på om man köper en sådan bil. En mer vanlig BMW däremot som en 318i har gott om plats under huven så man kommer åt och en kamkedja som inte kräver några byten.
Den är inte dyr i underhåll! Inte heller en 6cyl. BMW, men det blir förstås två extra tändstift och lite mer olja, säg cirka 3-400:- mer per service än en BMW med fyra cylindrar. Och var glad att det inte är en Mercedes V12, 24 stycken tändstift (två per cylinder) det svider när dom behöver bytas!
En "vanlig" BMW däremot, utan en massa extrautrustning och utan hög vikt eller prestanda över det normala, blir däremot inte dyrare. En 1300kg BMW 318i kombi har inte dyra delar, inte dyr service enligt ovan och eftersom skatten baseras på bilens vikt och inte vilket märke den har på huven är BMW inte dyrare än andra motsvarande bilar.
Försäkring är alltid svårt att uttala sig om eftersom den baseras på ägaren till en stor del, en Stockholmare kan få betala tre gånger så mycket som en Skåning för exakt samma bil till exempel. BMW är lite dyrare för en del, på grund av att det är körglada bilar som lockar sina förare till att pressa bilen mer än många andra bilar gör vilket leder till att dem är med i fler olyckor än genomsnittsbilen. Men för dom flesta är skillnaden minimal, och för mig hade motsvarande Volvo 855 eller SAAB Turbo varit dyrare för mig att försäkra än min BMW.
När jag skrev 16/18-motor tänkte jag just på dom två sista siffrorna i BMW´s beteckning (316i & 318i), som du märkt består dom av tre siffror och en bokstav. Den första är storleken, dom två nästa är motorstorleken och bokstaven står för vilket bränsle motorn använder. Exempel: 316i, 518g och 525 TDS.
3an betyder en mellanklassbil och femman en bil i storbilsklassen, dom har motorer på respektive 1.6L, 1.8L och 2.5L och drivs av bensin (i), gas (g) och diesel (TDS, på nyare används dock d som t.ex 525d). En 16/18 är alltså en liten bensinmotor med fyra cylindrar och runt eller drygt 100hk beroende på version, vettig och ekonomisk men inte så snabb kort och gott.
Och om SAAB: Med "otursexemplar" och "Om inte servad med 1000mils intervall rasar motorn" är förmodligen referenser till att SAAB haft problem med att olja koksar och sätter igen smörjningen vilket kan leda till att motorn rasar. SAAB rekommenderade upp till 3000mil mellan service och det är inte vettigt på någon bil, oljan håller inte så länge.
Därför finns det bilar som har gått långt mellan service och där ovanstående problem syns, och bilar vars ägare har underhållit bilen mer ofta och där motorn mår bättre. SAAB utförde en förbättring av detta från och med årsmodell 2004, och bilar tillverkade tidigare fick då denna uppdatering monterad på garanti, men på bilar mellan 1998 och 2004 kan en viss skada redan uppstått och den nya versionen var inte idiotsäker den heller men mycket bättre.
SAAB 9-5 är mycket bil för pengarna, och rätt exemplar tror jag inte blir någon opålitlig kamrat, men som du säger kan det finnas en liten risk med att köpa en sådan och du bör nog vara noga med vilket exemplar du väljer.
Angående om SAAB skulle ha dom bästa Turbo-motorerna i världen vågar jag knappt uttala mig om med rädsla för att bli hängd av diverse SAAB-entusiaster, men deras motorer är väldigt trevliga det håller jag med om. Angående förbrukningen får man inte glömma att en turbo ger inte bara mer effekt, den gör också motorn mer effektiv. Om du kör lugnt minskar en turbo förbrukningen i teorin, om du däremot pressar en turbomotor blir det en virvel i tanken i praktiken.
Och var skeptisk till vad folk säger om trim, det är klart du kan få mer effekt men som du skriver går det inte helt ihop med lägre förbrukning om inget annat för att du kör lite hårdare (Varför trimmade du bilen annars?). Räkna med lite högre förbrukning och framför allt mer slitage om du trimmar en bil, bilen är byggd och dimensionerad för en viss effekt och ökar du effekten ökar du också slitaget i både motor och drivlina!