DasAuto skrev:
Evildan skrev:
DasAuto skrev:
Misstag gör alla även jag, ibland är man i ett läge där omkörning inte kan avbrytas, det är enkelt att dra upp scenario på ett forum. Skillnaden mellan han och mej är att han hade alla chanser i världen att bara svänga lite till sin högra sida. Han valde istället att komma så nära som möjligt mig för att bevisa att jag hade fel.
Han gjorde det medvetet och jag gjorde det utav misstag, ser man inte skillnaden där så vet jag inte vad.
Även jag möter folk som kör om där det är för tajt, men jag lämnar plats så att dem kommer förbi.Både för deras och för min egen skull.
Denna körkultur finns i många delar av Europa, i Svensk trafik försöker man oftast sätta krokben för folk. D
Varför anser du att omkörningen inte kunde avbrytas?
Jag är nyfiken faktiskt.
Givetvis tycker man att den mötande bilen som kör i "sin" fil gör fel när man själv gör likadant? Jag är inte överens med ditt tänkande även om du gjorde ett misstag vilket vi alla i olika utsträckning gör.
Den mötande kanske även han hade glömt bort vilken bil han körde och trodde han satt i sin Smart Roadster?
För att jag nästan var förbi lastbilen. Känns dumt att stampa på bromsen då. Killen som körde i bilen mot oss saktade varken ner eller la sig till sin högra sida, utan kom så nära inpå mig som han bara kunde. Du verkar vara en sådan typisk paragrafryttare, när man väl är i en sådan situation så försöker man ju göra det bästa av det. Antar att du är helt perfekt i trafiken
Grejen är att han hade flera hundra meter av fri sikt och all tid i världen att underlätta det för mig, men valde istället att riskera sitt liv och mitt för att bevisa någon ståndpunkt. Vi gjorde fel båda två, men han gjorde det avsiktligt för att visa att jag minsann gjorde fel. Det var i alla fall den uppfattningen jag fick under den omkörningen.
Men om ni hade flera hundra meter av fri sikt borde du väl utan problem ha hunnit avbryta omkörningen?
Paragrafryttare eller måhända en som förstått vikten av trafikregler, att köra som en medelhavsinvånare genererar en mängd olyckor. Regelverket är skapat just för att sådana händelser som den du skapade inte skall kunna inträffa, under förutsättning att en bilförare har mognadsgraden och förståndet att begripa att "det här går inte" och istället kliver av gaspedalen istället, för att så som jag ser det nu när ni hade flera hundra meter sikt, chansa och spela med både sitt eget och mötandes samt även lastbilschaufförens om han hade klivit ned i diket för att rädda livet på dig som gjorde en korkad omkörning.
Att skylla ifrån sig på det viset du gör är inte ett sunt trafikbeteende. Även om du själv vet att du gjorde fel.
Tilläggas skall att jag är givetvis glad att olyckan uteblev, det är inget jag önskar någon oavsett vem som är vållande.
När frågan kommer upp, så nej jag är inte perfekt i trafiken, jag är vållande till en olycka en hal vinternatt i förvisso låg hastighet vilket var förbannat klantigt av mig. Däremot har jag aldrig utsatt mig eller andra för livsfara utan ser jag att något barkar hän så bromsar jag istället.
Jag har kört cirka 1.700.000km sedan jag tog körkortet varav 1.200.000km i tjänsten och har sett både den ena och andra klantskallen/chanstagaren i trafiken för att längre ha något överseende med dylikt beteende. Jag har även bevittnat några dödsolyckor pga samma beteende, det är något jag gärna slipper. Det är faktiskt ganska tragiskt att sitta med en handduk pressad mot en annan människas halspulsåder i hopp om att stilla blödningen innan ambulansen hinner fram, det var sista gången den människan chansade.