Norstedt skrev:
mustang1966 skrev:
PhiCas skrev:
lastbilar som kör om lastbilar, kan gå förbannat jävla segt ibland!
Konstigt!! Ne det är det inte om du tänker efter! Scanian lastbilar är spärrade på 89 och kommer det då en Volvo som gör 90 så är det väl klart som fan det tar tid
Och varför i hela friden ska man om då?
Finns väl många anledningar, vissa ligger och pendlar även i lastbilsbranchen, alla lastbilar jag kört har haft farthållare så jag förstår inte detta fenomen.
Sen om man legat bakom nån jävel i en uppförsbacke så e de nått snålåkeri som köpt in en fm 360 och kopplat släp på så går det iiiinntteeee fort i uppförsbacken, och inte en billigstjävel släpper ut en när man börjar närma sig den slöare lastbilen så man blir tvingad att bromsa ner till kanske 30-40, det vill man uppleva flera gånger, då får det bli 1 km/h i omkörning tills man är förbi och kan behålla sina 80-90 i nästkommande backe, billister visar väldigt lite hänsyn utan blinkar mest på en när man skall köra om någon/något, eller så ens bara gå ut i omkörningsfilen i 300 meter.
Ser jag att det står nån i väggrenen som fått punktering på t.ex e6an går jag alltid ut i omkörningsfilen, kommer det nån där i 140 så är det hans problem, man går inte ut i omkörningsfilen när nån kommer fort bakom om man inte har ett väldigt bra själ till det, vid dessa incidenter så finns det bromsar att använda, vilket väldigt få bilister verkar förstå, dom fortsätter upp i 140 i röven på en innan dom börjar koppla att det faktiskt finns en bromspedal.
Kan nog skriva hur mycket som helst om vanliga moment i trafiken som bilister upplever som att lastbilar e dumma i huvudet, när anledningen till beteende är väldigt logiskt.
Sen finns det puckon i lastbilar med, utan tvekan.