2634
Sök

Vad är det värsta du vet i trafiken? har du en bild? LÄGG UPP!

lastbils chaufför
240 Inlägg
27 maj 2012
#741
Mervolic skrev:
mustang1966 skrev:
det är vi men det finns riktiga röt ägg i yrkestrafiken som det finns i någon annan yrkeskår så ja tycker inte att du ska dra alla yrkeschaufförer över en kam

ja kör sj lastbil och vart utsatt för det där en gång och man blir bra jävla skraj om han hinner passera ens egna hytt och för att man inte ska hamna i trubbel då sär är det bara att bromsa som en jävla idiot för att få stopp på 60 ton så idioten kommer om man har dom inte kommit förbi "min" hytt så släpper ja inte för då klarar jag mig

Menade inget illa, och jag drar inte alla över en kam... smile Men jag menade bara att ingen yrkeschaufför borde göra sådana misstag med tanke på hur många mil de kör per år. Även gröngölingarna har ju ett antal mil bakom ratten ganska fort...

Förstår att det är läskigt. Förmodligen har väl alla lastbilschaufförer råkat ut för något liknande någon gång under sin karriär, tyvärr. hmm

Okey:)  jag kan nästan med 100% säkerhet säga att 95% av alla som gör den typen av omkörning med last kl är inte svenska!! Det är sant att gröngölingar får många mil fort då ja vet är nämligen det. Ja det har dom nog och ja fattar inte hur jävla svårt ska det vara att tyda skylten??

Gud, som haver B23:n kär se till mig, som gasglad är. Vart jag mig i världen vänder, skall jag göra svarta ränder
köpes: har ni något till volvo 740 till salu så hör av er!

Yawn...
3 151 Inlägg
27 maj 2012
#742
mustang1966 skrev:
Okey:)  jag kan nästan med 100% säkerhet säga att 95% av alla som gör den typen av omkörning med last kl är inte svenska!! Det är sant att gröngölingar får många mil fort då ja vet är nämligen det. Ja det har dom nog och ja fattar inte hur jävla svårt ska det vara att tyda skylten??

Det har du kanske rätt i. neutral

PhiCas
27 maj 2012
#743
lastbilar som kör om lastbilar, kan gå förbannat jävla segt ibland!

* Studerande *
563 Inlägg
27 maj 2012
#744
Börjar bli lite otålig på alla idioter (i 85% av fallen sitter det en kvinnlig förare vid ratten) som inte kan reglerna ang. "väjningspliktskylten - mötande lämnar företräde vid möte" vid Huddinge/Tullinge bron (under p-tåget)...


Ibland har man lust & blocka ut/ingången, samt kliva ur bilen o skälla ut kärring-jävlen.... ARGHH! mad


lastbils chaufför
240 Inlägg
28 maj 2012
#745
PhiCas skrev:
lastbilar som kör om lastbilar, kan gå förbannat jävla segt ibland!

Konstigt!! Ne det är det inte om du tänker efter! Scanian lastbilar är spärrade på 89 och kommer det då en Volvo som gör 90 så är det väl klart som fan det tar tid

Gud, som haver B23:n kär se till mig, som gasglad är. Vart jag mig i världen vänder, skall jag göra svarta ränder
köpes: har ni något till volvo 740 till salu så hör av er!

Forummoderator
26 395 Inlägg
28 maj 2012
#746
mustang1966 skrev:
PhiCas skrev:
lastbilar som kör om lastbilar, kan gå förbannat jävla segt ibland!

Konstigt!! Ne det är det inte om du tänker efter! Scanian lastbilar är spärrade på 89 och kommer det då en Volvo som gör 90 så är det väl klart som fan det tar tid

Ursäkta om jag frågar, men varför är Scanior spärrade på 89 och Volvo på 90..?
Varför är inte alla spärrade i samma hastighet?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

lastbils chaufför
240 Inlägg
28 maj 2012
#747
Mack skrev:
mustang1966 skrev:
PhiCas skrev:
lastbilar som kör om lastbilar, kan gå förbannat jävla segt ibland!

Konstigt!! Ne det är det inte om du tänker efter! Scanian lastbilar är spärrade på 89 och kommer det då en Volvo som gör 90 så är det väl klart som fan det tar tid

Ursäkta om jag frågar, men varför är Scanior spärrade på 89 och Volvo på 90..?
Varför är inte alla spärrade i samma hastighet?

Det vet ja inte men ja vet att Volvo går lite fortare (har kört en som va spärrad på 92 men kom ihåg att det är bara dom nordiska (har ja för mig) som är (ska) vara spärrade runt 90 men ta dom som kommer från Polen/Lettland osv dom som kommer där ifrån deras gör 100-110

Gud, som haver B23:n kär se till mig, som gasglad är. Vart jag mig i världen vänder, skall jag göra svarta ränder
köpes: har ni något till volvo 740 till salu så hör av er!

Galen, inte dum.
1 324 Inlägg
28 maj 2012
#748
Sedan min helg till uppsala där jag körde från stockholm så har jag konstaterat att 95% av alla inte kan köra bil.

Lite highlights: söderledstunneln, en skoda ligger 50 i vänsterfilen under tung trafik. Jag är redan irriterad av att ha kört 73:an med idioter som medtrafikanter så jag kör om på högerfilen och lägger mig framför skodan och sänker till 30. Skodan fattar inte vad jag håller på med (jag vet att jag inte gjorde rätt själv, men jag var grovt irriterad) och fortsätter bara ligga bakom. Om inte det var så tung trafik så hade man stannat i ilskan som var.

(Innan ni sågar mig så brukar jag vanligtvis alltid köra med hänsyn)

Sedan körde jag vidare i lagom takt och förrutom 2 som var 30cm som nästan klippte mig i filbyte så hamnade jag bakom en tant som verkade koncentrera sig mer på mobilen/inredningen än att köra bilen så det var flera nästintill panikbromsar och snabba rattsvängningar när hon tittade upp och inte såg var hon skulle.

När jag väl var förbi solna och ute på motorvägen mot arlanda så var det såklart flera taxichaffisar som trodde att vänsterfilen var deras fil. Man börjar nästan förstå flera idioters tankesätt nu när de kör som dårar mellan trafiken när de uppenbarligen kör lika dåligt som alla andra som kör "säkert".

Man förstår varför trafikskolorna kör in all den säkerhetspropagandan i dig torrt och oskyddat när ingen verkar annars bry sig om att lära sig förstå trafikflödet.


"ManiacWolf"
109 Inlägg
28 maj 2012
#749
Ogillar mest de som ska smita ut framför en i nån korsning/ utfart men tar sån JÄVLA tid på sig att komma upp i hastighet så man måste bromsa ner/ växla ner för att sedan öka igen. Detta på typ all 50, 70, 90 och 100- 120 vägar. Gasa för fan när ni smiter ut framför.

Volvo 855 T5 "Black Wolf-II" Is mine :)

1 938 Inlägg
28 maj 2012
#750
Kan väl bara sticka in lite info. att alla svenska tunga lastbilar, scania såväl som volvo är spärrade på 90 och inget annat.

Sen finns det dom åkerierna som väljer att spärra sina lastbilar på 80 av rent ekonomiskt intresse.

Vad man också kan göra är att se till att ha nästan blanka däck när det är dags för omkalibrering (varannat år om jag minns rätt?), sen när du byter till nya så kommer bilen gå 92-94km/h men visar 90, olagligt att köra i det men du var ju ovetande om det och åkeriet ville inte kolla upp det, dom sade att den är spärrad på 90 och att jag skall sluta oroa mig. big_smile

Sen händer även vise verca, kalibrerar du med nya däck och sliter ner dom kommer bilen gå i 86-88 men även i detta fall visa 90.

1 422 Inlägg
28 maj 2012
#751
Glesmark skrev:
Kan väl bara sticka in lite info. att alla svenska tunga lastbilar, scania såväl som volvo är spärrade på 90 och inget annat.

Sen finns det dom åkerierna som väljer att spärra sina lastbilar på 80 av rent ekonomiskt intresse.

Vad man också kan göra är att se till att ha nästan blanka däck när det är dags för omkalibrering (varannat år om jag minns rätt?), sen när du byter till nya så kommer bilen gå 92-94km/h men visar 90, olagligt att köra i det men du var ju ovetande om det och åkeriet ville inte kolla upp det, dom sade att den är spärrad på 90 och att jag skall sluta oroa mig. big_smile

Sen händer även vise verca, kalibrerar du med nya däck och sliter ner dom kommer bilen gå i 86-88 men även i detta fall visa 90.

Visst är det så smile En kompis till mig kör för ett åkeri där de är spärrade till 85 och alla hastigheter över 82 loggas på datorn för de har räknat ut att det är så stor bränslevinst på att göra den sänkningen. Har man legat på spärren hela tiden och förbrukat onödigt mycket får man sig ett snack med bossen. Ska tilläggas att de flesta här även är lastbilar med tungt släp.

Vet faktiskt inte hur det är med de värsta modellerna typ scanias 730 och volvos 750, de kanske går mer ekonomiskt i 90 pga annan utväxling men det är ju inga vanliga lastbilar och jag har full förståelse över att de spärrar lastbilarna under 90 för ett åkeri i dagens läge går ju tamefan knappt runt..
Senast redigerat av cheffer (28 maj 2012)


24 Inlägg
28 maj 2012
#752
mustang1966 skrev:
PhiCas skrev:
lastbilar som kör om lastbilar, kan gå förbannat jävla segt ibland!

Konstigt!! Ne det är det inte om du tänker efter! Scanian lastbilar är spärrade på 89 och kommer det då en Volvo som gör 90 så är det väl klart som fan det tar tid

Och varför i hela friden ska man om då?

1 938 Inlägg
28 maj 2012
#753
Norstedt skrev:
mustang1966 skrev:
PhiCas skrev:
lastbilar som kör om lastbilar, kan gå förbannat jävla segt ibland!

Konstigt!! Ne det är det inte om du tänker efter! Scanian lastbilar är spärrade på 89 och kommer det då en Volvo som gör 90 så är det väl klart som fan det tar tid

Och varför i hela friden ska man om då?

Finns väl många anledningar, vissa ligger och pendlar även i lastbilsbranchen, alla lastbilar jag kört har haft farthållare så jag förstår inte detta fenomen.

Sen om man legat bakom nån jävel i en uppförsbacke så e de nått snålåkeri som köpt in en fm 360 och kopplat släp på så går det iiiinntteeee fort i uppförsbacken, och inte en billigstjävel släpper ut en när man börjar närma sig den slöare lastbilen så man blir tvingad att bromsa ner till kanske 30-40, det vill man uppleva flera gånger, då får det bli 1 km/h i omkörning tills man är förbi och kan behålla sina 80-90 i nästkommande backe, billister visar väldigt lite hänsyn utan blinkar mest på en när man skall köra om någon/något, eller så ens bara gå ut i omkörningsfilen i 300 meter.

Ser jag att det står nån i väggrenen som fått punktering på t.ex e6an går jag alltid ut i omkörningsfilen, kommer det nån där i 140 så är det hans problem, man går inte ut i omkörningsfilen när nån kommer fort bakom om man inte har ett väldigt bra själ till det, vid dessa incidenter så finns det bromsar att använda, vilket väldigt få bilister verkar förstå, dom fortsätter upp i 140 i röven på en innan dom börjar koppla att det faktiskt finns en bromspedal.

Kan nog skriva hur mycket som helst om vanliga moment i trafiken som bilister upplever som att lastbilar e dumma i huvudet, när anledningen till beteende är väldigt logiskt.

Sen finns det puckon i lastbilar med, utan tvekan.

192 Inlägg
28 maj 2012
#754
Lastbilar som ska köra om lastbilar. Så oerhört menlingslöst, segdraget och hej stenskott!
Senast redigerat av C_Ek (28 maj 2012)

24 Inlägg
28 maj 2012
#755
Glesmark skrev:
Norstedt skrev:
mustang1966 skrev:
Konstigt!! Ne det är det inte om du tänker efter! Scanian lastbilar är spärrade på 89 och kommer det då en Volvo som gör 90 så är det väl klart som fan det tar tid

Och varför i hela friden ska man om då?

Finns väl många anledningar, vissa ligger och pendlar även i lastbilsbranchen, alla lastbilar jag kört har haft farthållare så jag förstår inte detta fenomen.

Sen om man legat bakom nån jävel i en uppförsbacke så e de nått snålåkeri som köpt in en fm 360 och kopplat släp på så går det iiiinntteeee fort i uppförsbacken, och inte en billigstjävel släpper ut en när man börjar närma sig den slöare lastbilen så man blir tvingad att bromsa ner till kanske 30-40, det vill man uppleva flera gånger, då får det bli 1 km/h i omkörning tills man är förbi och kan behålla sina 80-90 i nästkommande backe, billister visar väldigt lite hänsyn utan blinkar mest på en när man skall köra om någon/något, eller så ens bara gå ut i omkörningsfilen i 300 meter.

Ser jag att det står nån i väggrenen som fått punktering på t.ex e6an går jag alltid ut i omkörningsfilen, kommer det nån där i 140 så är det hans problem, man går inte ut i omkörningsfilen när nån kommer fort bakom om man inte har ett väldigt bra själ till det, vid dessa incidenter så finns det bromsar att använda, vilket väldigt få bilister verkar förstå, dom fortsätter upp i 140 i röven på en innan dom börjar koppla att det faktiskt finns en bromspedal.

Kan nog skriva hur mycket som helst om vanliga moment i trafiken som bilister upplever som att lastbilar e dumma i huvudet, när anledningen till beteende är väldigt logiskt.

Sen finns det puckon i lastbilar med, utan tvekan.

Om Scanian kör 89 och Volvon 90 så finner jag inte många anledningar.

1 938 Inlägg
28 maj 2012
#756
Norstedt skrev:
Glesmark skrev:
Norstedt skrev:

Och varför i hela friden ska man om då?

Finns väl många anledningar, vissa ligger och pendlar även i lastbilsbranchen, alla lastbilar jag kört har haft farthållare så jag förstår inte detta fenomen.

Sen om man legat bakom nån jävel i en uppförsbacke så e de nått snålåkeri som köpt in en fm 360 och kopplat släp på så går det iiiinntteeee fort i uppförsbacken, och inte en billigstjävel släpper ut en när man börjar närma sig den slöare lastbilen så man blir tvingad att bromsa ner till kanske 30-40, det vill man uppleva flera gånger, då får det bli 1 km/h i omkörning tills man är förbi och kan behålla sina 80-90 i nästkommande backe, billister visar väldigt lite hänsyn utan blinkar mest på en när man skall köra om någon/något, eller så ens bara gå ut i omkörningsfilen i 300 meter.

Ser jag att det står nån i väggrenen som fått punktering på t.ex e6an går jag alltid ut i omkörningsfilen, kommer det nån där i 140 så är det hans problem, man går inte ut i omkörningsfilen när nån kommer fort bakom om man inte har ett väldigt bra själ till det, vid dessa incidenter så finns det bromsar att använda, vilket väldigt få bilister verkar förstå, dom fortsätter upp i 140 i röven på en innan dom börjar koppla att det faktiskt finns en bromspedal.

Kan nog skriva hur mycket som helst om vanliga moment i trafiken som bilister upplever som att lastbilar e dumma i huvudet, när anledningen till beteende är väldigt logiskt.

Sen finns det puckon i lastbilar med, utan tvekan.

Om Scanian kör 89 och Volvon 90 så finner jag inte många anledningar.

Hade jag inte heller räknat med faktiskt, tror dom flesta chaufförerna förstår, även om dom inte förstår i alla enskilda fall så släpper dom flesta av på gasen om någon vill om och det går i 89 samt 90.

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
28 maj 2012
#757
Glesmark skrev:
Norstedt skrev:
Glesmark skrev:

Finns väl många anledningar, vissa ligger och pendlar även i lastbilsbranchen, alla lastbilar jag kört har haft farthållare så jag förstår inte detta fenomen.

Sen om man legat bakom nån jävel i en uppförsbacke så e de nått snålåkeri som köpt in en fm 360 och kopplat släp på så går det iiiinntteeee fort i uppförsbacken, och inte en billigstjävel släpper ut en när man börjar närma sig den slöare lastbilen så man blir tvingad att bromsa ner till kanske 30-40, det vill man uppleva flera gånger, då får det bli 1 km/h i omkörning tills man är förbi och kan behålla sina 80-90 i nästkommande backe, billister visar väldigt lite hänsyn utan blinkar mest på en när man skall köra om någon/något, eller så ens bara gå ut i omkörningsfilen i 300 meter.

Ser jag att det står nån i väggrenen som fått punktering på t.ex e6an går jag alltid ut i omkörningsfilen, kommer det nån där i 140 så är det hans problem, man går inte ut i omkörningsfilen när nån kommer fort bakom om man inte har ett väldigt bra själ till det, vid dessa incidenter så finns det bromsar att använda, vilket väldigt få bilister verkar förstå, dom fortsätter upp i 140 i röven på en innan dom börjar koppla att det faktiskt finns en bromspedal.

Kan nog skriva hur mycket som helst om vanliga moment i trafiken som bilister upplever som att lastbilar e dumma i huvudet, när anledningen till beteende är väldigt logiskt.

Sen finns det puckon i lastbilar med, utan tvekan.

Om Scanian kör 89 och Volvon 90 så finner jag inte många anledningar.

Hade jag inte heller räknat med faktiskt, tror dom flesta chaufförerna förstår, även om dom inte förstår i alla enskilda fall så släpper dom flesta av på gasen om någon vill om och det går i 89 samt 90.

nej, dom flesta släpper inte på gasen.


JFfoto
28 maj 2012
#758
mustang1966 skrev:
Mack skrev:
mustang1966 skrev:

Konstigt!! Ne det är det inte om du tänker efter! Scanian lastbilar är spärrade på 89 och kommer det då en Volvo som gör 90 så är det väl klart som fan det tar tid

Ursäkta om jag frågar, men varför är Scanior spärrade på 89 och Volvo på 90..?
Varför är inte alla spärrade i samma hastighet?

Det vet ja inte men ja vet att Volvo går lite fortare (har kört en som va spärrad på 92 men kom ihåg att det är bara dom nordiska (har ja för mig) som är (ska) vara spärrade runt 90 men ta dom som kommer från Polen/Lettland osv dom som kommer där ifrån deras gör 100-110

Och varför ska man om, om det bara skiljer 1km/h wink kanske kommer fram några hundradelar fortare.

Men om det första lastbilen kör väldigt under hastigheten har jag förståelse att den andra kör om och de tar tid.. och det är lugnt för mig.

Rumpmas
3 860 Inlägg
28 maj 2012
#759
Paused skrev:
mustang1966 skrev:
Mack skrev:

Ursäkta om jag frågar, men varför är Scanior spärrade på 89 och Volvo på 90..?
Varför är inte alla spärrade i samma hastighet?

Det vet ja inte men ja vet att Volvo går lite fortare (har kört en som va spärrad på 92 men kom ihåg att det är bara dom nordiska (har ja för mig) som är (ska) vara spärrade runt 90 men ta dom som kommer från Polen/Lettland osv dom som kommer där ifrån deras gör 100-110

Och varför ska man om, om det bara skiljer 1km/h wink kanske kommer fram några hundradelar fortare.

Men om det första lastbilen kör väldigt under hastigheten har jag förståelse att den andra kör om och de tar tid.. och det är lugnt för mig.

Han skrev ju det. Om han t ex själv har tom bil och den andra väger 60 ton eller om han har en mycket starkare dragbil får han krypa upp för backarna om han inte kör om.


Yawn...
3 151 Inlägg
28 maj 2012
#760
http://dl.dropbox.com/u/23449724/Tmp/Untitled-2.jpg

Störigt? Japp.

Varför? Han låg exakt 1,5-2 meter bakom lastbilen i ca 5 km.

Ett tag innan bilden togs hade han precis klämt sig förbi mig i ett "2-till-1"-förgrening. Han skulle absolut förbi, även om det innebar att jag fick bromsa. roll


Sök