3020
Sök

Evo 4 400 hk projekt

125 Inlägg
17 april 2012
Trådstartare
#1
hejsan har för ett tag sedan köpt mig en evo 4 sjukt nöjd, men jag går i tankarna på att trimma.

jag är ute efter en effekt på runt 400 hk vad kommer jag behöva för att komma upp i 400 hk modifikationer osv tänker jag på?

jag vet ju jag kmr bli tvungen å byta kolvar å stakar men som sagt en fin stabil spec hade suttit fint smile


125 Inlägg
18 april 2012
Trådstartare
#2
någon grym evo snubbe här som kan hjälpa?


937 Inlägg
18 april 2012
#3
mellander90 skrev:
någon grym evo snubbe här som kan hjälpa?

det är vel som att trimma vilken bil som hälst 400 hk är vel inga större problem, Turbo/spridare/bränsslepump (kanske)/grenrör är bra att göra,byta/kammar/ stakar behövs nog men kolvarna bruka vara strycktåliga och en redig mappning sen så, koppling å annat kanske inte palla med det är ju en annan historia smile
Senast redigerat av Kalasgasarn (18 april 2012)


125 Inlägg
18 april 2012
Trådstartare
#4
jo men tänker en solklar setup som garanterar 400 hk och vad för märken och saker som inte springer iväg alltför? ngn bra sida eller företag i sverige som säljer? billigt å bra big_smile


87 Inlägg
18 april 2012
#5
du kan ju alltid titta in på evo forumet å få lite mer info men som sakt skall du upp till 400hk å bestämt inte mer så finns det ju delar att ta från evo 9an tex turbo grenrör lika så orginal stakarna å kolvar om du nu inte skall ha mer effekt för då kan man lika gäran bygga en smidd maskin lika så en bättre steg ett koppling sen har du nog så man kan krama ut 400hk

mvh Henrik


mellander90 skrev:
jo men tänker en solklar setup som garanterar 400 hk och vad för märken och saker som inte springer iväg alltför? ngn bra sida eller företag i sverige som säljer? billigt å bra big_smile


75 Inlägg
18 april 2012
#6
Billigt kommer de aldrig bli. Vill du ha 400 hk och samtidigt ha en driftsäker bil så är en smiddmaskin som du ska satsa på. Kör en evo 5 och körde runt på ca 350 hk. Och för några månader sen rasade motorn. Kommer kosta mig upp till 100.000. Det är inte roligt tro mig, så ska du trimma, satsa på en riktigt stark motor!

Nya-trafikskolan.se
Ralliart/Mparts sweden
Racefan.se
Pbz.se

125 Inlägg
19 april 2012
Trådstartare
#7
jo trimma vet jag hur dyrt det är med tanke på jag hade 450 i min saab, och om motorn rasar så svider det som fan, surt att den rasar på så låg effekt,

evo forumet måste man ju vara medlem i och betala för å får skriva i det vcad jag fattar de som. tänkte bara om ni kände till bra sidor eller återförsäljare smile
Senast redigerat av mellander90 (19 april 2012)


75 Inlägg
19 april 2012
#8
Evoclub är gratis om man inte vill ha tillgång till de privata forumet:) i vilket fall så kan du i alla fall använda sökfunktionen där:) finns mycket info att hämta!

Nya-trafikskolan.se
Ralliart/Mparts sweden
Racefan.se
Pbz.se

98 Inlägg
21 april 2012
#10
Rätt kammar, Evo 9 turbo, spridare, 3" från turbon, walbro 255 ger dig effekt runt 400 hk+- 10 hk. Vad är gjort med den idag?


125 Inlägg
23 april 2012
Trådstartare
#11
nu är den i nästan original, 3 tum hela vägen, luftfilter extraktorgrenrör så det är allt.

alltså är deras turbo så bra/stora? vad är det för storlek på en evo 9 turbo
Senast redigerat av mellander90 (8 maj 2012)


98 Inlägg
25 april 2012
#12
Sök lite på nätet så finner du jämförelser ang storlek. Men om du vill mäta den med t.ex Gt3076r eller liknande får kolla flödesdiagram på evolutionm.net de om du vill veta exakt smile

Men den räcker till om du ska ha 400hk iaf smile

Evo 9 turbon är basen som de använt till bl.a fpGreen, fpRed,cbrd BBK turbo etc. Med omarbetade impeller, på senare tid har det även blivit annat kompressorhus med anti surge, kullagrat, portat m.m finns som tillval. Hade du tänkt stanna på 400 hk?


125 Inlägg
25 april 2012
Trådstartare
#13
alltså sjukt kul att man får så mycket hjälp här på garaget, jag får väl allt börja på 400 iaf så får vi fortsätta sedan om jag inte är nöjd smile men känner jag mig sj så trimmar jag väl mer sedan smile


Ointresserad.
936 Inlägg
25 april 2012
#14
EvoFem skrev:
Billigt kommer de aldrig bli. Vill du ha 400 hk och samtidigt ha en driftsäker bil så är en smiddmaskin som du ska satsa på. Kör en evo 5 och körde runt på ca 350 hk. Och för några månader sen rasade motorn. Kommer kosta mig upp till 100.000. Det är inte roligt tro mig, så ska du trimma, satsa på en riktigt stark motor!

Vad ska du bygga för maskin egentligen?

Teabag appreciation club.

10 Inlägg
26 april 2012
#15
Låter kul faktiskt och jag får önska dig lycka till! smile

Jdm

98 Inlägg
26 april 2012
#16
mellander90 skrev:
alltså sjukt kul att man får så mycket hjälp här på garaget, jag får väl allt börja på 400 iaf så får vi fortsätta sedan om jag inte är nöjd smile men känner jag mig sj så trimmar jag väl mer sedan smile

Självklart, har hängt i Evoklubben sen 2004, så man hänger ju med i svängen!

Ska du inte göra bonzai starter så räcker en koppling från en Evo 8/9 med 5 petade lådan. Tyvärr så är ju dina stakar inte de kralligaste, och Evon har pressad kolvbult så vill du byta stakar får du antingen lämna in original kolvarna för att få spår uppfräst till clipsen. Ett par original kolvar från Evo 8/9 har folk kört upp till 600 hk på. Men annars blir det ju smidda. Men betänk att du inte får lika många mil ur en motor med smidda kolvar innan dina cylinderlopp är ovala. Samt vikt skillnaden. Så det finns ju en anledning till att biltillverkare använder gjutna wink
Senast redigerat av Semifreak (26 april 2012)


125 Inlägg
3 maj 2012
Trådstartare
#17
Tack japx

Okej det är ju jävligt bra å tänka på, det är ju sånt man inte vet som är skitbra å veta tack smile



Sök