Idag när jag åkte till stan så fungerade den som den brukar, men när jag skulle hem så lös 3 lampor på instrumentet och jag hade ingen servotyrning, när jag kollade under huven så satt hela remskivan löst, då är frågan
Är det ett vevaxelras, någon packning/lager som ska bytas eller räcker det helt enkelt att dra åt bulten till vevaxeln?
Värt att veta är att jag böt vattenpump för ett par månader sen och var tvungen att ta bort remskivan på vevaxeln och en tanke är om jag har dragit åt någonting fel, kan jag dragit åt generator remmen för hårt? Läste någonstans att bulten till vevaxeln ska dras åt med en viss kraft, jag drog åt tills att jag tyckte att den satt.
Ska ta och kika, tar bilder om jag ser något som inte ser ut att stämma Jag läste någonstans om någon som hade problem för att han inte dragit åt bulten tillräckligt vilket resulterade i att den drog ur sig
Ska ta och kika, tar bilder om jag ser något som inte ser ut att stämma Jag läste någonstans om någon som hade problem för att han inte dragit åt bulten tillräckligt vilket resulterade i att den drog ur sig
om du har och kommer åt där nere så använd mutter knackare
Stämmer mycket bra, jag kunde med lätthet skruva bort bulten. Jag tror att jag har hittat felet, den här "pinnen" som fixerar och håller fast remskivan mot vevaxeln är borta och den lilla bit som sitter kvar på själva hjulet ser ut att ha gått av, någon som vet om denna "pinne" ska sitta fast i själva hjulet?
Och på bulten så sitter detta fast, kan det vara något som ställt till det?
Så, om jag byter till ett nytt remhjul så borde allt fungera som det ska igen?
Efter mycket funderande så har jag äntligen förstått det här med kilen.... har hela tiden trott att spåret som finns på remskivan ska ligga i samma linje som spåret på kamremsdrevet, men icke. Vred vevaxeln ett halvt varv och mycket riktigt ser jag nu att det är där som kilen har suttit. så då var problemet hittat, men...
Har aldrig bytt kamrem och i och med att det gjordes av förra ägaren för ca 2000 mil sedan så kommer jag använda samma rem igen, men hur ska jag gå tillväga för att få bort vevaxeldrevet som sitter längst ner?? Mvh Jonas
Gött då blir det till skroten och skaffa en "ny", men när jag tog bort bulten till remskivan så satte jag hylsa och sedan klicka till på startmotorn, men på en skrotbil kan det bli lite svårt.... någon som har ett tips på vad jag kan använda för något att "hålla" emot remskivan medans man drar ur bulten?
Gött då blir det till skroten och skaffa en "ny", men när jag tog bort bulten till remskivan så satte jag hylsa och sedan klicka till på startmotorn, men på en skrotbil kan det bli lite svårt.... någon som har ett tips på vad jag kan använda för något att "hålla" emot remskivan medans man drar ur bulten?
kör in en mejsel i kamhjulet om det finns kvar samt ha bilen i växel med åtdragen handbroms. om allt finns kvar då vill säga
Gött då blir det till skroten och skaffa en "ny", men när jag tog bort bulten till remskivan så satte jag hylsa och sedan klicka till på startmotorn, men på en skrotbil kan det bli lite svårt.... någon som har ett tips på vad jag kan använda för något att "hålla" emot remskivan medans man drar ur bulten?
tänkte på en grej om du ska ha bort remhjulet så är en avdragare att rekomendera!
Får hoppas att det håller, annars får jag prova med rörstift vet ni varför den här kilen gått av? jag plockade bort den för ca en och en halv månad sedan och när jag drog tillbaka den så drog jag så hårt som jag kunde, alltså inte med ett speciellt moment. Kan det vara att den skulle dras åt hårdare?