2587
Sök

Hur kopplar man in en turbo?

3 292 Inlägg
20 april 2012
#61
Ragipsbil skrev:
Varför så fucking negativ när det gäller en sugmotor som vill ha en turbo i ?
tänk inte bara på pengar skit samma vad det kostar  men iaf  finns det  ju billiga turbo att köpa  som t.ex en orginal turbo kostar begagnat 1500 de är inte mycket ju.  men jag tror att min bil skulle då vara bättre än dem som har den orginalt 1.8t

men iaf jag frågade inte om ert åsikt men jag frågade bara steg för steg hur man kan koppla in den kan ni hjälpa så skulle jag va tacksam.
Orsaken till att jag och många andra ställer sig negativ till detta är just för att du uppenbart saknar kunskap om vad en turbo är och hur den funkar och var den sitter... fördelen med att lyckas med sånna projekt som att turbokonvertera är ju att kunna göra det själv och på så sätt spara massa massa och åter massa pengar på jobbet, det kommer kosta lika mycket som att köpa en färdig likvärdig bil som du redan har fast med turbo, och självklart kan du lära dig allt detta själv men det är inget man lär sig på ett kafferep direkt.

Du får det att låta som att det är så enkelt att bara "hänga" på en turbo o sen är det färdigt, det är där bevisen på kunskap inom ämnet är bevisat och därav negativiteten.

Elektrisk turbo, åter igen... låter som nån annan nämnde om snabbgashandtag på hobbex som jag faktiskt köpte när jag var 13 bast till min Puch Dakota..

Som jag sa, självklart är det möjligt att genomföra ombyggnad med turbo, det finns kunnigt folk som gör detta dagarna i ända men knappast för att få ut ca 150 hästar.

Sälj bilen du har och kolla på blocket, borde finnas vettiga A3 1,8t i årgångarna 97-00 för 30-50 tusen nånting..  och då kan det vara värt att köpa en steg 2 trimsats  för att plocka ut ca 40 hästar till och då kommer du ligga på närmare 200 hästar.

Lycka till

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

Avstängd
10 388 Inlägg
20 april 2012
#62
Danne_1977 skrev:
Ragipsbil skrev:
Varför så fucking negativ när det gäller en sugmotor som vill ha en turbo i ?
tänk inte bara på pengar skit samma vad det kostar  men iaf  finns det  ju billiga turbo att köpa  som t.ex en orginal turbo kostar begagnat 1500 de är inte mycket ju.  men jag tror att min bil skulle då vara bättre än dem som har den orginalt 1.8t

men iaf jag frågade inte om ert åsikt men jag frågade bara steg för steg hur man kan koppla in den kan ni hjälpa så skulle jag va tacksam.
Orsaken till att jag och många andra ställer sig negativ till detta är just för att du uppenbart saknar kunskap om vad en turbo är och hur den funkar och var den sitter... fördelen med att lyckas med sånna projekt som att turbokonvertera är ju att kunna göra det själv och på så sätt spara massa massa och åter massa pengar på jobbet, det kommer kosta lika mycket som att köpa en färdig likvärdig bil som du redan har fast med turbo, och självklart kan du lära dig allt detta själv men det är inget man lär sig på ett kafferep direkt.

Du får det att låta som att det är så enkelt att bara "hänga" på en turbo o sen är det färdigt, det är där bevisen på kunskap inom ämnet är bevisat och därav negativiteten.

Elektrisk turbo, åter igen... låter som nån annan nämnde om snabbgashandtag på hobbex som jag faktiskt köpte när jag var 13 bast till min Puch Dakota..

Som jag sa, självklart är det möjligt att genomföra ombyggnad med turbo, det finns kunnigt folk som gör detta dagarna i ända men knappast för att få ut ca 150 hästar.

Sälj bilen du har och kolla på blocket, borde finnas vettiga A3 1,8t i årgångarna 97-00 för 30-50 tusen nånting..  och då kan det vara värt att köpa en steg 2 trimsats  för att plocka ut ca 40 hästar till och då kommer du ligga på närmare 200 hästar.

Lycka till
Inget att säga emot.

MEN, en A3 1.8T får man utan problem för 30k, och då pratar jag om 00->
En A3 1.8Ts får man för runt 40K (också där 00->)

Så ja, det är absolut det vettigare alternativet. Steg 1 plockar du ut 192hk (har jag för mig) ur en 1.8T, Ts:en har ju 180hk original.

Och nej, jag kollade inte upp detta nu, men jag är själv i bilbytarsvängen för tillfället, och har tittat bl.a. på A3:or smile

Så, det var mer bekräftelse/tillägga smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

3 292 Inlägg
20 april 2012
#63
it_mutt skrev:
Danne_1977 skrev:
Ragipsbil skrev:
Varför så fucking negativ när det gäller en sugmotor som vill ha en turbo i ?
tänk inte bara på pengar skit samma vad det kostar  men iaf  finns det  ju billiga turbo att köpa  som t.ex en orginal turbo kostar begagnat 1500 de är inte mycket ju.  men jag tror att min bil skulle då vara bättre än dem som har den orginalt 1.8t

men iaf jag frågade inte om ert åsikt men jag frågade bara steg för steg hur man kan koppla in den kan ni hjälpa så skulle jag va tacksam.
Orsaken till att jag och många andra ställer sig negativ till detta är just för att du uppenbart saknar kunskap om vad en turbo är och hur den funkar och var den sitter... fördelen med att lyckas med sånna projekt som att turbokonvertera är ju att kunna göra det själv och på så sätt spara massa massa och åter massa pengar på jobbet, det kommer kosta lika mycket som att köpa en färdig likvärdig bil som du redan har fast med turbo, och självklart kan du lära dig allt detta själv men det är inget man lär sig på ett kafferep direkt.

Du får det att låta som att det är så enkelt att bara "hänga" på en turbo o sen är det färdigt, det är där bevisen på kunskap inom ämnet är bevisat och därav negativiteten.

Elektrisk turbo, åter igen... låter som nån annan nämnde om snabbgashandtag på hobbex som jag faktiskt köpte när jag var 13 bast till min Puch Dakota..

Som jag sa, självklart är det möjligt att genomföra ombyggnad med turbo, det finns kunnigt folk som gör detta dagarna i ända men knappast för att få ut ca 150 hästar.

Sälj bilen du har och kolla på blocket, borde finnas vettiga A3 1,8t i årgångarna 97-00 för 30-50 tusen nånting..  och då kan det vara värt att köpa en steg 2 trimsats  för att plocka ut ca 40 hästar till och då kommer du ligga på närmare 200 hästar.

Lycka till
Inget att säga emot.

MEN, en A3 1.8T får man utan problem för 30k, och då pratar jag om 00->
En A3 1.8Ts får man för runt 40K (också där 00->)

Så ja, det är absolut det vettigare alternativet. Steg 1 plockar du ut 192hk (har jag för mig) ur en 1.8T, Ts:en har ju 180hk original.

Och nej, jag kollade inte upp detta nu, men jag är själv i bilbytarsvängen för tillfället, och har tittat bl.a. på A3:or smile

Så, det var mer bekräftelse/tillägga smile
Jag har inte kollat priserna så noga på sista tiden men nu har jag kollat i efterhand och det verkar stämma som du säger, det låter som det skulle vara ett vettigt alternativ för TS tycker jag.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

Garaget Anhängare!
2 068 Inlägg
20 april 2012
#64
mickius skrev:
Ragipsbil skrev:
mickius skrev:
Sen en tanke? Du har på din sida skrivit att bilen är lätt trimmad ifrån 125hk till 170hk? Det är en effektökning på 45hk.

Har du lyckats öka effekten så pass vill jag gärna veta vad som är gjort med motorn?

Haha blev visst helt plötsligt 175hk istället?
jag har fått körkortet nu i 5 månader jag kan ej mycket om de xD men enligt den förra ägaren så  gjorde han el chip  har papper på de o så
Snälla ett chip ger med tur 10-15hk kanske
Sen vart är det där chippet köpt?

En sak för att få ut 50hk utöver orginaleffekt på din motor lär du få byta det mesta i motorn wink

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=50493 varsegod o läs handlar om sugtrimmning.

Räkna 1000:- per hk ungefär!
BÄNG? 1000kr per hk. hur i helvete trimmar du?

Kolla min busbil BILEN HÄR Lämna en kommentar eller nått

Adrenaline Junkie
264 Inlägg
20 april 2012
#65
NoFantasy skrev:
mickius skrev:
Ragipsbil skrev:

jag har fått körkortet nu i 5 månader jag kan ej mycket om de xD men enligt den förra ägaren så  gjorde han el chip  har papper på de o så
Snälla ett chip ger med tur 10-15hk kanske
Sen vart är det där chippet köpt?

En sak för att få ut 50hk utöver orginaleffekt på din motor lär du få byta det mesta i motorn wink

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=50493 varsegod o läs handlar om sugtrimmning.

Räkna 1000:- per hk ungefär!
BÄNG? 1000kr per hk. hur i helvete trimmar du?
det är såklart på högre effekt uttag det kostar ca 1000kr/hk, men de kanske du inte fattar?


Garaget Anhängare!
2 068 Inlägg
20 april 2012
#66
Diss skrev:
NoFantasy skrev:
mickius skrev:

Snälla ett chip ger med tur 10-15hk kanske
Sen vart är det där chippet köpt?

En sak för att få ut 50hk utöver orginaleffekt på din motor lär du få byta det mesta i motorn wink

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=50493 varsegod o läs handlar om sugtrimmning.

Räkna 1000:- per hk ungefär!
BÄNG? 1000kr per hk. hur i helvete trimmar du?
det är såklart på högre effekt uttag det kostar ca 1000kr/hk, men de kanske du inte fattar?
Kan hända, men på dom höga efekterna är det ingen jävel som trimmar för privat bruk på!

Kolla min busbil BILEN HÄR Lämna en kommentar eller nått

SQ
1 343 Inlägg
20 april 2012
#67
Ragipsbil skrev:
evilaudio skrev:
sen kommer man ju till ett till litet problem..   bilen ska väl kunna besiktas oxå?
allt går
Inte med den kunskapen du precis bevisat i tråden. Då är de omöjligt! cool

Ljudnörd!

74 Inlägg
20 april 2012
Trådstartare
#68
Lardi skrev:
Ragipsbil skrev:
evilaudio skrev:
sen kommer man ju till ett till litet problem..   bilen ska väl kunna besiktas oxå?
allt går
Inte med den kunskapen du precis bevisat i tråden. Då är de omöjligt! cool
de kommer du få se kmr göra det när man inte bryr sig om pengar så kan det wink


74 Inlägg
20 april 2012
Trådstartare
#69
mickius skrev:
Ragipsbil skrev:
mickius skrev:
Sen en tanke? Du har på din sida skrivit att bilen är lätt trimmad ifrån 125hk till 170hk? Det är en effektökning på 45hk.

Har du lyckats öka effekten så pass vill jag gärna veta vad som är gjort med motorn?

Haha blev visst helt plötsligt 175hk istället?
jag har fått körkortet nu i 5 månader jag kan ej mycket om de xD men enligt den förra ägaren så  gjorde han el chip  har papper på de o så
Snälla ett chip ger med tur 10-15hk kanske
Sen vart är det där chippet köpt?

En sak för att få ut 50hk utöver orginaleffekt på din motor lär du få byta det mesta i motorn wink

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=50493 varsegod o läs handlar om sugtrimmning.

Räkna 1000:- per hk ungefär!
asså jag har faktiskt mycket papper när de gäller dem 45 hk.  de ända jag vet  är att den är chipat i verkstaden papperna finns och han gjorde efter chip och  om han gjorde ngt mer kollat upp hur mycket den hade då så hade den 175 hk. beviset har jag som sakt på pappret


SQ
1 343 Inlägg
20 april 2012
#70
Ragipsbil skrev:
Lardi skrev:
Ragipsbil skrev:

allt går
Inte med den kunskapen du precis bevisat i tråden. Då är de omöjligt! cool
de kommer du få se kmr göra det när man inte bryr sig om pengar så kan det wink
Va även ja sugen på att "slänga i en turbo" i focusen när ja va ung å dum smile   Nu förstår ja bättre, sälj skiten å köp en ny.

Lova skriv till mig, intresserad av en uppföljare helt klart. Önskar dig lycka till iaf!

Ljudnörd!

3 292 Inlägg
20 april 2012
#71
Ragipsbil skrev:
mickius skrev:
Ragipsbil skrev:

jag har fått körkortet nu i 5 månader jag kan ej mycket om de xD men enligt den förra ägaren så  gjorde han el chip  har papper på de o så
Snälla ett chip ger med tur 10-15hk kanske
Sen vart är det där chippet köpt?

En sak för att få ut 50hk utöver orginaleffekt på din motor lär du få byta det mesta i motorn wink

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=50493 varsegod o läs handlar om sugtrimmning.

Räkna 1000:- per hk ungefär!
asså jag har faktiskt mycket papper när de gäller dem 45 hk.  de ända jag vet  är att den är chipat i verkstaden papperna finns och han gjorde efter chip och  om han gjorde ngt mer kollat upp hur mycket den hade då så hade den 175 hk. beviset har jag som sakt på pappret
Vad bra.. big_smile  då kan du ju tala om för oss vad som står på papperet så slipper vi snacka så mycker mer om den saken.. bevis är ju alltid bra i den mån man vill styrka det man påstår big_smile  Så vad står det på papper att verkstaden har gjort då `?

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

74 Inlägg
20 april 2012
Trådstartare
#72
Lardi skrev:
Ragipsbil skrev:
Lardi skrev:

Inte med den kunskapen du precis bevisat i tråden. Då är de omöjligt! cool
de kommer du få se kmr göra det när man inte bryr sig om pengar så kan det wink
Va även ja sugen på att "slänga i en turbo" i focusen när ja va ung å dum smile   Nu förstår ja bättre, sälj skiten å köp en ny.

Lova skriv till mig, intresserad av en uppföljare helt klart. Önskar dig lycka till iaf!
ok jag kommer höra av mig


95 Inlägg
20 april 2012
#73
För att få lite perspektiv på saken, har en a3 1.8ts quattro (179 hk org.) Den har nu 240 hk, och det är inte lite gjort på den(Dahlbäck).  Och det är ju trots allt turbo från början, en effektökning på 60 hk.
Skulle vilja se vad någon mirakelman har gjort med din för att få ut den effekt du beskriver.

Ett tips, byt till en 1.8t eller 1.8ts!

Lycka till!


155 Inlägg
20 april 2012
#74
För att hjälpa dig på traven med din turbo konvertering, ska jag dela med mig en bra länk.
Turbo - vad är det? Verkan, Varför, Konvertering. TURBO LÄRA FÖR DUMMIES!
Lycka till och lova att lägga upp en film.

Mein Auto ist nicht wie Ihr Auto, Ihr Auto ist ein Leichenwagen!

Smack that ass!!
2 953 Inlägg
20 april 2012
#75
Ragipsbil skrev:
Lardi skrev:
Ragipsbil skrev:

allt går
Inte med den kunskapen du precis bevisat i tråden. Då är de omöjligt! cool
de kommer du få se kmr göra det när man inte bryr sig om pengar så kan det wink
om du nu inte bryr dig om pengar så sälj skiten å köp en riktig turbo bil ist då?


om du nu får till det med turbo efter ha lämnat in den på en firma som gör det åt dig så kommer det kosta nå så jävulskt mkt mer än å bara köpa en som har det från början

Zombies, coming soon to a city near you!
www.nesdb.se ditt 8-bit forum på nätet

Volvoturbo For Life
366 Inlägg
20 april 2012
#76
Ragipsbil skrev:
mickius skrev:
Ragipsbil skrev:

jag har fått körkortet nu i 5 månader jag kan ej mycket om de xD men enligt den förra ägaren så  gjorde han el chip  har papper på de o så
Snälla ett chip ger med tur 10-15hk kanske
Sen vart är det där chippet köpt?

En sak för att få ut 50hk utöver orginaleffekt på din motor lär du få byta det mesta i motorn wink

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=50493 varsegod o läs handlar om sugtrimmning.

Räkna 1000:- per hk ungefär!
asså jag har faktiskt mycket papper när de gäller dem 45 hk.  de ända jag vet  är att den är chipat i verkstaden papperna finns och han gjorde efter chip och  om han gjorde ngt mer kollat upp hur mycket den hade då så hade den 175 hk. beviset har jag som sakt på pappret
Inte för att verka dryg och otrevlig på något sätt, men jag tror du kan ha blivit blåst mannen...

En gång Volvo, Alltid Volvo

Smack that ass!!
2 953 Inlägg
20 april 2012
#77
om han nu har papper på det så vore det ju inte heller hela världen om han tog en bild på det å laddade upp tongue

Zombies, coming soon to a city near you!
www.nesdb.se ditt 8-bit forum på nätet

248 Inlägg
20 april 2012
#78
Killen som gjorde den chippningen borde vara mångmiljonär vid det här laget.
45 hästar är ju i klass med turbochippning.

You can´t write fun with a straight line.

1 798 Inlägg
20 april 2012
#80
Men snälla ge dig nu man får inga 175hk av nåt chip på en sur 1.8 som har 125 sughästar från början. Vad de nu än står på dina såkallade papper så är de en bluff . Vill du ha turbo sälj o köp en 1.8t de finns massor av dem.
Senast redigerat av fredde85 (20 april 2012)

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer


Sök