3201
Sök

Volvo 740 Väldigt ryckig vid kraftig gas på drag.

165 Inlägg
20 april 2012
Trådstartare
Tjena, min 740 går inte som den ska. Har googlat runt och har hittat liknande fel men inte exakt.
När bilen står på tomgång så baktänder den som ett smätterband men de låter väldigt i håligt sen när man gasar på när man ska i väg så kommer till runt 3000-4000varv då börjar den ryka kraftigt men om man lägger i en högre växel så går den normalt upp till 3000-4000varv igen sen börjar den kraftigt ryka igen. De var så att problemet uppstod när jag fick bensinstopp och de har varit så att jag har fått suttit väldigt! länge och kört på starten före när den går på bensinstopp. Men efter denna gången så har den inte gått bra efteråt. Jag förmodar att de är skit i bränslefiltret så de ska bytas men är de någon som kan eller har varit med om detta innan? Vore jätte snällt med alla tips!

Det som är bytt: Kamrem, packningar, topp, kam, tändstift, avgassystem med extraktorgrenrör m.m.

Jag har funderat om de kan vara fördelarlocket med efter som jag byt fördelararmen bara.

Tack på Förhand! smile

3 292 Inlägg
20 april 2012
Först och främst... rycker den eller ryker den ?

Låter helt klart som ett tändningsfel.. kolla så ventiltider är som dom ska och så fördelaren står rätt samt att övriga tänddelar funkar som dom ska.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

165 Inlägg
21 april 2012
Trådstartare
Nä den ryker som jag skräv och väldigt kraftigt smile Jag har ju bytt till VX3 kam och jag har ställt fördelaren efter original från en M-kam eller vad som sitter original? :S Tycker själv att de känns som att de är Bränsle filtret som är kast men kan ju ha fel x)

3 292 Inlägg
21 april 2012
Vad sitter det för motor i den ?

165 Inlägg
21 april 2012
Trådstartare
En B230F med 531 portad och VX3kam och extraktor grenrör. Resten är original.

3 292 Inlägg
21 april 2012
TeamVolvoVGL skrev:
En B230F med 531 portad och VX3kam och extraktor grenrör. Resten är original.

Jag tror endå att du ska kolla över tändningen igen för jag tror att det är där du har felet eller luftmassemätaren kanske ?

165 Inlägg
21 april 2012
Trådstartare
Jo när du säger de den baktänder ut i luftfiltret ibland så den borde ju stå fel men den har gått bra enda sen bensinstoppet :S

3 292 Inlägg
21 april 2012
Kolla upp ventiltiderna osv..

165 Inlägg
21 april 2012
Trådstartare
Ska ta mig en titt tackar så mycket för dina delade åsikter smile

22 Inlägg
21 april 2012
Tändingen är själv skjusterande. Skulle mer sätta på att inte soppen räck till. Att de är ngn pump som börjar bli dåligt så den inte orkar pumpa fram tillräcklig med soppa, Eller att bränsle filtret är skit i !smile Samt kammen kan stå 1 kugg fel eller så är de bränsle regularorn som är kass kan de med bara! Där har du lite å gå på!smile

3 292 Inlägg
22 april 2012
Oftast brukar det lösa sig om man dubbelkollar allt man haft isär en extra gång, speciellt tändning och sånt så man vet att där är inte nåt fel.. kolla så fördelaren står rätt, kammen står rätt, tändkablarna är hela och allt sånt.

165 Inlägg
22 april 2012
Trådstartare
Alltså har kört flera mil med den sen jag hade isär den och den har gått utan problem bara dålig tomgång som den alltid haft. Men fördelaren ser inte trevlig ut så ska nog byta den, de var väldigt mycket brännmärken i stiften.

165 Inlägg
24 april 2012
Trådstartare
Ny fördelare men inga framsteg. Bilen startar inte alls nu och tändstiften var helt svarta och blöta. Sen tänder den inte som den ska. Felkoderna jag fick vara Lambda och luftmassmätaren. Gjorde rent lambdan och sen blev de 1-1-1 så nu står jag här som ett frågetecken och går snart bershärka gång på grejerna sad

3 292 Inlägg
24 april 2012
Har du bytt hela fördelaren och bilen inte startar nu så är den inte korrekt inställd, såvida du inte mixtrat med nåt annat som kan vara avgörande för hurvida den ska starta eller inte..

165 Inlägg
24 april 2012
Trådstartare
Fick se att luftmassmätaren var skrot då den börja glöda som en lampa inuti x) Som sagt bilen är chipad på tändning men tror de är tändmodulen som behöver bytas med smile

Sök