Myggzor skrev:
Tja tänkte höra med er ang detta ......
Jag har en Toyota supra mk3 3.0 T 92 .a .
Den har stått i 5 år, förra ägaren sa att topplockspackingen var gången. Jag köpte bilen, plocka bort tändstift och komptesta bilen.
Med helt klart goda resultat. 9-10 kall motor, på samtliga cylindrar.
det ända problemet jag upptäckt var att kylarvattnet rann rakt igenom o läckte ut vid vattenpumpen.
Nu är vattenpumpen bytt och vattnet blir kvar i kylsystemet. Motorn går klockrent, tempen ligger på normal.
Öppnar kylarlocket(efter en lagom provtur på kanske 5 min , med lite gaspådrag..), det står som en fontän ur kylarn... låter trycket pysa ur. Fyller på vatten när han slutat spruta. låter bilen stå på tomgång, man ser att nivån i kylar "gungar" lite
¨Lägger bilen på jämn gas håller ett tag, Släpper och då börjar han fräsa ur kylarn igen....
Kan tillägga att den rök vitt när bilen var kall i ca 5-10min?, innan jag tog en prov tur, därefter sluta det ryka vitt.
Men är det inte normal att det blir lite tryck i kylaren ??? Motorn går ju så sjukt bra, så har svårt att tro att det är toppackningen?? kan det var ngt annat ???