3164
Sök

Köpråd: opel rekord -65 bra eller dålig bil?

44 Inlägg
10 november 2012
Hoppar på lite här, imorgon ska jag åka och titta på en Opel record -71 ny besiktad med rena papper så förutom lite ny lack så småningom så verkar den schyst. Men en sak stör mig otroligt mycket, han vet inte hur långt den har gått... tänker på kamkedjan och hur man ska göra med den biten, vill ju inte att den ska ha rullat 50.000 mil och paja nästaq vecka. Är det bara en ren chansning här eller kan man göra något för att förhindra detta, svårt/dyrt att byta? Tacksam för alla svar, speciellt snabba! : )

44 Inlägg
10 november 2012
Är en record 1900 kan jag tillägga!

5 111 Inlägg
10 november 2012
Kamkedjor brukar man (med några få undantag som t.ex. Mercedes tidiga M102-motorer med enkel kedja) säga att man inte behöver byta så länge de inte låter illa, och skulle du nu köra ras på den så är ju inte en ny motor svår att uppbringa.

44 Inlägg
10 november 2012
Jaha okej, fick samma svar på ett annat forum också, men om man som han sa räknar ut milantalet med besiktningspapperna så kan man ju få ett svar men när ska man börja oroa sig, hur länge håller dom på ett ungefär? Och kan man sätta in andra motorer också, pang på då främst opel då?
Senast redigerat av Dif (10 november 2012)

5 111 Inlägg
10 november 2012
Du behöver nog inte oroa dig alls, lika stor risk nåt annat havererar som kamkedjan, bilen är ju 40 år.
Motorfamiljen kallas CIH (Cam in head) och de sista CIH-motorerna monterades i Opel Frontera 2,4 i mitten av 90-talet så det finns gott om dem.

44 Inlägg
16 november 2012
Okej känns ju väldigt bra måste jag säga, om du inte har något annat för dig så kanske du kan hjälpa mig med en sak till :-) Bilen går på lite för höga varv och låter hela tiden som att den måste kämpa, inta extremt men den låter ansträngd. Kan det vara något med förgasaren kanske? Sitter en Webber i den. Något tips?

Sök