Får väll se till att fixa till en projekttråd på gammvolvon, ska bli rättning i ledet!
Bilen hela tråden kommer bli tillägnad åt:
Min Volvo 940 Turbo från 1991, importerad (ja, vem är så dum?) till Sverige 2004. Importerad ja.. Enligt den jag köpte den av har den rullat på en ambassad, som vad, hos vilken och vart är okänt både av Bilprovningen och Transportstyrelsen, men en rimlig chansning är Svensk ambassad (Volvo?), land i mellaneuropa (Tyskland/Polen?) då den saknar AC, och är närmast helt rostfri, alltså måste det vara både någorlunda svalt och saltfritt. Troligt användningsområde? Köpa godis i kiosken då den varken är bepansrad, extra isolerad eller har skottsäkert glas
Bara en helt vanlig GL-utrustad 940 (Jo, har inte ens elhissar bak, bara fram och elspeglar) med värsta motorn...
Och fäste för flagga på höger framskärm...
Ganska rimligt att det är en av de första 940-bilarna, nummer 3159 och första gången i trafik Januari 1991. Numer har den dock passerat 35000 mil och behöver lite kärlek
Nog knappat på dedär jävla tangentbordet, bilder:
Projektet kommer innehålla "Lagom" mycket av "Lagom" mycket för "Lagom" mycket.
Jag är smålänning sedan flera generationer tillbaka och därför, hrm.. Ganska "ekonomiskt" lagd
Projektet löper över ganska lång tid, och blir väll som de flesta projekt egentligen aldrig riktigt färdigt, jag är inte gjord av pengar, och även om budgeten kommer hållas på en rimlig nivå kostar allting pengar. Men det jag ska göra, är att hitta BRA grejer till BRA pris. Kommer kanske likna en hel 940-byggen vi sett förr, och det får det helt enkelt göra
Jag har redan tjyvstartat lite med tjyvtrimning.
Jag och kollegan (som bygger en BMW E36 V8) har fultrimmat lite, mest för att se hur det fungerar.
Begagnad justerbar BTR från "?" som låg i "bra att ha"-hyllan, WG-slangen skarvad med ett bromsrör försett med 3,5 millimeters hål och soppan råkade bli E85.
Fungerar okej, laddar 1 bar, lämnar i teorin ca 220 hk, men i verkligheten är det nog runt 200, men väldigt pigga sådana, faktiskt. Inga problem att åka torrskodd på ställ på 2:an och 3:an i rondeller
För att få dit BTR:en fick det göras en lite adapter från Bosch BTR-"plugg" till 8mm slang, dålig bild, och har bara den, men såhär ser det ut:
Bilen kommer fixas i denna ordningen:
Ljud:
Ljudet kommer byggas "Lagom".
- Det ska vara stilrent
- Städat
- Låta bra
- Vara bra grejer till bra priser.
Det som är beställt och ska byggas in är:
Hertz Dieci DSK 130 som framsystem
Hertz Dieci DCX 130 i bakdörrarna
Alltihop matas med ett Hertz HE4
2 st Hertz DS30.3 12" basar
Hertz HE1D som bassteg.
Alltihop ska få sin signal ifrån min nuvarande Clarionstereo som är några år gammal, men som jag älskar för att den har bra prestanda utan att se ut som ett flipperspel, utan som något som skulle kunnat vara fabriksmonterat 1991. Förutsatt att jag inte hittar en ny, lika bra eller bättre, med liknande design.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Utsida:
Bilen har levt ett hårt liv, så bara för att den är i stort rostfri, så är den inte fin.
Det finns bulor och bucklor, och lacken är repig som få.
Bakluckan bär spår av arresteringar, där bältet skrapat på bakluckan och gett fula repor.
Det ska:
- Bli ordnat så plåten blir rak(are, det är ändå en Volvo).
- Ska bli ny lack troligen, i originalkulör.
- Nya lysen fram med det gamla vanliga lackade sargar
- Får se hur snålvattnet rinner till, om det blir andra fälgar.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vägegenskaper:
Fjädrar sitter det redan kilen på, tycker den är lagom hög, då jag ska använda bilen att köra på på våra tjälskadade vägar, men:
- Stötdämpare, Sachs är bra, men deras standardgas är inte tillräckligt bra.
- Bussningar. Behövs vidare förklaring? 35000 mil...
- Grövre krängningshämmare
- KANSKE blir det justerbara grejer i framvagnen, casterstag och topplagring...
Ett s.k "Ambulansstag" sitter redan på. Från fabrik.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Prestanda:
Här är den roligaste biten, egentligen. Men också den dyraste och mest noggranna biten.
Motor:
Blir byggd efter konceptet "Göra, göra sönder, göra om - GÖRA RÄTT". Blir inte mycket forumknarkande för min del. Håller det så håller det, gör de det inte, får man börja om på nytt
Men delar jag ska försöka införskaffa vad det lider:
531-topp med VX3-kam
Hoppas, hoppas jag snubblar över en marinvev.
Större spridare ska också letas upp, och naturligtvis större turbo.
Ska försöka ta mig råd att köpa en TD04HL-18T, som bör vara klippt och skuren för mitt mål med motorn.
Kanske en BTR som inte är från bra att ha hyllan
Ska portas så gott det går i vedbon. No firma
Bromsar:
Siktar på S60 T5 eller liknande fram, har hört det ska passa bra, får se när jag snubblar över en sån.
Drivlina:
M46:an får hänga med sålänge den gillar livet, efter den blir det Getrag-låda.
Bakaxeln är en slungdiffad 1041:a och har inga planer i dagsläget att göra nått annat än måla upp den lite.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Blev mycket text nu, men lovar det ska bli med mer bilder och mindre text i fortsättningen.
Enjoy! Jag gillar kommentarer, ställ gärna frågor av alla slag och både positiv och negativ kritik beaktas
Bilen hela tråden kommer bli tillägnad åt:
Min Volvo 940 Turbo från 1991, importerad (ja, vem är så dum?) till Sverige 2004. Importerad ja.. Enligt den jag köpte den av har den rullat på en ambassad, som vad, hos vilken och vart är okänt både av Bilprovningen och Transportstyrelsen, men en rimlig chansning är Svensk ambassad (Volvo?), land i mellaneuropa (Tyskland/Polen?) då den saknar AC, och är närmast helt rostfri, alltså måste det vara både någorlunda svalt och saltfritt. Troligt användningsområde? Köpa godis i kiosken då den varken är bepansrad, extra isolerad eller har skottsäkert glas
Bara en helt vanlig GL-utrustad 940 (Jo, har inte ens elhissar bak, bara fram och elspeglar) med värsta motorn...
Och fäste för flagga på höger framskärm...
Ganska rimligt att det är en av de första 940-bilarna, nummer 3159 och första gången i trafik Januari 1991. Numer har den dock passerat 35000 mil och behöver lite kärlek
Nog knappat på dedär jävla tangentbordet, bilder:
Projektet kommer innehålla "Lagom" mycket av "Lagom" mycket för "Lagom" mycket.
Jag är smålänning sedan flera generationer tillbaka och därför, hrm.. Ganska "ekonomiskt" lagd
Projektet löper över ganska lång tid, och blir väll som de flesta projekt egentligen aldrig riktigt färdigt, jag är inte gjord av pengar, och även om budgeten kommer hållas på en rimlig nivå kostar allting pengar. Men det jag ska göra, är att hitta BRA grejer till BRA pris. Kommer kanske likna en hel 940-byggen vi sett förr, och det får det helt enkelt göra
Jag har redan tjyvstartat lite med tjyvtrimning.
Jag och kollegan (som bygger en BMW E36 V8) har fultrimmat lite, mest för att se hur det fungerar.
Begagnad justerbar BTR från "?" som låg i "bra att ha"-hyllan, WG-slangen skarvad med ett bromsrör försett med 3,5 millimeters hål och soppan råkade bli E85.
Fungerar okej, laddar 1 bar, lämnar i teorin ca 220 hk, men i verkligheten är det nog runt 200, men väldigt pigga sådana, faktiskt. Inga problem att åka torrskodd på ställ på 2:an och 3:an i rondeller
För att få dit BTR:en fick det göras en lite adapter från Bosch BTR-"plugg" till 8mm slang, dålig bild, och har bara den, men såhär ser det ut:
Bilen kommer fixas i denna ordningen:
Ljud:
Ljudet kommer byggas "Lagom".
- Det ska vara stilrent
- Städat
- Låta bra
- Vara bra grejer till bra priser.
Det som är beställt och ska byggas in är:
Hertz Dieci DSK 130 som framsystem
Hertz Dieci DCX 130 i bakdörrarna
Alltihop matas med ett Hertz HE4
2 st Hertz DS30.3 12" basar
Hertz HE1D som bassteg.
Alltihop ska få sin signal ifrån min nuvarande Clarionstereo som är några år gammal, men som jag älskar för att den har bra prestanda utan att se ut som ett flipperspel, utan som något som skulle kunnat vara fabriksmonterat 1991. Förutsatt att jag inte hittar en ny, lika bra eller bättre, med liknande design.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Utsida:
Bilen har levt ett hårt liv, så bara för att den är i stort rostfri, så är den inte fin.
Det finns bulor och bucklor, och lacken är repig som få.
Bakluckan bär spår av arresteringar, där bältet skrapat på bakluckan och gett fula repor.
Det ska:
- Bli ordnat så plåten blir rak(are, det är ändå en Volvo).
- Ska bli ny lack troligen, i originalkulör.
- Nya lysen fram med det gamla vanliga lackade sargar
- Får se hur snålvattnet rinner till, om det blir andra fälgar.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vägegenskaper:
Fjädrar sitter det redan kilen på, tycker den är lagom hög, då jag ska använda bilen att köra på på våra tjälskadade vägar, men:
- Stötdämpare, Sachs är bra, men deras standardgas är inte tillräckligt bra.
- Bussningar. Behövs vidare förklaring? 35000 mil...
- Grövre krängningshämmare
- KANSKE blir det justerbara grejer i framvagnen, casterstag och topplagring...
Ett s.k "Ambulansstag" sitter redan på. Från fabrik.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Prestanda:
Här är den roligaste biten, egentligen. Men också den dyraste och mest noggranna biten.
Motor:
Blir byggd efter konceptet "Göra, göra sönder, göra om - GÖRA RÄTT". Blir inte mycket forumknarkande för min del. Håller det så håller det, gör de det inte, får man börja om på nytt
Men delar jag ska försöka införskaffa vad det lider:
531-topp med VX3-kam
Hoppas, hoppas jag snubblar över en marinvev.
Större spridare ska också letas upp, och naturligtvis större turbo.
Ska försöka ta mig råd att köpa en TD04HL-18T, som bör vara klippt och skuren för mitt mål med motorn.
Kanske en BTR som inte är från bra att ha hyllan
Ska portas så gott det går i vedbon. No firma
Bromsar:
Siktar på S60 T5 eller liknande fram, har hört det ska passa bra, får se när jag snubblar över en sån.
Drivlina:
M46:an får hänga med sålänge den gillar livet, efter den blir det Getrag-låda.
Bakaxeln är en slungdiffad 1041:a och har inga planer i dagsläget att göra nått annat än måla upp den lite.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Blev mycket text nu, men lovar det ska bli med mer bilder och mindre text i fortsättningen.
Enjoy! Jag gillar kommentarer, ställ gärna frågor av alla slag och både positiv och negativ kritik beaktas
En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
0
0
0
0