4048
Sök

Typintyg inför registreringbesiktning av tidigare svenskregistrerad bil

Försöker iaf
12 819 Inlägg
5 maj 2012
Trådstartare
#1
Tja!

Köpt mig en Ford consul 1954 som tidigare varit registrerad i Sverige. Dock måste bilen registreringbesiktas och då måste jag kunna visa upp ett typintyg.

Hur stora problem är det att få tag i ett sådant?
Googlat en del men egentligen inte hittat något vettigt.

Är det Ford eller riksarkivet man får vända sig till?
Känns inte som någon mening att plocka ihop den ifall jag inte kan få den registrerad.

Den är nu "förregistrerad" eller vad det kallas och har fått ett nytt reg.nummer, så den finns i registret, men antagligen har den avregistrerats någon gång i tiden då den har gamla länsskyltar.
Ej i trafik sedan 1980 enligt transportstyrelsen.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

KHRacing
5 maj 2012
#2
typintyg ? det är ju ett veteranfordxon av rang- ring SBP Tekniska så får du exakta svar.
Jag säger nej till 100% att Ford skulle kunna hjälpa dig alls.

Kanske dock nån Veteran-FORDs-klubb kanake

mvh k

Försöker iaf
12 819 Inlägg
5 maj 2012
Trådstartare
#3
KHRacing skrev:
typintyg ? det är ju ett veteranfordxon av rang- ring SBP Tekniska så får du exakta svar.
Jag säger nej till 100% att Ford skulle kunna hjälpa dig alls.

Kanske dock nån Veteran-FORDs-klubb kanake

mvh k

Så står det under övriga upplysningar på den blåa delen av registreringsbeviset. Typ:
"Fordonet får ej användas förrän registreringsbesiktning/typintyg lämnats in till transportstyrelsen. /Tidigare registrerad"

Nu när jag läser det igen så kanske det menas att fordonet bara behöver registreringsbesiktas, med allt vad det innebär. Bilen måste alltså vara körbar innan det kan göras.

Men någonstans måste de ju få uppgifter om vikt, mått osv och det är väl endast typintyg som kan ge det?


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

KHRacing
5 maj 2012
#4
te_wik skrev:
KHRacing skrev:
typintyg ? det är ju ett veteranfordxon av rang- ring SBP Tekniska så får du exakta svar.
Jag säger nej till 100% att Ford skulle kunna hjälpa dig alls.

Kanske dock nån Veteran-FORDs-klubb kanake

mvh k

Så står det under övriga upplysningar på den blåa delen av registreringsbeviset. Typ:
"Fordonet får ej användas förrän registreringsbesiktning/typintyg lämnats in till transportstyrelsen. /Tidigare registrerad"

Nu när jag läser det igen så kanske det menas att fordonet bara behöver registreringsbesiktas, med allt vad det innebär. Bilen måste alltså vara körbar innan det kan göras.

Men någonstans måste de ju få uppgifter om vikt, mått osv och det är väl endast typintyg som kan ge det?


Mvh Tommy

jag tänkte mera att det helt enkelt inte finns "typintyg" på fordon som är närmare 60år gamla.. du är ju redan undantagen en herrejössesmassa regler pga ålder (på bilen då)

bla. avgas, dB, skatt, m.m.m.m..mm

Försöker iaf
12 819 Inlägg
5 maj 2012
Trådstartare
#5
KHRacing skrev:
jag tänkte mera att det helt enkelt inte finns "typintyg" på fordon som är närmare 60år gamla.. du är ju redan undantagen en herrejössesmassa regler pga ålder (på bilen då)

bla. avgas, dB, skatt, m.m.m.m..mm

Okay, men hur får SBP fram uppgifterna på bilen då? Vikt = vägning, det förstår jag. Men Hjulbas, bredd, längd osv måste de ju få uppgifter någonstans ifrån? Det kanske dom får fram via gamla reg.nr/reg.bevis.

Det som står på reg.bevis under övriga upplysningar är kanske någon "standard" text som skrivs där, och det "endast" är en reg.besiktning som behövs för att få den klar.

Ja, skattebefriat så det sjunger om det, dock lite för ny för att bara besiktningsbefriad tongue




Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

414 Inlägg
5 maj 2012
#6
Det är inte så att de bara vill se gamla registreringsbevis på bilen som styrker att bilens identitet stämmer? Dvs att det gamla registrerignsnumret som sitter på bilen hör ihop med det chassinummer som bilen faktiskt har.

Vad har du för papper på bilen?

MVH

KHRacing
5 maj 2012
#7
te_wik skrev:
KHRacing skrev:
jag tänkte mera att det helt enkelt inte finns "typintyg" på fordon som är närmare 60år gamla.. du är ju redan undantagen en herrejössesmassa regler pga ålder (på bilen då)

bla. avgas, dB, skatt, m.m.m.m..mm

Okay, men hur får SBP fram uppgifterna på bilen då? Vikt = vägning, det förstår jag. Men Hjulbas, bredd, längd osv måste de ju få uppgifter någonstans ifrån? Det kanske dom får fram via gamla reg.nr/reg.bevis.

Det som står på reg.bevis under övriga upplysningar är kanske någon "standard" text som skrivs där, och det "endast" är en reg.besiktning som behövs för att få den klar.

Ja, skattebefriat så det sjunger om det, dock lite för ny för att bara besiktningsbefriad tongue


Mvh Tommy

Finns inte vissa uppgifter så får de ju mäta sig fram tar ju inte så lång tid,
Med tanke på bilens ålder så borde du kunna googla fram exempelvis tankrymd, skriva ut pappret som intyg.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
5 maj 2012
Trådstartare
#8
joH900 skrev:
Det är inte så att de bara vill se gamla registreringsbevis på bilen som styrker att bilens identitet stämmer? Dvs att det gamla registrerignsnumret som sitter på bilen hör ihop med det chassinummer som bilen faktiskt har.

Vad har du för papper på bilen?

MVH

Tyvärr har jag inget alls förutom nya reg.beviset. Har jag väääldigt tur kanske det ligger någonting i bilen, men det är en massa grejjer där inne nu då den är delvis nerplockad, rullande chassi typ.

Att chassinr stämmer borde ju kollats upp då bilen är "förregistrerad", vad det nu innebär.




Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Försöker iaf
12 819 Inlägg
5 maj 2012
Trådstartare
#9
KHRacing skrev:
te_wik skrev:
KHRacing skrev:
jag tänkte mera att det helt enkelt inte finns "typintyg" på fordon som är närmare 60år gamla.. du är ju redan undantagen en herrejössesmassa regler pga ålder (på bilen då)

bla. avgas, dB, skatt, m.m.m.m..mm

Okay, men hur får SBP fram uppgifterna på bilen då? Vikt = vägning, det förstår jag. Men Hjulbas, bredd, längd osv måste de ju få uppgifter någonstans ifrån? Det kanske dom får fram via gamla reg.nr/reg.bevis.

Det som står på reg.bevis under övriga upplysningar är kanske någon "standard" text som skrivs där, och det "endast" är en reg.besiktning som behövs för att få den klar.

Ja, skattebefriat så det sjunger om det, dock lite för ny för att bara besiktningsbefriad tongue


Mvh Tommy

Finns inte vissa uppgifter så får de ju mäta sig fram tar ju inte så lång tid,
Med tanke på bilens ålder så borde du kunna googla fram exempelvis tankrymd, skriva ut pappret som intyg.

Ja oja, det finns mängder att hitta på nätet i specifikationsväg. Men lite tveksam att SBP skriver av vilket dokument som helst.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Försöker iaf
12 819 Inlägg
5 maj 2012
Trådstartare
#10
Jag har iaf beställt ett "utdrag från fordonsregistret" via riksarkivet, kul att se ifall de får fram lite info via nya/gamla reg.nr samt chassinr smile



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

414 Inlägg
5 maj 2012
#11
http://www.wheelsmagazine.se/artiklar/a … ll/?page=1

Den första frågan borde kunna gälla i ditt fall, även om frågorna där gäller vid import. Om nu inte reglerna har ändrats.

MVH

Försöker iaf
12 819 Inlägg
5 maj 2012
Trådstartare
#12
joH900 skrev:
http://www.wheelsmagazine.se/artiklar/artiklar/20071119/ursprungskontroll/?page=1

Den första frågan borde kunna gälla i ditt fall, även om frågorna där gäller vid import. Om nu inte reglerna har ändrats.

MVH

Jo, läst det där. Men på andra ställen står det helt annat så därav min förvirring.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

12 Inlägg
6 maj 2012
#13
ring bilprovningen/transportstyrelsen, ska inte vara några problem att få in den bilen...


Försöker iaf
12 819 Inlägg
6 maj 2012
Trådstartare
#14
forrden68 skrev:
ring bilprovningen/transportstyrelsen, ska inte vara några problem att få in den bilen...

Nä jag hoppas det. Trist om ett så pass bra objekt skulle behöva säljas i delar eller liknande bara pga någon dum regel.




Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

KHRacing
6 maj 2012
#15
Bilderna då :-) ?

Försöker iaf
12 819 Inlägg
6 maj 2012
Trådstartare
#16
KHRacing skrev:
Bilderna då :-) ?

Hmm, jag har inte hämtat hem bilen ännu men knäppte en snabb bild innan jag åkte därifrån efter att ha skrivit papper.

Lite rost är det ju, främst i bagaget men även i golv i kupen, ytrost på skärmen samt små små hål intill motorhuven. Det går nog att rädda smile Får se hur det ser ut bara när man börjar forska lite mer wink


https://www1.garaget.org/gallery/images/28/27325/27325-21875dde23b895dad87b7446ba44c255.jpg


Det var inte direkt skönt väder att kika på en bil, så fick bli lite "äh, lika att chansa" typ. Men som sagt, ser ut som ett bra utgångsobjekt...ser ut.




Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!


Sök