Golf GT.
Borde vara en 1.8i med 90 hk.
Själv så tyckte jag att 7500:- är lite i överkant. men är den fin för övrigt och den går bra så kan det vara OK.
Motor och växellåda brukar vara bra, men kolla att kamremmen nyligen är bytt (6000 mila intervall om jag inte minns fel) och att service är utförd.
Kolla oljestickan att det finns olja i motorn och att den inte är "kolsvart" oljan bör vara i närheten av "Max" strecket.
Starta gärna bilen när den är kall, lyssna efter motorslammer innan oljetryck kommer.....
Det är ingen större fara, men dte kan vara ett bevis på att servicen inte är bra skött.
Kolla senaste besiktningspapper, gärna föregående också för att se hur besiktningshistoriken ser ut.
Vanligt fel på besiktning är Rostanmärkningar på trösklar och framvagnsbalk, även bakvagnsinfästning är inte fullt så ovanligt. även spindelleder förekommer, drivknutsdamasker är ganska vanligt, med drivknutsproblem som följd.
Kör bilen med fullt rattutslag åt vänster, samt åt höger, ge lite gas och lyssna efter "knackande" ljud. Om dte knackar så är det drivknutarna som är slut.
Testa handbromsen så att den tar som den ska......
är också ett vanligt problem (speciellt om bilen har trumbromsar bak) Vet inte om GT:n har trumbromsar eller om det är samma som på GTi, dvs skivbromsar bak.
Kolla också fläkten i kupen, att den funkar på alla lägen! inte världens viktigaste grej, men delen kostar ~800:- hos V.A.G vilket kanske inte är så kul.
i övrigt brukar det sällan vara stora problem med Golf, rätt driftsäkra bilar som drar runt 0.7-0.8
vid normal körning.
Lycka till med köpet!
"Jag kommer ihåg att glömma, men ibland händer det att jag glömmer att komma ihåg" - Chrille