2556
Sök

Dumpljud på volvo v70 2,5t-06

35 Inlägg
8 maj 2012
Trådstartare
jag undrar vad man kan göra för att få dumpljud på en volvo v70. vad jag fattat det som så sitter där 2 st orginal dumpar på den men vad ska jag göra för att få dumpljudet? räcker det med att sätta sportluftfilter? och hur gör man för att höja laddtrycket på v70 om det nu går när bilen är helt orginal. tips på hur jag ska göra eller vad som e bra o dåligt med att göra detta vore jag mycket tacksam för.

Forummoderator
26 349 Inlägg
8 maj 2012
Öppet filter ger en flåsljud som hos vissa individer får det att pirra lite extra i byxorna, ja.
Höja laddtrycket gör du genom att chippa, så du inte bara tillgodoser luften utan också bränslet.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
8 maj 2012
Sportluftfilter brukar göra ganska så mycket för både insugsljud och "dumpljud"...

Höja laddtrycket går alltid men vill du att bilen ska ha någon koll på vad som händer så är det byte av mjukvara som gäller. Motorstyrdonet begär då ett visst laddtryck som det sedan reglerar efter att försöka hålla, alla parametrar i övrigt är optimerade för detta laddtryck. Det som i folkmun kallas att "chippa" även att man inte byter programchip utan bara läser in nytt innehåll smile
Med pysventil eller liknande kommer motorstyrdonet snarare att försöka motverka det högre laddtrycket, troligen kommer du få ett gäng felkoder i stil med: Luftmassemätare signalerar fel, luftmassa för stor och laddtrycksgivare signal för hög och Laddtrycksreglering felaktig, oulskvot överstigen...

MVH

35 Inlägg
8 maj 2012
Trådstartare
haha okej. ja men det kan inte skada motorn om man sätter sportluftfilter? ok, så om jag sätter öppet filter så måste jag chippa också eller behöver jag bara chippa om jag ska höja laddtrycket? tack för svaren.

35 Inlägg
8 maj 2012
Trådstartare
aha tackar tackar för svaret:)väldigt bra beskrivning:)

mvh

Forummoderator
26 349 Inlägg
8 maj 2012
volvokille skrev:
haha okej. ja men det kan inte skada motorn om man sätter sportluftfilter? ok, så om jag sätter öppet filter så måste jag chippa också eller behöver jag bara chippa om jag ska höja laddtrycket? tack för svaren.

Behöver inte ändra om något i mjukvaran för att ha ett sportluftfilter, nej.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

4 822 Inlägg
9 maj 2012
volvokille skrev:
vad jag fattat det som så sitter där 2 st orginal dumpar på den

nä det sitter 1 och den sitter på turbon

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

3 860 Inlägg
9 maj 2012
* 1 dump sitter det, återcirkulerande, och ska alltid vara. Sitter nere på turbon.

* Öppet filter ger dumpljud. Jag har ett liggandes som jag hade på min förra, skriv i GB om du är intresserad.

* Höja laddet göra man genom att byta mjukvara. OM man nu ändå skruvar upp det själv så kommer bilen att strypa trycket iaf och det finns risk att bilen går magert om man skruvar upp det själv.

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

Sök