3199
Sök

Tickande lyftare?

80 Inlägg
9 maj 2012
Trådstartare
hejsan sedan jag köpte min Ford Bronco XLT 89- så har jag alltid hört ett tickande ljud, när man lägger i D (driven) så kommer det mer intensivare tickande. har hällt 3 sorters olika hydralic lifter rensare och motorrensare utan resultat..  men har dock nästan kört ca 1000 mil sen jag köpte den och dom milen har den funkat hur bra som helst utan några problem med motorn. men vadf*n kan det vara som tickar igentligen? en lyftare som verkligen har satt sig? en böjd stötstång, läckage vid headersna eller det värsta av allt, en kolvbult? yikes

http://www.youtube.com/watch?v=mPcz-mf0MHQ

30 Inlägg
10 maj 2012
Vad använder du för olja? Har du prövat en annan sort? Använder du originalfilter?

Tickande diskuteras en del i dessa trådar, kanske kan vara liknande för din motor?
http://www.mx5racingclub.se/forum/viewt … &t=826
http://www.mx-5.se/vbulletin/showthread … ande-motor

De kommer bland annat fram till att oljefilter med backventil (för mazdan iaf) är bra för att hålla kvar oljan för att minska tickandet, samt att oljans viskositet påverkar tickandet.
Senast redigerat av Sniglom (10 maj 2012)

197 Inlägg
10 maj 2012
Ta bort tändkablarna en år gången och se om ljudet minskar eller försvinner.

Jag heter AutoCool. Can you .se why?

80 Inlägg
10 maj 2012
Trådstartare
har hittat vart det kommer ifrån! jag satt och kollade lite på youtube på tickande ford 302:or och hörde exakt samma sorts knackande och det visade vara "flexplate"n i converterlådan.. vad nu en flexplate är på svenska heter har jag dock ingen aning.. men det verkar vara något form av svänghjul som är innan converten.
är det någon som vet hur man åtgärder detta så lyssnar jag gärna:)

197 Inlägg
10 maj 2012
Hej Boyeson, köpte du bilen med en ny startmotor eller så? Det finns en balanseringsblock på flexplattan och den kanske tar kontakt (slår mot)  med näsan på startmotorn. Plocka bort startmotorn och kolla om den är "slaggmärkt". Kanske har den fd ägaren bytt startmotorn och den satt fel eller kommer  från en annan bil. OM den är. kan fundera själv om det kanske går att vinkelslippa lite från startmotorn utan att nåntng blir förstörd. Eller kan du shimsa startmotorn (dvs distansbrickor bakom startmotorn)  för att kunna flytta den lite grann. Du borde se direkt om startmotorn eller balanseringsvikten har tagit slagg medans den sitter utan startmotorn på plats. Lycka till.

80 Inlägg
10 maj 2012
Trådstartare
AutoCool skrev:
Hej Boyeson, köpte du bilen med en ny startmotor eller så? Det finns en balanseringsblock på flexplattan och den kanske tar kontakt (slår mot)  med näsan på startmotorn. Plocka bort startmotorn och kolla om den är "slaggmärkt". Kanske har den fd ägaren bytt startmotorn och den satt fel eller kommer  från en annan bil. OM den är. kan fundera själv om det kanske går att vinkelslippa lite från startmotorn utan att nåntng blir förstörd. Eller kan du shimsa startmotorn (dvs distansbrickor bakom startmotorn)  för att kunna flytta den lite grann. Du borde se direkt om startmotorn eller balanseringsvikten har tagit slagg medans den sitter utan startmotorn på plats. Lycka till.

hej autocool, startmotorn bytte jag ca 2 - 3 månader efter köpet pga att den gick sönder för den var så pass sönderrostad. ersätte den med en annan startmotor från en BB tror jag, för den var något större en den som satt på men näsan och allt annat var helt identiskt.. men det var fortsatt samma knack ändå efteråt, kröp ner under bilen igen för ca 30min sen och skruvade dän kåpan till flexplattan, och kollade noga efter skrapmärken, slagmärken och lösa bultar o diverse men hittade inget märkbart eller något. sad

197 Inlägg
10 maj 2012
Men är inte startmotorn på andra sidan av flexplattan?  Ursäkta om jag minns fel.  Har för mig att vissa startmotorer är annorlunda på "näsan" fast den kan bultas fast som alla andra. Finns det ett chans att du aldrig märkte skillnaden?

Skicka email med vad du har för motor och växellåda (351 Windsor kanske? C4? C6?) Som du skrev, det är svårt med oljud, det kan väl vara avgaspackning eller nåt helt annat, INte lätt att gissa felet genom att lyssna på youtube.

Jula och Biltema säljer stethoskope (?? svenska) och billigt, då kan du i alla fall peka runt och lyssna.

Sök