2787
Sök

Subaru Leone -> Turbo -86

Subaru leone som ska få lite kärlek och en turbomotor.

8 300 Visningar
Uppdaterades senast 2 augusti 2012
18 Inlägg
9 maj 2012
Trådstartare
#1
köpte första bilen i vintras som jag gnussade runt i ett tag tills den förrädiska rosten hade gjort sig ett "litet" angrepp på den.

ett tvärgående rör som håller bakvagnen hade iprincip rostat av så det byttes och sen dess har det bara gått utför.

http://a6.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/432021_188603971243335_110742699029463_235178_1523008418_n.jpg

Fick med en turbomotor som jag grejar med lite imellanåt.
http://a6.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/420564_192312780872454_110742699029463_243074_1192227821_n.jpg

Fick tag i en bättre bakvagnsbalk så jag fixade till den lite och målade på den tillsammans med diffästet.
http://a8.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/398356_197388703698195_110742699029463_254309_1144941621_n.jpg

det är lite krixigt att hitta fälgar till 4x140 så borrade om till 5x108.
http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/536944_199933510110381_110742699029463_259439_728112634_n.jpg

På det blir det då alltså turbofälgar från volvo.
http://a2.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-prn1/527315_205842876186111_110742699029463_272348_321500786_n.jpg

Blev lite snabeldragning i 2,5" en kväll också
http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/526785_212324308871301_110742699029463_283107_832019629_n.jpg

har börjat lite på nya dämpare till bilen bak.
http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-prn1/533382_212621072174958_110742699029463_283689_50787671_n.jpg

Använder cromestången från den gamla dämparen.
http://a6.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/562626_218802314890167_110742699029463_294022_1829157737_n.jpg

Som ni säkert redan listat ut blir det coilovermodell.
http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/380572_218802454890153_110742699029463_294026_615571231_n.jpg

/Erik

18 Inlägg
9 maj 2012
Trådstartare
#2
Hehe, lägger väl in en helhetsbild som är tagen någon dag efter inköp.

http://www.facebook.com/ajax/messaging/attachment.php?attach_id=2c1b827d4408633cf3646a2a6cf9f013&mid=id.145942478857280&ext=1336584827&hash=AQAJ7MlyspRcROQz
Senast redigerat av WestinMX (9 maj 2012)

114 Inlägg
10 maj 2012
#3
Den följer vi såklart wink

Tålamod är pinnsvetsarens bäste vän...

KHRacing
10 maj 2012
#4
Coolt, har haft en sådan. min hade ingen mitt diff så det var omöjligt att handbromssladda med den .

Se upp med växellådan & hastighetsmätarevajern om du skall byta koppling,

mvh kristian

114 Inlägg
10 maj 2012
#5
inte lätt att handbromsladda när handbromsen tar på framhjulen :p

Tålamod är pinnsvetsarens bäste vän...

KHRacing
10 maj 2012
#6
Greenie skrev:
inte lätt att handbromsladda när handbromsen tar på framhjulen :p
Det går med rätt teknik med fram-handbroms med, men
Inte lätt alls UTAN mittdiff

114 Inlägg
10 maj 2012
#7
jo just ja det går ju ibland, tror jag lyckades en gång när jag svängde innan jag drog handbromsen så att bilen roterade "runt" framhjulen! men ja då är ju pickupen framhjulsdriven så behövs ju ingen mellandiff där heller wink

Tålamod är pinnsvetsarens bäste vän...

18 Inlägg
10 maj 2012
Trådstartare
#8
Nä det sitter ju ingen mittdiff på dessa, den kom senare på legacy med permanent 4wd.

Drivaxlarna fram åker nog i sommar, men på vintern är det ju proffsigt med 4wd...

För övrigt har jag skurit gängor, gjort bussningar och stötdämparfästen. Går att provmontera imorgon.
Senast redigerat av WestinMX (10 maj 2012)

114 Inlägg
10 maj 2012
#9
Härligt big_smile Kom bara ihåg att du måste ha ett extra par drivaxlar som du kapar om du ska ha bakhjuls smile

Tålamod är pinnsvetsarens bäste vän...

18 Inlägg
11 maj 2012
Trådstartare
#10
Borde gå att plocka isär knutarna och bara använda den yttre delen av knuten, istället för att kapa smile

18 Inlägg
11 maj 2012
Trådstartare
#11
Färdigt ytterrör med hockeypucks bussning
https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179158/179158-e2c144824a6f2ca35cfd27a3424670ac.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179158/179158-6bbb8f63d15627dda6597bd82d941385.jpg

Kanske en lackering av fjädrarna kan vara välbehövligt?
https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179158/179158-4bf91609444b2b057baca392e6adf852.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179158/179158-cdd693282adc8ae271a3239a7c670639.jpg
Senast redigerat av WestinMX (11 maj 2012)

18 Inlägg
15 maj 2012
Trådstartare
#12
Hehe, vilken respons

KHRacing
15 maj 2012
#13
Sjysst

18 Inlägg
20 maj 2012
Trådstartare
#14
Dämparna färdiga nu.
Fjädrarna ska in på pulverlack i veckan. hoppas ha den på hjul i veckan!

https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179158/179158-e1cdd0617ae671a5d594937720d034a4.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179158/179158-ccf40980f55ab8499c38e0d0adca919b.jpg

114 Inlägg
20 maj 2012
#15
ser proffsigt ut! när ska du slänga i turbomotorn? smile

Tålamod är pinnsvetsarens bäste vän...

18 Inlägg
21 maj 2012
Trådstartare
#16
Den kommer när jag har skivor bak och när motorn är genomgången smile

18 Inlägg
5 juli 2012
Trådstartare
#17
Har varit lite oaktiv här men bilen har gått drygt 300 mil med dämparna och det nu. Både elak grusåkning och asfalt, de håller tätt och gav en SJUK väghållning! Något hårt bak dock eftersom jag monterat "sportstolar".


På plats
http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/579929_227542707349461_1858004211_n.jpg


15" bak och 13" fram
http://a8.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/533375_227542757349456_638148016_n.jpg


Blev 4 bultat fram, kommer även bli bak.
http://a1.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/224979_239037152866683_75551324_n.jpg


Fick tag i dessa stolar till bra pris så dom hamnade i subban.
http://a4.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-prn1/535848_10150922911934438_923686_n.jpg

Nytvättad och fin som den står. Ska sänkas en del fram.
http://a3.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/295121_10151005315594438_949764042_n.jpg


För övrigt har jag rivit turbomotorn. Den ska plockas isär, tvättas och gås igenom.

Lite frågor jag har än så länge om motorn EA82T:

Har hört att blocken spricker vid trimning, var?
Svikande topplockspackning, vid hur mycket övertryck?
Koppling, kommer originalkoppling klara snudd på 200hk? Vad annars passar utan större modifiering?

18 Inlägg
1 augusti 2012
Trådstartare
#18
En turbo och intercooler inhandlat.
Dock var inte turbon i det skick jag hade förväntat mig så det är bara leta vidare.

Bilen är också numera bakhjulsdriven då en drivknut lät ruskigt illa.

http://a6.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/314339_251762084927523_322489402_n.jpg
http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/580780_251762064927525_49266214_n.jpg
http://a1.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/417431_251762031594195_58857941_n.jpg

114 Inlägg
1 augusti 2012
#19
ahh blir coolt dehär wink

Tålamod är pinnsvetsarens bäste vän...

18 Inlägg
2 augusti 2012
Trådstartare
#20
Rev ner framvagnen igår för sänkning och byte av spindelleder, funderar då samtidigt på om jag ska måla på allt som är löst nu, dvs länkarmar, fjäderben, spindlar osv..


Sök