4525
Sök

Mitsubishi space star har ingen ork.. hjälp mä!

10 Inlägg
9 maj 2012
Trådstartare
#1
tjena de hela handlar om en mitsubishi space star GDI - 01
alltid servad och bytt kamrem för bara 200 mil sedan, och för någon vecka sedan så skulle svärmor på jobbet och bilen bara dog, motorlampan blinkar och vägrar starta, så vi drog in den på mitsubishi och dom felsökte den och hittade att styrboxen till själlhuset skulle vara felande, dom tog hem en ny och monterade och sedan ringer mig och säger att bilen bara går på 3 cyllindrar, så dom föreslog att riva toppen och kolla ventilerna... Jag tackar nej och tar hem bilen som den är, och då går ju såklart bilen på alla 4.. men slutar varva på 3000 Rpm, jag bad dom även att byta tillbaka till original styrboxen ja tyckte inte de var nån mening att lägga ner mer pengar, men alltså så går den ju klockrent med gamla boxen med förutom att den slutar varva vid 3000. och tomgången är jätte låg.

problemet i dagsläget är att bilen startar som den ska, MEN motorlampan blinkar konstant och bilen orkar ingenting, ibland när man startar så varvar den 5000 och ibland 2000... osv,

att notera är, att innan detta inträffade så var det omöjligt att göra en omkörning, accelererade man för fort så tändes motorlampan och bilen bara dog, vrider man bara av tändningen fram och tillbaka så gick den igen, men som sagt, nu så blinkar den konstant och orkar ingenting och uppför sig bara muppigt...

är de ingen som har varit ut för detta liknande förut?

Mitsubishis verkstad litar jag inte ett dugg på för de är bara skit dom snackat med mig, för helt bakom flötet är jag då ej!

309 Inlägg
9 maj 2012
#3
är det inte gdi motorn som tycker om att sota igen i insug osv? hörde om nå sånt när jag gick på fordonsprogrammet att det skulle vara nån mitsubishi motor som gjorde så och då går dom dåligt. men det borde ju mitsu verkstan sagt något om isåfall

Läser och släcker felkoder. pm för info

456 Inlägg
9 maj 2012
#4
dom sotar , men har man varit för snål på gasen o inte sotat ur skiten, altså gasat me den minst 2 ggr i månaden kan spjället vara körd .. det där jävla gdi konceptet va mer till skada en till nytta ..


10 Inlägg
10 maj 2012
Trådstartare
#5
Jo dom tycker om sot... Men det bör inte vara fallet tycker jag, för de kom så plötsligt att den bara tvärdog, men ska ta isär skiten och kika idag, tycker oxå mitsubishis verkstad skulle sagt något men dom erbjöd mig en topp renovering istället.. Men om spjällhuset sotar igen eller insuget, tänds motorlampan då? Är detta något man kan fixa till på egen hand?

456 Inlägg
10 maj 2012
#6
ja motor lampan tänds jämt när det har med avgasrelaterade saker att göra


3 235 Inlägg
10 maj 2012
#7
Rengör gasspjället, är det sotigt och inte glider lätt får man sådana problem.


10 Inlägg
10 maj 2012
Trådstartare
#8
Allright, tog isär spjällhus och insug idag, heeelt kolsvart och säkert en halv centimeter sot runt alla kanaler... Men motorlampan lyser ändå och bilen går lika pissigt, 3000 rpm ingen ork och lampan blinkar, måste man släcka felkoden eller? Så bilen inte står kvar i felsäkert läge menar ja?

2 Inlägg
3 november 2013
#9
Hej! Nyfiken på hur det gick med din Spacestar..  Jag har en spacewagon med liknande fel. Motorlampan har tänt 2ggr, första gången gick bilen precis som vanligt men nu sist så tappade den orken helt och vandrade på tomgången 1000-2000 rpm. När jag bryter strömmen från batteriet så slocknar motorlampan och bilen går bra igen i 2-3 veckor.. tacksam för svar roll

6 655 Inlägg
3 november 2013
#10
VinDisel skrev:
dom sotar , men har man varit för snål på gasen o inte sotat ur skiten, altså gasat me den minst 2 ggr i månaden kan spjället vara körd .. det där jävla gdi konceptet va mer till skada en till nytta ..

Felet är inte motorn, felet är att folk inte kör på 98oktan eller 99 V-power.

hubba-bubba skrev:
Hej! Nyfiken på hur det gick med din Spacestar..  Jag har en spacewagon med liknande fel. Motorlampan har tänt 2ggr, första gången gick bilen precis som vanligt men nu sist så tappade den orken helt och vandrade på tomgången 1000-2000 rpm. När jag bryter strömmen från batteriet så slocknar motorlampan och bilen går bra igen i 2-3 veckor.. tacksam för svar roll

Läs ur felkoder..annars kolla med http://www.atech2.com/ för ett renoverat gasspjäll.

Gammal tråd.

De/Dem

2 Inlägg
13 december 2020
#11
Är visserligen en gammal tråd men jag delar med mig ändå. Det här problemet på vissa äldre Mitsubishi modeller, i mitt fall Spacestar 2003, kan bero på ett problem med gasspjällets magneter.

På vissa äldre modeller använder man elektronisk reglering av gasspjällen istället för med vajer.
Det som förr eller senare händer är att två magneter som sitter fastlimmade i spjället lossnar varvid motorn börjar variera kraftigt i varvtalet på tomgång, instrumentlampor lyser och den blir orkeslös när man kör etc...

Det man får göra är att man får montera ur gasspjället, ta ut axeln som magneterna sitter på (ibland är det bara en magnet som lossnat), rengöra ytorna samt limma fast den/dem igen med superlim.

Finns en bra video på Youtube där man ser förfaringssättet hur man först testar spjället, sen hur man monterar ur magneterna: https://www.youtube.com/watch?v=6EK1vtuNluA

2 Inlägg
13 december 2020
#12
Har för mig att samma motor som sitter i Spacestar även sitter i Mitsubishi Carisma och Volvo 40 modellen, samma årsmodeller naturligtvis kring 2000 plus minus.

Det var på bilbesiktningen man skämtsamt sa om min Spacestar: Jaha, här har vi en Volvo V40 bottenplatta och motor, så samma problem kan uppstå med dessa bilars motorer.
Senast redigerat av Theo1008 (13 december 2020)


Sök