3375
Sök

Lyfta motor ur saab 9-5 akut hjälp !

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
9 maj 2012
Trådstartare
Hej !

Håller på att hjälpa en polare att byta motor i en saab 9-5, men det är nog den mest idiotiskt ihop byggda bilen jag varit med om ... Tex hur fan lossar man höger drivaxel ? sitter någon liten grunka på lådan som axlen går in i, men den går ej att röra. Det går inte dra ut axlen iom att det bara tar tvärstopp.

Varför i helvete bygger man de inte likadant på båda sidor ?!? Detta har gjort mig så jävla knäpp att jag har tappat allt hår. Ska efter detta aldrig röra en saab igen smile

är väldigt tacksam för all hjälp, förklara gärna utförligt... säg inte bara banka och slå, då vi inte vill ha sönder bilen helt och hållet.

En annan grej är vidrutetorkarna, sitter inte de på splines ? Är de limmade med något stark jävla mög ? sitter inga skruvar någonstans

3 466 Inlägg
9 maj 2012
Har ni testat att lossa fjäderben och länkarm på höger sida så att ni kan lossa yttre drivknuten? sen kan ni dela axeln i inre drivknuten genom att bara lossa damasken och dra ut den. Den delen av axeln som sitter bak på blocket tror jag inte ni får loss utan att lyfta ur motorn först.

Vindrutetorkarna ska sitta med splines ja, dock är det något som är lite galet med dessa på Sebbes bil och därför kanske även lite svårare att få av? Verkar som något fäste till länkaget eller något är knäckt på den bilen.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

Saaboholic
3 129 Inlägg
9 maj 2012
Har ni inte lossat fjäderbena förstår jag att du tappar hår..

"Liberty of thought is the life of the soul"

93 Inlägg
9 maj 2012
Den "grunkan" kallas medbringare och den sitter bara fast med en liten låsring i lådan.. Ett litet spett imellan lådan och medbringaren och bryta försiktigt så kommer den lätt så slipper man en massa fett och klabb:) samma på andra sidan..
Som sagt så sitter torkararmarna på koniska splines. lossa bara m8 muttern och på med en liten avdragare om dom sitter fast.

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
9 maj 2012
Vill du ha något som hjälper dig att göra jobbet ??

Jag har lite program som kanske skulle kunna hjälpa en hel del smile

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
10 maj 2012
Trådstartare
M_icke_ skrev:
Har ni testat att lossa fjäderben och länkarm på höger sida så att ni kan lossa yttre drivknuten? sen kan ni dela axeln i inre drivknuten genom att bara lossa damasken och dra ut den. Den delen av axeln som sitter bak på blocket tror jag inte ni får loss utan att lyfta ur motorn först.

Vindrutetorkarna ska sitta med splines ja, dock är det något som är lite galet med dessa på Sebbes bil och därför kanske även lite svårare att få av? Verkar som något fäste till länkaget eller något är knäckt på den bilen.

har lossat fjäderben och länkarm på högersida ja,men när vi drar ut den är det precis som om den kilar fast sig i knuten... Är det svårt att lossa den mellan axlen ? om man kan göra de är det kanske lite enklare.

Tror det att det har ärgat fast vidtorkarna ... ska se om vi hittar en liten avdragare sen.

Nu delar vi på motor och låda och lyfter sen bara upp motorn, det är väl inte helt galet ?  Kanske lättare att lyfta lådan sen när motorn är ute, så kan man skruva ihop hela paketet och sänka ner det tillsammans.

TBOC_Razor skrev:

ja tack skicka gärna smile

6 170 Inlägg
10 maj 2012
CHEEVA skrev:
TBOC_Razor skrev:

Bor du i stan eller utanför ??

För det går sannolikt betydligt fortare om du hämtar det wink

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz

Saaboholic
3 129 Inlägg
10 maj 2012
Kommer nog bli lite knepigt om du ska dela och lyfta var för sig. Allt i ett paket brukar vara effektivast.
Kolla så ni inte missat någon ring eller dylikt till drivaxeln.

"Liberty of thought is the life of the soul"

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
10 maj 2012
Trådstartare
TBOC_Razor skrev:
CHEEVA skrev:
TBOC_Razor skrev:

bor i åhus smile

604 Inlägg
10 maj 2012
Släpp hela paketet med låda drivaxlar fjäderben nedåt.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!

6 170 Inlägg
10 maj 2012
CHEEVA skrev:
TBOC_Razor skrev:
CHEEVA skrev:

bor i åhus smile

Jag bor runt 3,5 mil utanför stan åt andra hållet roll

Men visst, kan ju prova att skicka det men det är runt 4gb...

58 Inlägg
10 maj 2012
släpp hela paketet neråt.motor,låda,framvgnsbrygga ja precis allt.Du har en snabb koppling till kabelstammen under torkarplasten,så all el följer med paketet ner om man vill.

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
11 maj 2012
Trådstartare
jonnyk85 skrev:
släpp hela paketet neråt.motor,låda,framvgnsbrygga ja precis allt.Du har en snabb koppling till kabelstammen under torkarplasten,så all el följer med paketet ner om man vill.

blir till att göra så här smile tack för tipset om snabbkopplingen !

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
11 maj 2012
Neråt med subframe är svaret och torkararmarna sitter helvete och är omöjliga att få loss utan avdragare.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

Sök