2621
Sök

Turbo VS Topplockspackning!

(none)
1 725 Inlägg
18 september 2006
Trådstartare
#1
Ville bara skriva ett inlägg och berätta hur det ser ut när en Turbo går och inte en Topplockspackning...Som många trodde det var,,,Men ikke...det var Turbon..

Om en Turbo går åt helevete så börjar det ryka från avgasröret...Först är det ganska mycket vi bara växlingar...ju mer man kör desto värre blir det...Laddtrycket försvinner mer och mer..och bilen kan vara svår att starta lite senare...Sen när det blir värre så ryker det nästan konstanst..Till och med då bilen bara står på tongång och puttrar så ryker det--Man märker att alla Cylindarar fortfanade är i bruk och går när man gasar på tongång..Men ju längre det går ju värre blir det med uppgasningen---Det blir mycket svårt att komma upp i varv och turbomätaren kommer inte långt--
Det som ska tilläggas är att röken är tjock VIT och inte blå som många sa om det var turbon..Det är i sådana fall om man kör med den äldre versionen av 98-oktan bensin( den blåa röken skulle i sådana fall vara minemal)--Men annars ingen BLÅ rök.
Om turbon har gått så är allt annat helt okey...vattennivån är helt perfekt och värme mätaren står som vanligt på standard.

Nu vet ni..Att det kan lika väl vara Turbon som topplockspakningen..Men av det jag beskrev så är sannolikheten att det är Turboras..

MVH/(

--Lev i går som det vore i morgon--

Mekaniker: stortruck, terminaltraktor, mobilkran
26 Inlägg
19 september 2006
#2
Bra inlägg, tror faktiskt min turbo är på väg den med.
Men en sak bara. Det här gäller väl bara de turbosar som har både olje och vätskekylning?
För finns det inget vatten som förångas kan det inte bli vit-rök.

Nöff!

5 710 Inlägg
20 september 2006
#3
kretslopp skrev:
För finns det inget vatten som förångas kan det inte bli vit-rök.

Jodå.....tillräcklig mängd olja och röken blir just vit smile
Skillnaden är dock ganska påtaglig i lukt.....

MVH Jonas
..............

Mekaniker: stortruck, terminaltraktor, mobilkran
26 Inlägg
20 september 2006
#4
Jaha, då är det väl så. Har inget motargument så jag har med detta lärt mig något nytt.

Nöff!

677 Inlägg
20 september 2006
#5
Färgen kan bli ganska mörk också!

Sen så om den är så slut som din verkar ha varit så måste den ha dragit fruktansvärt med olja! Kanske det första man ska kolla om bilen ryker mycket!

(none)
1 725 Inlägg
20 september 2006
Trådstartare
#6
Hehe...efter  att turbon går sönder så rinner ju självklart oljan rakt igenom och tillslut in i avgassustemet. Det gör ju att oljan mer eller mindre brinner upp på en gång.. Fyllde på oljan efter det började ryka första gången...Då var den hel slut nästan...sen körde jag 3 mil...Oljan var slut igen.. Alltså ett Turboras.. hehe smile Men sen har jag den modellen av saab 9-3 som har det problemet att oljan bryts ner i förtid..det var detta som hände  mer eller mindre..SAAB fick stå för kostnaden och jag fick svar på hur TURBO raset uppkommer...Precis som jag förklarat=)


MVH/)

--Lev i går som det vore i morgon--


Sök