18 september 2006
Trådstartare
Ville bara skriva ett inlägg och berätta hur det ser ut när en Turbo går och inte en Topplockspackning...Som många trodde det var,,,Men ikke...det var Turbon..
Om en Turbo går åt helevete så börjar det ryka från avgasröret...Först är det ganska mycket vi bara växlingar...ju mer man kör desto värre blir det...Laddtrycket försvinner mer och mer..och bilen kan vara svår att starta lite senare...Sen när det blir värre så ryker det nästan konstanst..Till och med då bilen bara står på tongång och puttrar så ryker det--Man märker att alla Cylindarar fortfanade är i bruk och går när man gasar på tongång..Men ju längre det går ju värre blir det med uppgasningen---Det blir mycket svårt att komma upp i varv och turbomätaren kommer inte långt--
Det som ska tilläggas är att röken är tjock VIT och inte blå som många sa om det var turbon..Det är i sådana fall om man kör med den äldre versionen av 98-oktan bensin( den blåa röken skulle i sådana fall vara minemal)--Men annars ingen BLÅ rök.
Om turbon har gått så är allt annat helt okey...vattennivån är helt perfekt och värme mätaren står som vanligt på standard.
Nu vet ni..Att det kan lika väl vara Turbon som topplockspakningen..Men av det jag beskrev så är sannolikheten att det är Turboras..
MVH/(
--Lev i går som det vore i morgon--