4812
Sök

Fälgarna vobblar?

20 Inlägg
11 maj 2012
Trådstartare
#1
Hej

Var iväg tidigare idag och köpte nya fälgar med däck till bilen.
Tidigare hade jag 16tum och nu är det 18tum.

När jag monterat klart och ska backa ut så känner jag hur däcken liksom vooblar kan man säga.
Jag är inte super hajj på det här med fälgar och mått o massa sånt utan hoppas ni kan hjälpa mig

Min bul har ju följande mått:
Volvo 850 Serien 5 Bult   
Bultdelning 5/108   
ET-Mått 43,0   
Nav 65,1   
Bult 12 x 1,75

Fälgarna jag köpte har suttit på en Ford Mondeo dock 5/108 precis som min volvo.

Ford Mondeo har dessa mått:
Ford Mondeo 5 Bult   
Bultdelning 5/108   
ET-Mått 52,5   
Nav 63,3   
Mutter 12 x 1,50

Behöver jag spacers eller kan man lösa problemet på annat sätt.
På något annat forum snackades det om att navringar/centrumringar kan hjälpa.

Bild på fälgen
https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176908/176908-7d6b24ec37926004f86f82cbbc6ea536.jpg

Tacksam för svar, ursäkta min okunskap i ämnet!


Lowlife
809 Inlägg
11 maj 2012
#2
antingen är fälgen skevd, eller så är balanseringen felgjord, men eftersom du kände det redan när du backade så skulle jag tippa på att någon av fälgarna är ordentligt skevd.. =/

Marcus Grönberg.
Impala '63 black Dog

20 Inlägg
11 maj 2012
Trådstartare
#3
ConXraid skrev:
antingen är fälgen skevd, eller så är balanseringen felgjord, men eftersom du kände det redan när du backade så skulle jag tippa på att någon av fälgarna är ordentligt skevd.. =/

Det kan inte vara att spacers eller navringar behövs och att det liksom "sitter" fel utan något av det?
Jag har ju automat och gasar jag inte utan kör på tomgång så går det fint och gasar jag mycket försiktigt funkar det.

Fälgarna har ju suttit på en Ford Mondeo när den hämtades ny och sedan legat i ett garage. Kan fälgen bli sne av att bara ligga i ett garage?
Senast redigerat av tobiaslarsson (11 maj 2012)


Lowlife
809 Inlägg
11 maj 2012
#4
det är inte omöjligt att det kan vara det, känt på fälgen så den inte känns som den sitter "löst"..?

Marcus Grönberg.
Impala '63 black Dog

20 Inlägg
11 maj 2012
Trådstartare
#5
ConXraid skrev:
det är inte omöjligt att det kan vara det, känt på fälgen så den inte känns som den sitter "löst"..?

Nja, lös är den inte. Men det känns som man kan dra bultarna i evigheter sad
Men vad navringar eller spacers ska man ha då?

Gud vad det är svårt att förklara i text hade ju varit lättast om alla som kunde bodde i min brevlåda och hoppa fram o kika nu haha.


Lowlife
809 Inlägg
11 maj 2012
#6
haha jo visst hade det varit enkelt om alla på garaget.org varit grannar big_smile men så är det ju tyvärr inte...

skulle tippa på "navringarna" spacers är ju mer för att få ut fälgen längre ute på bilen.
det lät ju inte bra att du kunde spänna bultarna i evigheter.. kassa gänger tänker jag på då =/

Marcus Grönberg.
Impala '63 black Dog

20 Inlägg
11 maj 2012
Trådstartare
#7
ConXraid skrev:
haha jo visst hade det varit enkelt om alla på garaget.org varit grannar big_smile men så är det ju tyvärr inte...

skulle tippa på "navringarna" spacers är ju mer för att få ut fälgen längre ute på bilen.
det lät ju inte bra att du kunde spänna bultarna i evigheter.. kassa gänger tänker jag på då =/

Japp, nästa projekt konstgjord stad för garaget medlemmar, tummen upp!

Ne men antar att det finns olika navringar, kan man från informationen jag skrev ovan ta reda på vilken navringsstorlek man behöver eller hur tar man reda på det?


Lowlife
809 Inlägg
11 maj 2012
#8
tobiaslarsson skrev:
ConXraid skrev:
haha jo visst hade det varit enkelt om alla på garaget.org varit grannar big_smile men så är det ju tyvärr inte...

skulle tippa på "navringarna" spacers är ju mer för att få ut fälgen längre ute på bilen.
det lät ju inte bra att du kunde spänna bultarna i evigheter.. kassa gänger tänker jag på då =/

Japp, nästa projekt konstgjord stad för garaget medlemmar, tummen upp!

Ne men antar att det finns olika navringar, kan man från informationen jag skrev ovan ta reda på vilken navringsstorlek man behöver eller hur tar man reda på det?

har ingen aning om dessa såkallade "navringar" haha kan tyvärr inte hjälpa dig där ! sök runt på google.se !

Marcus Grönberg.
Impala '63 black Dog

DreamTeam
58 Inlägg
11 maj 2012
#9
Vad jag läste mig till så tror jag du måste svarva upp navhålet lite på fälgen eftersom du har 65,1 på volvo fälgen och 63,3 på ford fälgen smile

"I drift not because it is a quicker way around a corner but the most exciting way."
- Keiichi Tsuchiya

20 Inlägg
11 maj 2012
Trådstartare
#10
myche skrev:
Vad jag läste mig till så tror jag du måste svarva upp navhålet lite på fälgen eftersom du har 65,1 på volvo fälgen och 63,3 på ford fälgen smile

hua he? Det var inte en lätt lösning haha.
Finns ingen genväg som funkar, bor i lägenhet med parkering liksom.

Lite svårt att svarva där haha.


DreamTeam
58 Inlägg
11 maj 2012
#11
Borde finnas nåt företag i närheten där du bor som borde kunna fixa det smile

"I drift not because it is a quicker way around a corner but the most exciting way."
- Keiichi Tsuchiya

20 Inlägg
11 maj 2012
Trådstartare
#12
Det är alltså svarva eller nya fälgar som gäller?
Ingen genväg.... ???


Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
11 maj 2012
#13
Hur fick du ens dit dom?
Det är en fysiskt omöjlighet att få ett stort objekt att gå igenom ett mindre hål

Dvs att om dom där navmåtten verkligen stämmer så borde fälgen inte ens kunnat lägga sej imot navet riktigt.

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

124 Inlägg
11 maj 2012
#14
men de är ju inte säkert att fälgen har 63,3mm i centrumet kan ju vara större. går fälgen i mot navet, skivan som den ska när du hänger ditt dom så de inte glipar nån stans runt om? lossa en fälg o mät centrumet.


2 763 Inlägg
11 maj 2012
#15
Om inte annat så är det ju helt fel ET för din bil...

Volvo - For Life

517 Inlägg
11 maj 2012
#16
om Fälgen går på utan att det blir glapp i centrumhålet. Och det inte tar i Oken eller i hjul husen. Så är det inga problem att ha dom. Hade hålet varit för litet hade du ju märkt det direkt för då sitter dom åt helvete fel och du kan inte dra åt ens. Kan Fälgen ligga mot navet och du kan snurra dom så äre ju lugnt den biten. Jag tror att centrumhålet är för stort eller att en/flera fälg/fälgar är skev eller så är ett lr flera däck är ojämnt. Men om du kan dra i evigheter kanske centrumhålet är för litet och då drar du fälgarna snett eller drar sönder gängera


517 Inlägg
11 maj 2012
#17
om dom nya fälgarna är bredare ska dom ha större et. En 850 fälg passar Tex inte i fram på en 740 pga för stort et. Kolla upp fälgarnas bredd nya och gamla kan jag kolla om et är fel


20 Inlägg
11 maj 2012
Trådstartare
#18
Löste problemet väldigt enkelt smile

beställde nya R-Fälgar 18tum istället med nya däck smile SOM PASSAR smilesmilesmilesmile
Senast redigerat av tobiaslarsson (13 maj 2012)


517 Inlägg
12 maj 2012
#19
Ja så kan man ju också göra hehe
du får lägga upp annons annars blir tråden borttagen wink



Sök