Var iväg tidigare idag och köpte nya fälgar med däck till bilen. Tidigare hade jag 16tum och nu är det 18tum.
När jag monterat klart och ska backa ut så känner jag hur däcken liksom vooblar kan man säga. Jag är inte super hajj på det här med fälgar och mått o massa sånt utan hoppas ni kan hjälpa mig
Min bul har ju följande mått: Volvo 850 Serien 5 Bult Bultdelning 5/108 ET-Mått 43,0 Nav 65,1 Bult 12 x 1,75
Fälgarna jag köpte har suttit på en Ford Mondeo dock 5/108 precis som min volvo.
Ford Mondeo har dessa mått: Ford Mondeo 5 Bult Bultdelning 5/108 ET-Mått 52,5 Nav 63,3 Mutter 12 x 1,50
Behöver jag spacers eller kan man lösa problemet på annat sätt. På något annat forum snackades det om att navringar/centrumringar kan hjälpa.
antingen är fälgen skevd, eller så är balanseringen felgjord, men eftersom du kände det redan när du backade så skulle jag tippa på att någon av fälgarna är ordentligt skevd.. =/
antingen är fälgen skevd, eller så är balanseringen felgjord, men eftersom du kände det redan när du backade så skulle jag tippa på att någon av fälgarna är ordentligt skevd.. =/
Det kan inte vara att spacers eller navringar behövs och att det liksom "sitter" fel utan något av det? Jag har ju automat och gasar jag inte utan kör på tomgång så går det fint och gasar jag mycket försiktigt funkar det.
Fälgarna har ju suttit på en Ford Mondeo när den hämtades ny och sedan legat i ett garage. Kan fälgen bli sne av att bara ligga i ett garage?
haha jo visst hade det varit enkelt om alla på garaget.org varit grannar men så är det ju tyvärr inte...
skulle tippa på "navringarna" spacers är ju mer för att få ut fälgen längre ute på bilen. det lät ju inte bra att du kunde spänna bultarna i evigheter.. kassa gänger tänker jag på då =/
haha jo visst hade det varit enkelt om alla på garaget.org varit grannar men så är det ju tyvärr inte...
skulle tippa på "navringarna" spacers är ju mer för att få ut fälgen längre ute på bilen. det lät ju inte bra att du kunde spänna bultarna i evigheter.. kassa gänger tänker jag på då =/
Japp, nästa projekt konstgjord stad för garaget medlemmar, tummen upp!
Ne men antar att det finns olika navringar, kan man från informationen jag skrev ovan ta reda på vilken navringsstorlek man behöver eller hur tar man reda på det?
haha jo visst hade det varit enkelt om alla på garaget.org varit grannar men så är det ju tyvärr inte...
skulle tippa på "navringarna" spacers är ju mer för att få ut fälgen längre ute på bilen. det lät ju inte bra att du kunde spänna bultarna i evigheter.. kassa gänger tänker jag på då =/
Japp, nästa projekt konstgjord stad för garaget medlemmar, tummen upp!
Ne men antar att det finns olika navringar, kan man från informationen jag skrev ovan ta reda på vilken navringsstorlek man behöver eller hur tar man reda på det?
har ingen aning om dessa såkallade "navringar" haha kan tyvärr inte hjälpa dig där ! sök runt på google.se !
men de är ju inte säkert att fälgen har 63,3mm i centrumet kan ju vara större. går fälgen i mot navet, skivan som den ska när du hänger ditt dom så de inte glipar nån stans runt om? lossa en fälg o mät centrumet.
om Fälgen går på utan att det blir glapp i centrumhålet. Och det inte tar i Oken eller i hjul husen. Så är det inga problem att ha dom. Hade hålet varit för litet hade du ju märkt det direkt för då sitter dom åt helvete fel och du kan inte dra åt ens. Kan Fälgen ligga mot navet och du kan snurra dom så äre ju lugnt den biten. Jag tror att centrumhålet är för stort eller att en/flera fälg/fälgar är skev eller så är ett lr flera däck är ojämnt. Men om du kan dra i evigheter kanske centrumhålet är för litet och då drar du fälgarna snett eller drar sönder gängera
om dom nya fälgarna är bredare ska dom ha större et. En 850 fälg passar Tex inte i fram på en 740 pga för stort et. Kolla upp fälgarnas bredd nya och gamla kan jag kolla om et är fel