2582
Sök

Hur kan man driva 2 eller fler basar med ett monoblock?

70 Inlägg
22 maj 2005
Trådstartare
Jaa.. rubriken säger väl det mesta..
Hur kan man driva 2 eller fler basar med ett monoblock?

Tex kan ett twelvehundered steg på 1200w rms driva exempelvis 2 st basar på 800w rms styck?

Tack på förhand

Satsa på dig själv, gå och runka i motvind:D

67 Inlägg
22 maj 2005
det är bara att brygg koppla ..
ska skicka bilder i veckan om du vill de för ja köpte mig ett mono block.
ska bygga en massa ljud i min golf men som sagt skickar lite bilder i veckan

Kjempe-Muu Racing!!

70 Inlägg
22 maj 2005
Trådstartare
Najs=).. Hoppas det blir bra;) Håller tummarna för dig!

2lateuloose
543 Inlägg
22 maj 2005
jag har kört 2st 15" på 8steg... & så har jag kört 12st 12" på ett 1x25w steg..

det mesta går.. beroende på vad du har för steg, ohm på högtalarna det är som vanligt du vet!.. det gäller att planera sitt bygge! & använda saker som passar ihop!..

- dB Team: Naughty Bassheads, SM, EM Champion m.m
- Member of: Skitskraj MC - Motto: Live Fast ~ Die Young

209 Inlägg
22 maj 2005
Tompeii> du serie/paralellkopplar basarna.
twelvehundred lämnade förresten 705w RMS,
mds är rätt bra på att överdriva. : )

70 Inlägg
22 maj 2005
Trådstartare
Okej.. ajdå.. Det är ju fan "bara" hälften av vad dom går ut med officiellt.. Idioter?tongue

Tack för all hjälp

859 Inlägg
23 maj 2005
mrBira skrev:

Är det så mycket? i 1 ohm då eller? hur mycket distar det då tro?

/Theo

13 Inlägg
23 maj 2005
Theo skrev:
mrBira skrev:

Är det så mycket? i 1 ohm då eller? hur mycket distar det då tro?

/Theo

Ja det kan man ju fråga sig ;D

104 Inlägg
24 maj 2005
Fast det är ju klart... om allt är överdrivet så kan man ju gå på watten ändå.. om man bara har mds produkter.. eller?

70 Inlägg
25 maj 2005
Trådstartare
Men jag blir tokig asså:P
Om man inte ska handla hos mds, vart ska man då handla? Eftersom jag inte har nån tidigare erfarenhet av att bygga billjud så vill jag gärna köpa sakerna över disk så man kan få lite extra tips samt kanske lite byggnadshjälp... eftersom jag ska ha ubbelt framsystem och så [kan vara svårt att få plats med?] Ge exempel på liknande affärer som Mds men som säljer andra märken och har kunnig personal=) Bor precis utanför sthlm.

Vart ska man då köpa sina saker? Och bör man satsa på två mindre effektfulla basar eller en "monster"?

Tack på förhand
Senast redigerat av Tompeii (25 maj 2005)

Ölbryggare
339 Inlägg
25 maj 2005
mrBira skrev:

705W RMS? Vid vad? Och vart har du läst detta?
Kunde va kul att kolla på det själv..705W RMS Säger inte mycket, lika mycket som 1200W RMS. Tro mig, det lämnar så klart det, men de anger ju inte vid vilken spänning. Så infon är mer eller mindre värdelös.
Så leta upp vart du fick tag på infon så vi vet vad det går för i verkligheten..

859 Inlägg
25 maj 2005
Tompeii skrev:
Men jag blir tokig asså:P
Om man inte ska handla hos mds, vart ska man då handla? Eftersom jag inte har nån tidigare erfarenhet av att bygga billjud så vill jag gärna köpa sakerna över disk så man kan få lite extra tips samt kanske lite byggnadshjälp... eftersom jag ska ha ubbelt framsystem och så [kan vara svårt att få plats med?] Ge exempel på liknande affärer som Mds men som säljer andra märken och har kunnig personal=) Bor precis utanför sthlm.

Vart ska man då köpa sina saker? Och bör man satsa på två mindre effektfulla basar eller en "monster"?

Tack på förhand

I Stockholm borde det finnas massor av bilradiohandlare. BRL i kungens kurva är ett exempel. PM shoppen är ett annat. Kolla lite i telefonkatalogen, kanske hjälper.

/Theo

391 Inlägg
26 maj 2005
spela ingen större roll var du handlar,  men haka inte upp dig på watt!  de säger inte så mkt egetnligen,  se till att få pröva/lysna på något innan du köper de,     iaf om du ska köpa några dyrare grejer.

70 Inlägg
26 maj 2005
Trådstartare
Humm.. Okej
Men jag har läst i tidigare trådar att även BRL kasnke tar överpris dom med, menar ni då att man typ bör satsa på fosgate?...

Budgeten ligger på runt 35k och har de flesta billjudsaffärer "demo ex" som man kan få provlyssna i?

859 Inlägg
26 maj 2005
Dom flesta har demoväggar med de flesta av sina produkter. Iallafall dom som vill sälja sina grejjer. Jag skulle inte köpa något nytt som jag inte kände till utan att lyssna först.

1 634 Inlägg
27 maj 2005
Tompeii skrev:

Tack på förhand

1 "monster" är bättre än 2 inte så skrämmande "monster". Fasst 2 "Monster" är ju bättre än 1 "Monster" big_smile Tror jag iaf. Men det viktigaste är väl ändå vad för bil, vart du placerar basen, och konstruktionen på lådan förståss.

Numera Saab 9-5 Aero -00

2lateuloose
543 Inlägg
27 maj 2005
satsa som någon sa på BRL el. PM shoppen.. dom har lite dyrare prylar men jag tycker det är helt klart värd pengarna .. sen kan dom hjälpa dej med alla problem som du kanske har!.. Rockford Fosgate är överlag bra produkter!.. jag har kört med deras saker i över 10 år & har aldrig pajat en pryl, dom låter bra, lev hyffsad effekt så dom kan jag rek.

Men som sagt titta inte blint på effekten utan kolla på Priset..  om du ser ett monoblock som lev. 3000watt & kostar 1500:- så är det skit igemförelse mot ett steg som lev 50Watt & kostar 5000:-

det finns många sett att räkna ut watten på & priset visar väldigt lätt vad för sorts prylar som finns i produkten, sen får man bet. lite mer för ett känt märke men det är helt klart värt det..

13 Inlägg
28 maj 2005
CoSmoZ skrev:
det finns många sett att räkna ut watten på & priset visar väldigt lätt vad för sorts prylar som finns i produkten, sen får man bet. lite mer för ett känt märke men det är helt klart värt det..

...Och vikten, och strömåtgång, och hur mycket man kan lasta ner det, och om det är blå eller röda lysdioder på skalet.... Skämt och sido. Det är inte helt lätt att välja i ljuddjungeln för en novis.
Men med det som CoSmoZ och jag skrev, sammantaget med vad du och försäljaren kommer fram till, kan du nog hitta något bra tillslut smile

70 Inlägg
28 maj 2005
Trådstartare
Okej.. jag har nog slutat att tänka på mds nu=)

Vad tror ni om detta paketet?
http://www.dbakuten.se/frame-index.html
det är det undre paketet för 38k
Vet tyvärr inte hur man länkar.

Tack på förhand
Tomas

2lateuloose
543 Inlägg
29 maj 2005
för 38lax kan du hitta fetar prylar lätt.. men kicker e väl oki också! hur mycket pengar har du tänkt lägga ut ca??..  det är lite lättare att råda om du vet din smärtgräns..

Sök