2557
Sök

Audi 90 2,3E -89 med höga avgasvärden

turbojohan
12 maj 2012
#1
Min Audi var hos läkaren igår på hälsokontroll, och det konstaterades att han är sjuk.... SBP tyckte inte om hans avgasvärden:( Jag fick följande värden på mitt protokoll
CO:   0,1
CO 2500:   0,5
HC:   202
Lambda:   1,05

Vid förhöjd tomgång gick både lambda och HC ner till rimlig nivå, men då stack som synes CO upp istället.
Min dumma fråga är nu, vad kan vara en tänkbar orsak till detta? Jag hade ingen K-sprit i tanken eller nåt sånt utan detta är svart på vitt.
Oljan byttes för 300 mil sen och tändstiften byttes i vintras. Iom att det är en 2,3E (136hk) så har den mekaniskt insprut (Bosch K-Jet) med lambdareglering...som gjort för att det ska kunna spöka:P

Jag vet inte riktigt var jag ska börja och behöver därför lite hjälp på traven och tips.smile

604 Inlägg
12 maj 2012
#2
Prova sök funktionen.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!

Smålänning
7 883 Inlägg
13 maj 2012
#3
CO betyder mycket koloxid i avgaserna
HC betyder kolväten, och indikerar att det kanske finns mycket oförbränd bensin i avgaserna.

Lamda 1,05 däremot betyder att bilen går magert.

Jag skulle börja med att leta dåliga vacuumslangar på insugssidan, i andra han avgasläckage före lamdasonden, i tredje hand efter. Naturligtvis kan ju sonden vara kass också, är ju EGENTLIGEN bytesintervall på 15k mil på dom.

Prova att byta (eller ta väck?) luftfiltret, minns inte om du hade bytt de sen du köpte den...

I sista hand katalysatorn. Dock brukar det tyvärr vara den när avgasvärdena inte spökar mer än så. Den har väll gått runt 20-30k med, och då kan de vara dags.

Men kom inte och säg att jag inte varnade dig för att köpa Audi wink

bronco_z skrev:
Prova sök funktionen.

När man skriver så bör man länka till trådar man hittat genom att prova att söka.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

26 Inlägg
13 maj 2012
#4
Jag har besiktat mina calibror med tom kat fast med en del K-sprit i tanken. Men vad gör man inte för att få igenom bilen.. Synd att det krånglar för dig. Jag tycker du kan följa christoffers råd i detta fallet. Annars häll i K-sprit å kör in igen;)


turbojohan
14 maj 2012
#5
bronco_z: Förlåt!!

twin_cam: Jo, vad värdena betyder det vet jag oxå. Om jag inte minns fel så visade avgasmätaren även att det var ett litet överskott av syre i utandningsluften. Luftfiltret har jag inte ens tittat på nån gång, skulle säkert inte skada med att åtminstone blåsa det rent, alt byta om det är dåligt. Rotor och fördelarlock vet jag är lite slitna oxå om det kan ha med saken och göra. Bilen har mycket riktigt gått ca 31300 mil... Att du är så negativ till Audi det vet jag, men struntar fullständigt i det tongue

CalibraNr1: Jo jag vet du har gjort det, men katen sitter ju faktiskt där av en anledning wink

Då har jag fått lite mer kött på benen iaf, tackar! Har ju avgasmätare på jobbet så man kan testa sig fram. smile
Senast redigerat av turbojohan (14 maj 2012)


Sök