3291
Sök

Sätta i en b230FT i en 740GL-88, vad mer behövs?

362 Inlägg
21 maj 2012
Trådstartare
#1
Tjenare!
Jag kan börja med att säga att jag har använt sökfunktionen flitigt nu men varannan tråd säger en sak medans dom andra säger en annan
Så nu vill jag få ett klart och tydligt svar på det här!
Jag har en 740 GL från 1988 med B230F motorn i
Men vill få lite mer krut i gammelbilen då den för övrigt är i riktigt bra skick.
Så jag tänkte slänga i en B230FT för jag vill kunna regga om bilen till turbo sen trimma den lite lätt till lite mer än 200hästar

Men vad behövs utöver motorn? Nya fästen till motorn eller passar den rakt av?

Ny kabelhärva har jag listat ut med en ny box till men hur är det med växellåda och bakaxel?

För jag har fått höra att original växellådan kommer det bli skit av om man skulle köra lite för hårt och att man ska sätta dit en m90 låda istället? och vad behövs då? Nya fästen för att få dit den? Och hur är det med kardanen?

Sedan bakaxeln har jag även hört inte är den bästa? Ska man byta den med? Om ja, till vad? Eller är det bara en myt?

Jag vill göra det seriöst så att med andra ord ska den bli lika bra/bättre än en original 740turbo
Nu ska jag ha täckt in allt tror jag smile
Men är det något annat som berör det här som jag har missat så berätta gärna det med!

Spana in Golfen!
24st 10" basar och mycket mer!
Golf 2 Ljudbygge
Bra Ljud i Bil / Kenwood / Silent Coat

149 Inlägg
21 maj 2012
#2
Byte av boxarna . Behöver inte byta kabelhärvan. Dock måste spridarna bytas. . Går å köpa relä så du kan ha turbo spridarna. Motor fästen är de samma. Bara å bygga om avgassystemet . Ska du på med en m90 så får du byta växellåds balk å kardan .


362 Inlägg
21 maj 2012
Trådstartare
#3
Okej smile
Men hur är det med bakaxeln? Var det en myt eller stämmer det att de är klenare på 740 GL?
Och finns det någon växellåda som passar rakt av och som klarar ca 220hästar? Kan inte det där helt o hållet vad alla heter men om jag inte minns fel så har jag m46? eller är det m47
vanlig 5växlad är den
För jag har ju vajer koppling och m90 behöver man väl hydraulisk koppling?
Senast redigerat av Crille93 (21 maj 2012)

Spana in Golfen!
24st 10" basar och mycket mer!
Golf 2 Ljudbygge
Bra Ljud i Bil / Kenwood / Silent Coat

3 Inlägg
21 maj 2012
#4
bakaxel kommer att hålla så längne du inte leker samma sak med lådan. Som geller kopplingen spellar det inge roll

362 Inlägg
21 maj 2012
Trådstartare
#5
Klart man ska leka med bilen lite wink
Men det är inga riktigt sviniga växlingar osv. men man vill tex kunna få upp bilen på ställ/burna utan att kopplingen ska börja slira eller att man rensar växellådan om man ska "tävla" mot nån liten stackare tongue

Spana in Golfen!
24st 10" basar och mycket mer!
Golf 2 Ljudbygge
Bra Ljud i Bil / Kenwood / Silent Coat

82 Inlägg
11 juli 2012
#6
Crille93 skrev:
Okej smile
Men hur är det med bakaxeln? Var det en myt eller stämmer det att de är klenare på 740 GL?
Och finns det någon växellåda som passar rakt av och som klarar ca 220hästar? Kan inte det där helt o hållet vad alla heter men om jag inte minns fel så har jag m46? eller är det m47
vanlig 5växlad är den
För jag har ju vajer koppling och m90 behöver man väl hydraulisk koppling?

Bygger själv om en 740GL nu till turbo, bara du byter boxarna fixar starkare koppling och tryckplatta typ från en turbo eller köp på KL-Racing. Jag kommer köra på min m47 låda som sitter i redan då jag tycker att M90 lådorna suger, sen bara ta avgassystem från en turbo så du får downpipe eller om du bygger ett eget aga av tex 3tum ( biltema har billiga 3tums rör blir under tusenlappen för 3tum från turbon )  det är det bästa alternativet jag kommer på just nu,


Försöker iaf
1 998 Inlägg
11 juli 2012
#7
Min setup som aldrig rasade för mig trots 750 mil stenhård körning.

244 med lh 2.4 och chipade boxar från 940
940 spridare, turbo, grenrör, intercooler, tryckrör/slangar

Kabelhärvan fick sprättas upp så man såg kablarna. 5 kablar från lmm får man dra ur härvan och sedan dra till nya platsen. Behövde ej klippa/skarva mer än precis vid kontakten.

Sen för motstånden så får man klippa kablarna innan de går ihop till en sen motstånd och kablar vidare till där du klippte från början.

940 downpipe passar ju bolt on på 740 även avgas osv.
Originalkoppling på 940 är totalt värdelös om man ska leka iaf m90.

Så pottsvänghjulet för 2.4 och en vanlig turbokoppling så klarar man sig skapligt. Jag körde dock med 655 tryckplattan som ska klara 450nm med std lamell. Jag rasade inte min m47 så kan man växla så håller de.

Bakaxeln är inte klenare men när du enhjulsbörnar så snurrar dreven såpass fort att de inte smörjer runt axeln som håller de små dreven och de kan nypa vilket resulterar i att sprinten går av och axeln börjar snurra för att till slut gå i pinjongen.

Hänt mig 4 gånger...
Men svetsar man skiten så håller de hur bra som helst

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

362 Inlägg
11 juli 2012
Trådstartare
#8
Okej!
Om det "bara" är det så låter det fan intressant o slänga i en turbomotor smile
Får se sen när man har pengarna vad som händer smile

Spana in Golfen!
24st 10" basar och mycket mer!
Golf 2 Ljudbygge
Bra Ljud i Bil / Kenwood / Silent Coat

82 Inlägg
12 juli 2012
#9
Crille93 skrev:
Okej!
Om det "bara" är det så låter det fan intressant o slänga i en turbomotor smile
Får se sen när man har pengarna vad som händer smile

Köp en billig turbo bil har sett att det finns massor obes och sånt på blocket för typ ett par tusen där motor och låda funkar. bara att tex bilen ser ut som skit eller att det kan ha varit för mycket fel inför bes.
Då tar du bara motor och låda och boxar från den sen andra delar du kan behöva sen bara skrota den så har du allt du behöver för kanske 3tusen, det är det billigaste alternativet du kan hitta. Sen när du tröttnat på att åka "orginal" så kan du uppgradera med större ic, turbo o grenrör och allt tillhörande du vill ha och känner du har ekonomi för. Det rekomenderas för då har du även möjlighet att provstarta bilen du köper och verkligen se att motor och sånt fungerar iställe för att köpa en lös motor av någon för 5tusen sen m90 osvosv det blir bara dyrt och svårt att veta skicket på det.


362 Inlägg
12 juli 2012
Trådstartare
#10
Okej tack smile

Spana in Golfen!
24st 10" basar och mycket mer!
Golf 2 Ljudbygge
Bra Ljud i Bil / Kenwood / Silent Coat

577 Inlägg
12 juli 2012
#11
ja en sak är väl säkert o det är att m90 är inget o ha. men vill du ha en sån bil så vill du kanske ha en annan bakaxel som inte diffar så mycket som en GL gör.

Jag kör inte aggressivt, jag kör effektivt.

249 Inlägg
13 juli 2012
#12
har du en 88 a eller b? har du a så får du byta el härva för det ä lh 2.2 har du b så har du b alltså lh2.4 då kan du ta turbo boxarna!


362 Inlägg
14 juli 2012
Trådstartare
#13
Jag har en 88a så då blire o byta kabelhärva då smile

Spana in Golfen!
24st 10" basar och mycket mer!
Golf 2 Ljudbygge
Bra Ljud i Bil / Kenwood / Silent Coat

37 Inlägg
3 maj 2013
#14
Lånar tråden lite om det går bra.

Har satt i turbo i en 740 och har fundering kring avgassystemet.
Är det samma avgassystem i 740 med B230FT som 740 med B230F?

Volvo=Världens och landets vackraste objekt

577 Inlägg
5 maj 2013
#15
xxBluexx skrev:
Lånar tråden lite om det går bra.

Har satt i turbo i en 740 och har fundering kring avgassystemet.
Är det samma avgassystem i 740 med B230FT som 740 med B230F?

Nej

Jag kör inte aggressivt, jag kör effektivt.

7 Inlägg
16 juni 2014
#16
hur vet man att man har en a eller en b?


773 Inlägg
16 juni 2014
#17
Cristianson skrev:
hur vet man att man har en a eller en b?

datum före 1988 05 nånting så är det en A och efter så är det en B

7 Inlägg
17 juni 2014
#18
Fuck! Min är från januari -.-



Sök