3283
Sök

Ventilknack från motorn på en Honda Civic Type-R -04

3 Inlägg
21 maj 2012
Trådstartare
Jag har en liten fråga... Jag har ett litet ventilknack från motorn på min Civic Type-R. Låter ej som en gammal diesel utan ett svagt ventilknack. Bilen är nyservad så det är ej skit i motorn som har satte sig i ventilsätena för det borde den nya oljan "sköljt" rent.
Min fråga är om det kan räcka med en ventiljustering för att få bukt med problemet eller kan det krävas att byta hela ventilen? Jag vet att det är svårt att svara på detta utan att höra ljudet men alla svar uppskattas!!!

Tack på förhand!!!
/Pette

747 Inlägg
21 maj 2012
Börja med att mäta upp ventilspelet och justera det till det föreskrivna värdet.

/ Toni Larsson

5 710 Inlägg
23 maj 2012
Hmm...
1. Går det verkligen ställa ventilerna i din såpass nya bil? De flesta har hydrauliska tryckare idag som är självjusterande....dock är jag inget bra på Honda.
2.
Bilen är nyservad så det är ej skit i motorn som har satte sig i ventilsätena för det borde den nya oljan "sköljt" rent

Oljan kan inte skölja ventilsätena.....däremot ventiltryckaren som jag tror att du igentligen menar.
Dock är ju en service inte en garanti för att tryckerna skall fungera. Det kan fortfarande var igensatta av skit eller att någon inte är frisk vilket ger ett ljud.
vet inte om det är en svag punkt på Hondorna?

MVH Jonas
..............

747 Inlägg
23 maj 2012
Vet ingen Honda som har hydrauliska lyftare, skulle vara dieselarma isf men annars är det gamla hederliga som man får justera smile

/ Toni Larsson

648 Inlägg
23 maj 2012
Hondorna kan dock låta rätt "hårt" i motorn  men har inte ljudet varit där innan så kanske oljan inte är passande

3 Inlägg
24 maj 2012
Trådstartare
Jo det ska låta hårt men åker man mellan säg två husväggar så hör man ett distinkt tickande ljud och det ska inte vara där. Har bokat tid nu för ventiljustering, trots att det ska göras vid nästa service egentligen så får jag hoppas på att det hjälper. Om inte blir det felsökning i samma veva. Tack för hjälpen i alla fall!

747 Inlägg
24 maj 2012
Om Honda låter hårt hur skulle du då säga VW/Audis motorer låter isf yikes

/ Toni Larsson

Sök