3231
Sök

Tomgångsproblem mitsubishi carisma 1.8GDI efter batteribyte.

20 Inlägg
22 maj 2012
Trådstartare
#1
Hej!

Jag har en äcklig mitsubishi carisma 98a med den berömda GDI motorn som spelar mig ett spratt just nu.

Tomgången var klockren tills dess att det gamla batteriet helt dog.
Satte dit ett nytt batteri dagen därpå och sen dess har tomgången konstant strulat och går ner precis så att den nästan dör, men den dör aldrig.
Precis efter gaspådrag så går den ner i botten i några sekunder, sen kämpar den sig upp igen till 400rpm ungefär och ligger sen stadigt där.

Är främst dålig tomgång när bilen kommit upp i värme.

Har försökt nollställa spjällhuset så som jag har läst mig fram på diverse forum, men inget hjälper alls.
Tror knappast heller att det beror på igensotning då det just uppkom vid strömbortfall.

Öppnade för säkerhets skull upp spjällhuset och så men allt såg okej ut.

Vad fan kan man göra åt det?

Mvh
Hampus

3 235 Inlägg
22 maj 2012
#2
1- det kan ta lite tid för boxen att "lära" sig hålla tomgången efter strömbortfall.
2-Din tomgångsmotor ken behöva en rengöring.


164 Inlägg
22 maj 2012
#3
Hur har du grundinställt den då*

Jag brukar slå på sen av tändningen snabbt. Vänta 10 sek sen starta bilen och låta den lära sig tomgången


34 Inlägg
23 maj 2012
#4
på mors var det en spridare som spökade, dom lämna in den och meken kolla vilken det var , och köpte en ny från en bilskrot.

5 Inlägg
30 januari 2014
#5
jag har samma problem med min Carisma GDI -99 efter batteribyte fast min tomgång är bättre när den är varm än kall.


TSR
100 Inlägg
30 januari 2014
#6
Man måste lära bilen tomgången igen genom att hålla motorn på olika varvtal en viss tid
jag kan det inte i huvudet direkt nu men kan kolla mina anteckningar på jobbet imorgon smile


5 Inlägg
1 februari 2014
#7
aa de skulle vara klockrent har precis köpt bilen,



Sök