2574
Sök

Konstigt elfel v70 awd 98.

Jävel
2 018 Inlägg
25 maj 2012
Trådstartare
#1
Hej!

Har stora problem med min bil och vet absolut inte vart jag ska ta vägen. Är sjukt deprimerad just nu.

tar allting från början!

Koppling bytt för 100 mil sen, på väg neråt i landet förra helgen så pajjade soppamätarn.
Köpte en ny tankarmatur och monterade dit.
Tankade upp bilen och åkte iväg.
Efter 4 mil stendog bilen mitt i rusningtrafiken i Sthlm.

Tänkte direkt att det var någon kabel till soppapumpen som trillat isär.
Efter 4 timmar på motorvägenn och sen en timme hem så var batteriet ganska trött.
Satte bilen på laddning över natten.

River soppapumpen och ser att alla kablar är på sin plats, drar på tändningen och pumpen går.

NU KOMMER FELET.
Med läge 2 på nyckeln (tändningsläge när alla lampor lyser i intrumentet)
Det klickar och väsnas i motorutrymmet, jag får ljuden att komma från tomgångsmotor, något vid spridarna och elfläkten till kylarn hoppar igång och stänge av sig. Precis som att det är glapp i någon viktig detalj.

Har provat att byta batteri utan resultat.
Har skruvat på alla jordpunkter jag kan hitta, även tagit lös alla kontakter och satt ihop igen.

Det är alltså två fel på bilen, jag antar att dom hängger ihop.
Bilen stendog utan förvarning, inget bludder eller någonting.. bara dog direkt.
Bilen klickar i detaljer under huven, spänningen sviktar en del när den klickar o har sig.


Vet verkligen inte vad jag ska göra. Alla tips är välkomna, känner mig helt lost. Bilen är fin i övrigt så det känns synd att sälja den i delar.

Har en databox från en 850 t5 94 som jag skulle kunna prova med, men har inte vågat än.

Tack på förhand!

You got to risk it, to get the biscuit :)

173 Inlägg
25 maj 2012
#2
kollat felkoder?

162 Inlägg
25 maj 2012
#3
loow skrev:
Hej!

Har stora problem med min bil och vet absolut inte vart jag ska ta vägen. Är sjukt deprimerad just nu.

tar allting från början!

Koppling bytt för 100 mil sen, på väg neråt i landet förra helgen så pajjade soppamätarn.
Köpte en ny tankarmatur och monterade dit.
Tankade upp bilen och åkte iväg.
Efter 4 mil stendog bilen mitt i rusningtrafiken i Sthlm.

Tänkte direkt att det var någon kabel till soppapumpen som trillat isär.
Efter 4 timmar på motorvägenn och sen en timme hem så var batteriet ganska trött.
Satte bilen på laddning över natten.

River soppapumpen och ser att alla kablar är på sin plats, drar på tändningen och pumpen går.

NU KOMMER FELET.
Med läge 2 på nyckeln (tändningsläge när alla lampor lyser i intrumentet)
Det klickar och väsnas i motorutrymmet, jag får ljuden att komma från tomgångsmotor, något vid spridarna och elfläkten till kylarn hoppar igång och stänge av sig. Precis som att det är glapp i någon viktig detalj.

Har provat att byta batteri utan resultat.
Har skruvat på alla jordpunkter jag kan hitta, även tagit lös alla kontakter och satt ihop igen.

Det är alltså två fel på bilen, jag antar att dom hängger ihop.
Bilen stendog utan förvarning, inget bludder eller någonting.. bara dog direkt.
Bilen klickar i detaljer under huven, spänningen sviktar en del när den klickar o har sig.


Vet verkligen inte vad jag ska göra. Alla tips är välkomna, känner mig helt lost. Bilen är fin i övrigt så det känns synd att sälja den i delar.

Har en databox från en 850 t5 94 som jag skulle kunna prova med, men har inte vågat än.

Tack på förhand!

jag hade exakt samma fel på s70in o de räckte med att byta relät till soppa pumpen! smile

Ju fortare du kör, ju mindre tid förbrukar du på vägen och därefter minskar risken för olyckor!

Jävel
2 018 Inlägg
25 maj 2012
Trådstartare
#4
Felkoder har jag inte kollat än.

Relät till soppapumpen har jag bytt, ingen skilnnad sad

You got to risk it, to get the biscuit :)

Forummoderator
26 349 Inlägg
25 maj 2012
#5
En databox från en 850 skulle jag inte ens överväga att byta till, ens för att prova.

Som sagt, kolla upp felkoder via obd2-uttaget till att börja med.
Säker på att reläet du bytte till var helt?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Jävel
2 018 Inlägg
25 maj 2012
Trådstartare
#6
Mack skrev:
En databox från en 850 skulle jag inte ens överväga att byta till, ens för att prova.

Som sagt, kolla upp felkoder via obd2-uttaget till att börja med.
Säker på att reläet du bytte till var helt?

Då gör jag inte det..
Försöker hitta ett elschema på bilen, men det verkar ju omöjligt..
Farsan är bilelektriker men vill ha ett elschema innan han börjar rota.

Får försöka få tag på en felkodsdator.

Relät ja bytte till fungerade iaf i den bilen jag tog det ifrån smile

You got to risk it, to get the biscuit :)

Jävel
2 018 Inlägg
26 maj 2012
Trådstartare
#7
Hej!

Har hittat felet.

Skrev ut elscheman på bilen o rev ner hela bilen.
Sjukt mycket elkablar i en v70 alltså wink

När man tog bort fronten satt det en jordkabel som var ganska ärjad.. Bytte ut den och trodde att allt var okej.
Men det var fortfarande samma problem, så satte i min t5 box. Då fungerade allt.

Så den trasiga jordkabeln har troligen dödat min 2.5t box.

Läste att 850 t5 och v70 2.5t innan 99 har samma styrsystem och att boxarna går att flytta över. Så nu kör jag med t5-boxen tills jag får tag i en ny.

Skönt att äntligen få ordning på bilen, har skruvat sen i onsdags.

Hoppas detta hjälper nån annan också smile

You got to risk it, to get the biscuit :)

474 Inlägg
26 maj 2012
#8
Skönt att de löste sig smile


Forummoderator
26 349 Inlägg
26 maj 2012
#9
Så det funkade ändå? Var som sjutton.
Skönt det löste sig!

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Jävel
2 018 Inlägg
26 maj 2012
Trådstartare
#10
Jajjemen, riktigt skönt smile

You got to risk it, to get the biscuit :)


Sök