2703
Sök

Surrar i stereon efter "strömavbrott"?

19 Inlägg
25 maj 2012
Trådstartare
#1
Halloj.
För ett tag sedan så fick jag "strömavbrott/kortis" av något slag när jag var ute och åkte så all ström slogs ifrån, instrumentbelysning, ljuslycktor och stereo blev helt svarta men det gick fortfarande att köra bilen. Jag slog av tändningen och startade bilen igen och då funkade alla lysen men stereon ville inte hänga med nå mer så nu surrar det i sälva stereoenheten när tändningen är på, det hörs tydligt om man har volymen på 0. Och någonmusik vill den inte spela upp och har man baslådan i kopplad så surrar den bara. Jag har försökt att leta kabelbrott osv men kan inte hitta något.

Konstigt nog så funkar stereon utmärk i en annan bil så felet kan väl inte sitta i den? Vad ska jag nu göra för att gåvidare i felsökningen, jag vill ju lyssna på musik när jag är ute och åker.

Bilen är en Golf 3
Stereo pioneer 5100
Slutsteg MDS T5 som är jordad till bältesfäste och 2 säkringar på plus kabeln
Ström är draget på vänster sida och resten på höger.

285 Inlägg
25 maj 2012
#2
CaLas skrev:
Halloj.
För ett tag sedan så fick jag "strömavbrott/kortis" av något slag när jag var ute och åkte så all ström slogs ifrån, instrumentbelysning, ljuslycktor och stereo blev helt svarta men det gick fortfarande att köra bilen. Jag slog av tändningen och startade bilen igen och då funkade alla lysen men stereon ville inte hänga med nå mer så nu surrar det i sälva stereoenheten när tändningen är på, det hörs tydligt om man har volymen på 0. Och någonmusik vill den inte spela upp och har man baslådan i kopplad så surrar den bara. Jag har försökt att leta kabelbrott osv men kan inte hitta något.

Konstigt nog så funkar stereon utmärk i en annan bil så felet kan väl inte sitta i den? Vad ska jag nu göra för att gåvidare i felsökningen, jag vill ju lyssna på musik när jag är ute och åker.

Bilen är en Golf 3
Stereo pioneer 5100
Slutsteg MDS T5 som är jordad till bältesfäste och 2 säkringar på plus kabeln
Ström är draget på vänster sida och resten på höger.
Prova en stereo och se om det är samma problem. Vilket det förmodligen är, men då kan du utesluta det iallafall.
Jag tippar på att det är jorden till stereon som e problemet

Ha d saarvii

19 Inlägg
25 maj 2012
Trådstartare
#3
Jepp jag har testat och det är samma sak. Vart går jorden till stereon då? Det är en brun sladd som går från jord på stereon och försvinner in bakom instrumentpanelen men jag hittar inte på vart den går? Kan man dra en egen ny jord sladd och löda på den befintliga?

285 Inlägg
25 maj 2012
#4
CaLas skrev:
Jepp jag har testat och det är samma sak. Vart går jorden till stereon då? Det är en brun sladd som går från jord på stereon och försvinner in bakom instrumentpanelen men jag hittar inte på vart den går? Kan man dra en egen ny jord sladd och löda på den befintliga?
Jorden försvinner ut i motorutrymmet och ut på en jordpunk i karossen. Exakt var den sitter på din bil vet jag inte..
Men om du öppnar huven så borde du kunna spåra den, på min c70 sitter på samma sida som batteriet nästan vid fjäderbenet. Där sitter en bult med 4-5 små kablar som försvinner in i bilen.

Funkar allt annat i övrigt? För jorden till stereon sitter inte på en ensam punkt, inte i min i allafall.

För om allt annat funkar som det ska så är det brott på kabeln nånstans. Se först om du hittar jordfästet och slipa rent plåten lite, och rengör bulten. Funkar inte det så har du ett kabelbrott på kabeln in till stereon.

Ha d saarvii

19 Inlägg
4 juni 2012
Trådstartare
#5
Nu har jag testat lite grejor och letat efter kabelbrott och jordningspunkt men har inte hitat något som ser fel ut. Har även testat att dra en kabel från slutstegets jord fram till stereons jordkabel men det var ingen skillnad. Jag fick dock igång själva basen i systemet när jag la stereon i hålet där handskfacket ska sitta, i själva ramen som man fäster den i, surret dämpas drastiskt då åxo men det kommer inge ljud ur resten av högtalarna utan bara baslådan. Ska man behöva jorda till själva chassit till stereon?

19 Inlägg
4 juni 2012
Trådstartare
#6
All annan el funkar dock som den ska.

285 Inlägg
10 juni 2012
#7
Låter det inget alls i övriga högtalare förutom baslådan, och du har bra jord och ström. Och den funkar i polarens bil? Tja jag vet faktist inte..prova byt isokontakten kanske? Lukta det bränt i bilen efter kortslutningen?

Ha d saarvii

19 Inlägg
9 juli 2012
Trådstartare
#9
Mortensen skrev:
Låter det inget alls i övriga högtalare förutom baslådan, och du har bra jord och ström. Och den funkar i polarens bil? Tja jag vet faktist inte..prova byt isokontakten kanske? Lukta det bränt i bilen efter kortslutningen?
Övriga högtalare är helt tysta, så det är bara baslådan som surrar när stereon är igång. jag har provat att koppla en högtalare direkt till kontakten som sitter i stereon, dvs kopplat förbi isokontakten men det kommer inget ljud då heller? Det luktade inget konstigt efter  kortslutningen.

19 Inlägg
9 juli 2012
Trådstartare
#10
Mommo1990 skrev:
Driver huvudenheten resten av högtalarna?
Ja det gör den.

19 Inlägg
26 augusti 2012
Trådstartare
#11
Ingen som kan ha någon aning om vad som kan vara fel?

21 761 Inlägg
26 augusti 2012
#12
Om du drar ur kontaktstycket som har med högtalarna att göra och enbart har kontaktstycket med strömförsörjningen inkopplad, surrar det även då?


Sök