2619
Sök

Modda ihop en 12T turbo med en 14T turbo? hjälp!

75 Inlägg
26 maj 2012
Trådstartare
#1
Hejsan!

Jag har en volvo s40 2.0t som jag håller på att trimma nu, var å köpte en helt ny 14T turbo från en T4 som sägs vara helt bolt on?

Till min förvåning så passade inte downpipens fäste (1) alls i turbon?

Så jag undrar nu om jag kan byta ut (2) från min 12T turbo, då det fästet passar helt perfekt?
eller blir det helt bajsigt med turbon då?


(f.ö ska den in på ATM t4 steg 3)


https://www1.garaget.org/gallery/images/159/158827/158827-8ec2dd7bb95a57ae70a742c102626a78.jpg
Hjälp med bygga ihop två turbos?
Senast redigerat av Chris_Gus (26 maj 2012)

31 Inlägg
26 maj 2012
#2
Vore inte det bara lättare att byta downpipen?

Vad är det för siffror som sitter vid sidan av vägen?
Jag anser att hastighetsskyltarna är dom blåa fyrkantiga...

75 Inlägg
26 maj 2012
Trådstartare
#3
hobbyapan skrev:
Vore inte det bara lättare att byta downpipen?

Jo men jag köpte nyss en DP som skulle passa till alla s40 modeller..
Därför jag började undra om det är nått specialfäste på turbon jag köpte...
Skulle ju självklart vara lättare å köpa ny DP om man nu visste vart dom säljer sådana...

Refined
1 770 Inlägg
26 maj 2012
#4
Det fungerar utan problem. Jag har bytt avgashus på lite olika Mitus aggregat. Och vad jag vet så passar alla avgashus på alla Volvos Mitsu turbos.

Bara att byta och vara glad smile

75 Inlägg
26 maj 2012
Trådstartare
#5
Zwudda skrev:
Det fungerar utan problem. Jag har bytt avgashus på lite olika Mitus aggregat. Och vad jag vet så passar alla avgashus på alla Volvos Mitsu turbos.

Bara att byta och vara glad smile

Åh vad härligt å höra! big_smile
Stod å funderade på om man skulle svetsa på ett nytt fäste på DPn men det underlättade ju en hel del att bara byta avgashuset då! smile)

Tackar å bugar för svaret! smile

Refined
1 770 Inlägg
26 maj 2012
#6
Chris_Gus skrev:
Zwudda skrev:
Det fungerar utan problem. Jag har bytt avgashus på lite olika Mitus aggregat. Och vad jag vet så passar alla avgashus på alla Volvos Mitsu turbos.

Bara att byta och vara glad smile

Åh vad härligt å höra! big_smile
Stod å funderade på om man skulle svetsa på ett nytt fäste på DPn men det underlättade ju en hel del att bara byta avgashuset då! smile)

Tackar å bugar för svaret! smile

Jodå, det är ju bara att släppa på en tians mutter till bandet och någon sprint till westgaten. Var bara noga med du inte tappar bort den lilla styr sprinten som bestämmer placeringen på avgashuset. Det är lätt hänt.

766 Inlägg
26 maj 2012
#7
varför byter du inte till en större direkt som 16t? 19t? de där bytet kostar nog mer än de smakar

75 Inlägg
26 maj 2012
Trådstartare
#8
cpu1337 skrev:
varför byter du inte till en större direkt som 16t? 19t? de där bytet kostar nog mer än de smakar

Jag kommer hamna runt 250hk, ska man upp i mer så kommer det in en hel del mer grejer om motorn ska hålla i längden.
Detta är mitt första trimmningsbygge, får ju börja nånstans smile

75 Inlägg
26 maj 2012
Trådstartare
#9
Zwudda skrev:
Chris_Gus skrev:
Zwudda skrev:
Det fungerar utan problem. Jag har bytt avgashus på lite olika Mitus aggregat. Och vad jag vet så passar alla avgashus på alla Volvos Mitsu turbos.

Bara att byta och vara glad smile

Åh vad härligt å höra! big_smile
Stod å funderade på om man skulle svetsa på ett nytt fäste på DPn men det underlättade ju en hel del att bara byta avgashuset då! smile)

Tackar å bugar för svaret! smile

Jodå, det är ju bara att släppa på en tians mutter till bandet och någon sprint till westgaten. Var bara noga med du inte tappar bort den lilla styr sprinten som bestämmer placeringen på avgashuset. Det är lätt hänt.

Okej! smile ska hålla det i baktanken! Tack tack!smile

766 Inlägg
27 maj 2012
#10
Chris_Gus skrev:
cpu1337 skrev:
varför byter du inte till en större direkt som 16t? 19t? de där bytet kostar nog mer än de smakar

Jag kommer hamna runt 250hk, ska man upp i mer så kommer det in en hel del mer grejer om motorn ska hålla i längden.
Detta är mitt första trimmningsbygge, får ju börja nånstans smile

hade du köpt en 19t direkt så har du samma tidiga ladd fast den klarar 300hk och då behöver du inte tänka på den mer under ditt trimmande:) plus att du får några extra ponnys för avgashuset är större och stryper inte:P

Rejsa ?
2 959 Inlägg
27 maj 2012
#11
Du har köpt ett 14T med 7:ansvinklade avgashus som sitter på tex S60 och V70 2.5T och därför passar inte downpipen.
Du ska ha ett med 6:ans raka avgashus med mindre och annan anslutning mot downpipen.
Att byta till avgashuset från en 12T passar ju men är inte huset mindre på den snurran? Det kommer ju sänka effekten och skapa mottryck på avgassidan.

Autotech

75 Inlägg
27 maj 2012
Trådstartare
#12
cpu1337 skrev:
Chris_Gus skrev:
cpu1337 skrev:
varför byter du inte till en större direkt som 16t? 19t? de där bytet kostar nog mer än de smakar

Jag kommer hamna runt 250hk, ska man upp i mer så kommer det in en hel del mer grejer om motorn ska hålla i längden.
Detta är mitt första trimmningsbygge, får ju börja nånstans smile

hade du köpt en 19t direkt så har du samma tidiga ladd fast den klarar 300hk och då behöver du inte tänka på den mer under ditt trimmande:) plus att du får några extra ponnys för avgashuset är större och stryper inte:P

19t är ju aningen dyrare med

766 Inlägg
27 maj 2012
#13
Chris_Gus skrev:
cpu1337 skrev:
Chris_Gus skrev:

Jag kommer hamna runt 250hk, ska man upp i mer så kommer det in en hel del mer grejer om motorn ska hålla i längden.
Detta är mitt första trimmningsbygge, får ju börja nånstans smile

hade du köpt en 19t direkt så har du samma tidiga ladd fast den klarar 300hk och då behöver du inte tänka på den mer under ditt trimmande:) plus att du får några extra ponnys för avgashuset är större och stryper inte:P

19t är ju aningen dyrare med

jo klart den är dyrare men de är ju nått att växa i än att köpa en turbo trimma lite sen bromsar turbon och du lär ha ny igen blir de billigare? knappast

75 Inlägg
27 maj 2012
Trådstartare
#14
cpu1337 skrev:
Chris_Gus skrev:
cpu1337 skrev:

hade du köpt en 19t direkt så har du samma tidiga ladd fast den klarar 300hk och då behöver du inte tänka på den mer under ditt trimmande:) plus att du får några extra ponnys för avgashuset är större och stryper inte:P

19t är ju aningen dyrare med

jo klart den är dyrare men de är ju nått att växa i än att köpa en turbo trimma lite sen bromsar turbon och du lär ha ny igen blir de billigare? knappast

Jag ska som sagt inte gå över 250hk med denna bilen

766 Inlägg
27 maj 2012
#15
Chris_Gus skrev:
cpu1337 skrev:
Chris_Gus skrev:

19t är ju aningen dyrare med

jo klart den är dyrare men de är ju nått att växa i än att köpa en turbo trimma lite sen bromsar turbon och du lär ha ny igen blir de billigare? knappast

Jag ska som sagt inte gå över 250hk med denna bilen

250 i en 2.0t så lär du ha 19t minst en max pressad 16t om du inte ska bygga värme..

75 Inlägg
27 maj 2012
Trådstartare
#16
cpu1337 skrev:
Chris_Gus skrev:
cpu1337 skrev:
jo klart den är dyrare men de är ju nått att växa i än att köpa en turbo trimma lite sen bromsar turbon och du lär ha ny igen blir de billigare? knappast

Jag ska som sagt inte gå över 250hk med denna bilen

250 i en 2.0t så lär du ha 19t minst en max pressad 16t om du inte ska bygga värme..

Autotechs T4 steg 3 = 250hk
Varför köpa dyrare turbo å programvara än jag behöver smile
Senast redigerat av Chris_Gus (27 maj 2012)

75 Inlägg
27 maj 2012
Trådstartare
#17
Busgrabb skrev:
Du har köpt ett 14T med 7:ansvinklade avgashus som sitter på tex S60 och V70 2.5T och därför passar inte downpipen.
Du ska ha ett med 6:ans raka avgashus med mindre och annan anslutning mot downpipen.
Att byta till avgashuset från en 12T passar ju men är inte huset mindre på den snurran? Det kommer ju sänka effekten och skapa mottryck på avgassidan.

Efter lite snabbt sökande så är det nog 5ans avgashus på båda smile
http://x40nordic.com/viewtopic.aspx?tid=238679

766 Inlägg
27 maj 2012
#18
Chris_Gus skrev:
Busgrabb skrev:
Du har köpt ett 14T med 7:ansvinklade avgashus som sitter på tex S60 och V70 2.5T och därför passar inte downpipen.
Du ska ha ett med 6:ans raka avgashus med mindre och annan anslutning mot downpipen.
Att byta till avgashuset från en 12T passar ju men är inte huset mindre på den snurran? Det kommer ju sänka effekten och skapa mottryck på avgassidan.

Efter lite snabbt sökande så är det nog 5ans avgashus på båda smile
http://x40nordic.com/viewtopic.aspx?tid=238679

varför ställa en fråga du redan har svar på?smile ja gav ett tips som du rata rakt av:S

75 Inlägg
27 maj 2012
Trådstartare
#19
cpu1337 skrev:
Chris_Gus skrev:
Busgrabb skrev:
Du har köpt ett 14T med 7:ansvinklade avgashus som sitter på tex S60 och V70 2.5T och därför passar inte downpipen.
Du ska ha ett med 6:ans raka avgashus med mindre och annan anslutning mot downpipen.
Att byta till avgashuset från en 12T passar ju men är inte huset mindre på den snurran? Det kommer ju sänka effekten och skapa mottryck på avgassidan.

Efter lite snabbt sökande så är det nog 5ans avgashus på båda smile
http://x40nordic.com/viewtopic.aspx?tid=238679

varför ställa en fråga du redan har svar på?smile ja gav ett tips som du rata rakt av:S

Jag vet inte smile är rätt ny på det här med trimmning...visste inte ens vad jag skulle googla på innan ordet "avgashus" dök upp på den här tråden smile

Jo jag tackar för tipset! smile) tar med mig det till nästa bygge! smile

766 Inlägg
27 maj 2012
#20
Chris_Gus skrev:
cpu1337 skrev:
Chris_Gus skrev:

Efter lite snabbt sökande så är det nog 5ans avgashus på båda smile
http://x40nordic.com/viewtopic.aspx?tid=238679

varför ställa en fråga du redan har svar på?smile ja gav ett tips som du rata rakt av:S

Jag vet inte smile är rätt ny på det här med trimmning...visste inte ens vad jag skulle googla på innan ordet "avgashus" dök upp på den här tråden smile

Jo jag tackar för tipset! smile) tar med mig det till nästa bygge! smile

du vet att du lättare får mer häst med ett större turbo? turbon ger och tar:) brorsan och ja har lika trimmade bilar fast han har större turbo än mig och han piskar skiten ur mig på rakorna:)


Sök