brg skrev:
Growe skrev:
skulle nog triva ner det där innan man gör något
lådan kan nog sitta kvar
aldrig skruvat någon sån låda men den 5växlade varianten
och där rasar 5:ans växel ganska ofta
och där är det lagret på 5:ans växel så går sönder pga oljan läcker ur
så kolla att alla lager är friska på 5:an och 6:Ans växel för misstänker att båda dreven sitter där ute
5växlade lådan är mycket lättskruvad om man bara rör 5:ans drev
då kan lådan sitta kvar borde vara likdant på din
tror att det finns en anledning att det blivit så där och inte bara att det "råkar" bli ett hål i lådan utan att något annat är fel
Tack för bra svar! Har plockat av kåpan, det är precis likadant på denna låda.
Så du menar att det har hänt liknande saker med de 5-växlade?
Det är skruven som du ser på bild son av någon anledning skruvat upp sig och gjort hålet.
nja hål i lådan blir det inte förens det gått väldigt långt men inte på det sättet
men därimot är det VÄLDIGT vanligt att lagret som sitter på 5:ans drev rasar till följd så brukar växlar hoppa ur osv..
om tex 6:ans drev inte snurrar fritt när den inte är i skulle tex en skruv kunna skruva ur sig om detta håller ihop allt.
derför tycker jag att du ska riva ur 5:an och 6:ans drev och kolla nållagret
dessa lager på 5växlade lådan kostar kaffepengar istort sätt
lite pill att byta men inte omöjligt
så du slipper skrota sönder hela lådan ifall ett lager har skurit
kolla även packboxen till växelföraren för den brukar läcka så är det blött där så är nog risken rätt stor att lagrena börjat gett sig och det är derför skruven vridit ur sig
ska oxå tillägga att jag aldrig sätt den 6växlade lådan invändigt
men skruvat på min 5växlade låda från 98 som är samma som lupon där lagret skruit men räddade nog allt i sista sec för nu fungerar lådan utan anmärkning efter lagerbyte