4439
Sök

Hål i växellåda - Lupo GTI -02

Man får va medlem
50 Inlägg
28 maj 2012
Trådstartare
#1
Hej! Har lyckats få hål i växellådan på min Lupo. Är den sexväxlade varianten.
Verkar vara bulten i yttre änden på axeln som släppt och slagit upp hålet. Alltså ut mot hjulhuset.
(Obs, bilden är roterad 90 grader)
http://dl.dropbox.com/u/53326527/Photo%202012-05-25%2011%2041%2035.jpg
http://dl.dropbox.com/u/53326527/Photo%202012-05-25%2011%2041%2041.jpg
Någon som varit med eller hört om något liknande? Kan man vänta sig någon slags goodwill från VW eller är det helkört?
Senast redigerat av brg (29 maj 2012)

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
29 maj 2012
#2
Om du inte får nån hjälp via VW så bör det ju gå att fuska ihop det där med svetsen, glasfiber eller vad som helst typ. Är väl ingen belastning där?

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

3 235 Inlägg
29 maj 2012
#3
Den den plattan håller ju lagret på plats, utan den kan lagret ramla ur=inte kul.
Svetsa är nog rätt alternativ, eller lådbyte.


Man får va medlem
50 Inlägg
29 maj 2012
Trådstartare
#4
Blir nog att svetsa ihop det, någon i Västerås-trakten som är kung på att svetsa aluminium?

KHRacing
30 maj 2012
#5
Vilken mekanisk verkstad som helst

Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
30 maj 2012
#6
skulle nog triva ner det där innan man gör något

lådan kan nog sitta kvar
aldrig skruvat någon sån låda men den 5växlade varianten
och där rasar 5:ans växel ganska ofta
och där är det lagret på 5:ans växel så går sönder pga oljan läcker ur

så kolla att alla lager är friska på 5:an och 6:Ans växel för misstänker att båda dreven sitter där ute

5växlade lådan är mycket lättskruvad om man bara rör 5:ans drev
då kan lådan sitta kvar borde vara likdant på din

tror att det finns en anledning att det blivit så där och inte bara att det "råkar" bli ett hål i lådan utan att något annat är fel

Kör fort så hinner inget hända...

Man får va medlem
50 Inlägg
30 maj 2012
Trådstartare
#7
Growe skrev:
skulle nog triva ner det där innan man gör något

lådan kan nog sitta kvar
aldrig skruvat någon sån låda men den 5växlade varianten
och där rasar 5:ans växel ganska ofta
och där är det lagret på 5:ans växel så går sönder pga oljan läcker ur

så kolla att alla lager är friska på 5:an och 6:Ans växel för misstänker att båda dreven sitter där ute

5växlade lådan är mycket lättskruvad om man bara rör 5:ans drev
då kan lådan sitta kvar borde vara likdant på din

tror att det finns en anledning att det blivit så där och inte bara att det "råkar" bli ett hål i lådan utan att något annat är fel

Tack för bra svar! Har plockat av kåpan, det är precis likadant på denna låda.
Så du menar att det har hänt liknande saker med de 5-växlade?
Det är skruven som du ser på bild son av någon anledning skruvat upp sig och gjort hålet.

Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
30 maj 2012
#8
brg skrev:
Growe skrev:
skulle nog triva ner det där innan man gör något

lådan kan nog sitta kvar
aldrig skruvat någon sån låda men den 5växlade varianten
och där rasar 5:ans växel ganska ofta
och där är det lagret på 5:ans växel så går sönder pga oljan läcker ur

så kolla att alla lager är friska på 5:an och 6:Ans växel för misstänker att båda dreven sitter där ute

5växlade lådan är mycket lättskruvad om man bara rör 5:ans drev
då kan lådan sitta kvar borde vara likdant på din

tror att det finns en anledning att det blivit så där och inte bara att det "råkar" bli ett hål i lådan utan att något annat är fel

Tack för bra svar! Har plockat av kåpan, det är precis likadant på denna låda.
Så du menar att det har hänt liknande saker med de 5-växlade?
Det är skruven som du ser på bild son av någon anledning skruvat upp sig och gjort hålet.

nja hål i lådan blir det inte förens det gått väldigt långt men inte på det sättet

men därimot är det VÄLDIGT vanligt att lagret som sitter på 5:ans drev rasar till följd så brukar växlar hoppa ur osv..
om tex 6:ans drev inte snurrar fritt när den inte är i skulle tex en skruv kunna skruva ur sig om detta håller ihop allt.
derför tycker jag att du ska riva ur 5:an och 6:ans  drev och kolla nållagret

dessa lager på 5växlade lådan kostar kaffepengar istort sätt
lite pill att byta men inte omöjligt
så du slipper skrota sönder hela lådan ifall ett lager har skurit

kolla även packboxen till växelföraren för den brukar läcka så är det blött där så är nog risken rätt stor att lagrena börjat gett sig och det är derför skruven vridit ur sig


ska oxå tillägga att jag aldrig sätt den 6växlade lådan invändigt
men skruvat på min 5växlade låda från 98 som är samma som lupon där lagret skruit men räddade nog allt i sista sec för nu fungerar lådan utan anmärkning efter lagerbyte
Senast redigerat av Growe (30 maj 2012)

Kör fort så hinner inget hända...

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
30 maj 2012
#9
Jag har också hört att detta kan hända på nån fempetad VAG-låda som använts på Skoda, kanske samma som Growe talar om?
Jag har hört att det problemet kommer p.g.a total avsaknad av gänglåsning, en skvätt loctite fixar tydligen det. Detta är inget jag vet utan något jag hört, men kan vara värt att kolla upp. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Man får va medlem
50 Inlägg
30 maj 2012
Trådstartare
#10
RD_87 skrev:
Jag har också hört att detta kan hända på nån fempetad VAG-låda som använts på Skoda, kanske samma som Growe talar om?
Jag har hört att det problemet kommer p.g.a total avsaknad av gänglåsning, en skvätt loctite fixar tydligen det. Detta är inget jag vet utan något jag hört, men kan vara värt att kolla upp. smile

Låter mer troligt faktiskt, då jag inte haft några problem med lådan i övrigt.

Såg förresten att kåpan är gjord av magnesium-aluminiumlegering, går det att svetsa?

Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
30 maj 2012
#11
RD_87 skrev:
Jag har också hört att detta kan hända på nån fempetad VAG-låda som använts på Skoda, kanske samma som Growe talar om?
Jag har hört att det problemet kommer p.g.a total avsaknad av gänglåsning, en skvätt loctite fixar tydligen det. Detta är inget jag vet utan något jag hört, men kan vara värt att kolla upp. smile

istort sätt samma lådor på alla med lilla motorn

inte säkert att man hinner märka det
och har man inte ett tränat öra så märker man det garanterat inte förens det redan är kört

men som sagt kolla att lagrena är hela
för är dom trasiga slutar det snart betydligt mycket sämre och dessa lådor kostar flis..en 5v låda kostar 13K för en nyrenoverad utbytes!

dom 6vxl vill jag inte ens drömma om vad dom kostar!

Kör fort så hinner inget hända...


Sök