3663
Sök

Saab 9-5 med AS1 och inget ljud i bak?

66 Inlägg
30 maj 2012
Trådstartare
#1
Jag har gått och skaffat mig en 9-5 (äntligen!) kombi som har en AS1 i original. I taket vid backspegeln sitter en mikrofon. På vänster bakruta sitter basen på en extern antenn. Vad har jag egentligen i bilen?

Problemet jag har är att volymknapparna på ratten funkar inte. Volym upp sänker ljudet och volym ner gör ingenting. Jag har heller inget ljud i bakdörrarna. Högtalare sitter i och fadern tar bara bort frontljudet. Skall ta av innerpanelen nu och felsöka ljudet där. Vad gör jag åt ratten? Tutan verkar också ha lagt av efter senaste besiktningen (januari).

SIDen har klassiskt pixelfel som jag skall se om jag kan fixa.

Bilen går som en dröm och jag är lyckligt tillbaka i Saab träsket efter 6 års ofriviiligt uppehåll. Jag har en Ripspeed enhet liggandes som har blåtand, tar SD kort, usb, ipod och funderar på att skicka i den istället men undrar om jag då skapar andra problem.

Förslag?

Mvh
Cpthaddock

66 Inlägg
30 maj 2012
Trådstartare
#2
Hmmm..... Sitter i bilen nu och kollar igenom lite grejer. Jag har inget ljud alls i dörrarna. Bara i instrumentpanelen.

5 852 Inlägg
30 maj 2012
#3
Har du orginalstereo i bilen?

www.Stereospecialisten.se - Nu med fysisk butik i Göteborg

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
30 maj 2012
#4
cpthaddock skrev:
Jag har gått och skaffat mig en 9-5 (äntligen!) kombi som har en AS1 i original. I taket vid backspegeln sitter en mikrofon. På vänster bakruta sitter basen på en extern antenn. Vad har jag egentligen i bilen?

Problemet jag har är att volymknapparna på ratten funkar inte. Volym upp sänker ljudet och volym ner gör ingenting. Jag har heller inget ljud i bakdörrarna. Högtalare sitter i och fadern tar bara bort frontljudet. Skall ta av innerpanelen nu och felsöka ljudet där. Vad gör jag åt ratten? Tutan verkar också ha lagt av efter senaste besiktningen (januari).

SIDen har klassiskt pixelfel som jag skall se om jag kan fixa.

Bilen går som en dröm och jag är lyckligt tillbaka i Saab träsket efter 6 års ofriviiligt uppehåll. Jag har en Ripspeed enhet liggandes som har blåtand, tar SD kort, usb, ipod och funderar på att skicka i den istället men undrar om jag då skapar andra problem.

Förslag?

Mvh
Cpthaddock

1. AS1 ska väl bara ha typ två högtalare i brädan och inget mer ?

2. Om både tutan och knapparna strular behöver du med största sannolikhet byta den lilla rattkringlan, dvs kontaktrullen mellan ratten och rattstången.

Du eller besiktningsgubben har inte gjort några överdrivet stora rattrörelser ??

För dom kan ge upp om dom är slitna och man börjar ge fullt rattutslag till höger och vänster.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

66 Inlägg
30 maj 2012
Trådstartare
#5
TBOC_Razor skrev:
1. AS1 ska väl bara ha typ två högtalare i brädan och inget mer ?

Enligt en lista jag hittat på en hemsida via en tråd här, ska AS1 ha två i brädan och två i bakdörrarna. Inget i framdörrarna. Så mycket har jag sett i bak att där sitter högtalare. Försöker lista ut hur f_n jag får av innerpanelen för att kolla kablar och kontakter på den.

2. Om både tutan och knapparna strular behöver du med största sannolikhet byta den lilla rattkringlan, dvs kontaktrullen mellan ratten och rattstången.

Du eller besiktningsgubben har inte gjort några överdrivet stora rattrörelser ??

För dom kan ge upp om dom är slitna och man börjar ge fullt rattutslag till höger och vänster.

Aha! Ska kolla det med kringlan. Säkringen är hel. Så långt är allt som det ska. Jag har ju bara haft bilen ett drygt dygn och den gick ju igenom besiktning i Januari så det måste ha hänt efter det och innan jag köpte den igår. De andra knapparna på ratten verkar funka som de ska.

Jag lärde mig för länge sedan att på en servo drar man aldrig fullt utslag. Man släpper tillbaka om man når i botten så servon slipper jobba som en tok. Jag har svårt att hitta svängar där jag behöver ta i på denna bilen. Den vänder ju på det inre bakhjulet nästan. Helt fantastisk svängradie.
Senast redigerat av cpthaddock (30 maj 2012)

3 466 Inlägg
31 maj 2012
#6
Helt rätt så har AS1 både ett par 3,5" i brädan och ett par 5,25" i bakdörrarna.

Jag har varit med någon gång innan om att ljudet lagt av i bakdörrarna på en 9-5a, Dock har jag ingen aning om vad det beror på men kanske är ett vanligt fel? Isf borde den lokala saab-verkstan ha koll på de.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

66 Inlägg
4 juni 2012
Trådstartare
#7
Tack, då har vi konstaterat att det finns högtalare i dörrarna. Hur i h_v_t_ jag får bort innerpanelen så jag kan kolla att kablage är intakt, är en annan fråga.

Säg nu att jag fixar detta problem men känner att jag vill ha in min gamla stereo i bilen istället. Skapar jag mig helt andra problem då eller kan jag bara byta en mot en annan? Medveten om att jag då behöver få i en korg som håller ihop paketet efter att ha plockat ut AS1an.

Ps. hornet i tutan fungerar uppenbarligen. Upptäckte häromdagen att bilen har larm då den "skällde" på mig när jag råkade clicka låsknappen två ggr. En trevlig liten överraskning.
Senast redigerat av cpthaddock (4 juni 2012)

SAAB Entusiast
162 Inlägg
4 juni 2012
#8
cpthaddock skrev:
Tack, då har vi konstaterat att det finns högtalare i dörrarna. Hur i h_v_t_ jag får bort innerpanelen så jag kan kolla att kablage är intakt, är en annan fråga.

Säg nu att jag fixar detta problem men känner att jag vill ha in min gamla stereo i bilen istället. Skapar jag mig helt andra problem då eller kan jag bara byta en mot en annan? Medveten om att jag då behöver få i en korg som håller ihop paketet efter att ha plockat ut AS1an.

Ps. hornet i tutan fungerar uppenbarligen. Upptäckte häromdagen att bilen har larm då den "skällde" på mig när jag råkade clicka låsknappen två ggr. En trevlig liten överraskning.

Om stereon kan ja inget direkt tyvärr!

Men de fina med 9-5orna är väl att man helst ska dubbellåsa dem så de tutar till! De ska i stortsett vara omöjliga att sno om ja fattat rätt! Slå rutor gan de ju göra men då ska ju larmet gå. Tyvärr verkar de som få 9-5 ägare är pålästa om dubbel låsningsfunktionen! Men läs gärna om de i instruktionsboken! Ja dubbel låser alltid för att vara säkerpå att de blir låst och ordenligt pålarmat!


66 Inlägg
5 juni 2012
Trådstartare
#9
Blomman29 skrev:
Men de fina med 9-5orna är väl att man helst ska dubbellåsa dem så de tutar till! De ska i stortsett vara omöjliga att sno om ja fattat rätt! Slå rutor gan de ju göra men då ska ju larmet gå. Tyvärr verkar de som få 9-5 ägare är pålästa om dubbel låsningsfunktionen! Men läs gärna om de i instruktionsboken! Ja dubbel låser alltid för att vara säkerpå att de blir låst och ordenligt pålarmat!

Det fanns ingen instructionsbok till min. Jag har gått enligt metoden "what does this button do" för att hitta funktioner. Nu har jag skaffat en bok men inte hunnit läsa.

Har gett upp på SIDen. Försökt två olika fix. bl.a. strykjärnet. Inget har funkat. Ska fortsätta med högtalarna istället. Var in på saab igår och frågade om rattkringla. De fattade inget. Kläckte ur mig "spring coil" och de sken upp. 1130 vill de ha för den men de tyckte jag skulle felsöka i ratten först.

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
5 juni 2012
#10
cpthaddock skrev:
Det fanns ingen instructionsbok till min. Jag har gått enligt metoden "what does this button do" för att hitta funktioner. Nu har jag skaffat en bok men inte hunnit läsa.

Har gett upp på SIDen. Försökt två olika fix. bl.a. strykjärnet. Inget har funkat. Ska fortsätta med högtalarna istället. Var in på saab igår och frågade om rattkringla. De fattade inget. Kläckte ur mig "spring coil" och de sken upp. 1130 vill de ha för den men de tyckte jag skulle felsöka i ratten först.

Ja ibland kan det skilja ett enda ord mellan att få det man vill ha och inte tongue

Att dom rekommenderar att du ska kolla ratten först beror nog mest på att kontaktrullen är så förbannat dyr, bland kablarna i ratten finns egentligen inte något direkt som slits eller kan gå fel utan det är i 100 fall av 99 rullen som gett upp...

Bara för att testa så kan du ju alltid se om du hittar en fräsch på skroten och byta, det är lite mer pill med en beggad än en ny men inga problem att byta.

Och SIDen går att fixa, i värsta fall får du köpa en ny kabel. Det är lite pilligare än att bara stryka den gamla men det går det också och kostar någon hundring.



Blomman29: TSL-låsning gör inte bilen stöldsäker men då stänger bilen av låssystemet helt så varken dörrpinnarna eller knappen vid växelspaken går att använda för att låsa upp dörrarna utan det är bara avlarmningen som låser upp. Om det egentligen gör något mer vet jag inte faktiskt tongue

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

66 Inlägg
5 juni 2012
Trådstartare
#11
TBOC_Razor skrev:
Att dom rekommenderar att du ska kolla ratten först beror nog mest på att kontaktrullen är så förbannat dyr, bland kablarna i ratten finns egentligen inte något direkt som slits eller kan gå fel utan det är i 100 fall av 99 rullen som gett upp...

Bara för att testa så kan du ju alltid se om du hittar en fräsch på skroten och byta, det är lite mer pill med en beggad än en ny men inga problem att byta.

De sa att den delen bara hade med airbagen att göra. De tyckte jag skulle demontera och kolla om någon varit inne och pillat och fått knappkontakterna att sitta snett. Volym upp sänker ju. Lokala stora skroten håller på och skiftar bilar i självplocken och de kommer ta fram en del saabar. Kan man ta från nyare 9-5 också?

Och SIDen går att fixa, i värsta fall får du köpa en ny kabel. Det är lite pilligare än att bara stryka den gamla men det går det också och kostar någon hundring.

Funderar på att även där kolla efter en SID på skroten. Jag lyckas gissa mig till vad som står på. Den envisas med att säga att nivån på spolarvätskan är låg trots att jag nyss fyllt på. *suck*

Blomman29: TSL-låsning gör inte bilen stöldsäker men då stänger bilen av låssystemet helt så varken dörrpinnarna eller knappen vid växelspaken går att använda för att låsa upp dörrarna utan det är bara avlarmningen som låser upp. Om det egentligen gör något mer vet jag inte faktiskt tongue

Intressant att veta.

Ännu inget svar på om jag skapar mig en sjuhelsikes massa huvudvärk om jag byter ut as1an mot min ripspeed? Ska ändå sätta in askkopp i bilen och då försvinner det facket så jag har allvarliga planer på att hiva ut AS1an, sätta  dit en insats för tredjepart stereo och ett fack.

Nu ska jag ut och felsöka högtalarna. Jäkla exet snodde det som var vettigt i min verktygsväska bl.a. min multimeter.

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
5 juni 2012
#12
cpthaddock skrev:
TBOC_Razor skrev:
Att dom rekommenderar att du ska kolla ratten först beror nog mest på att kontaktrullen är så förbannat dyr, bland kablarna i ratten finns egentligen inte något direkt som slits eller kan gå fel utan det är i 100 fall av 99 rullen som gett upp...

Bara för att testa så kan du ju alltid se om du hittar en fräsch på skroten och byta, det är lite mer pill med en beggad än en ny men inga problem att byta.

De sa att den delen bara hade med airbagen att göra. De tyckte jag skulle demontera och kolla om någon varit inne och pillat och fått knappkontakterna att sitta snett. Volym upp sänker ju. Lokala stora skroten håller på och skiftar bilar i självplocken och de kommer ta fram en del saabar. Kan man ta från nyare 9-5 också?

Om ändå jag kunde få lite av det dom röker....

Vad skulle dom vanliga rattledningarna gå igenom om dom inte går genom kontaktrullen ??


I kontaktrullen går det två olika ledningar, en för tutan och knapparna och sen en för airbagen. Vet inte saabmekaniker det så är det ju ganska skrämmande!!

Men du pratade väl bara med reservdelskillen antar jag för dom är sällan utbildade bilmeckar utan bara pappersskyfflare som inte kan något. Hör med en av dom riktiga mekanikerna så ska du se wink

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

66 Inlägg
5 juni 2012
Trådstartare
#13
TBOC_Razor skrev:
Om ändå jag kunde få lite av det dom röker....

HAHAHA!

Men du pratade väl bara med reservdelskillen antar jag för dom är sällan utbildade bilmeckar utan bara pappersskyfflare som inte kan något. Hör med en av dom riktiga mekanikerna så ska du se wink

Precis.

Lite turligt nog finns en kille i bekantskapskretsen som jobbat med just el på saab på fabriken. Ska se om han är hemma i helgen och kanske göra ett besök där. Men jag VILL fixa själv. :-)

66 Inlägg
3 juli 2012
Trådstartare
#14
Uppdatering.

Den ena bakhögtalaren finns det liv i men ett gigantiskt glapp. Dessutom väldigt ärgade kontakter. Skroten har självplock och där står 9-5 nu så ska dit och rycka åt mig. Någon här har i andra trådar tutat att det är 6,5" som sitter i bakdörrarna. GAPSKRATT! Med våld, vaselin och en slägga kanske man kan få in 6,5".
Eftersom jag via kontakter kan få hela ljudsystemet ombyggt så väljer jag att hugga på skroten tills vidare.

Kringla får de inte sälja men sa att de ser ju inte vad man kommer med om man plockar en hel ratt. *blink blink*

De hade sidar som var värre än min. Blir tokig. Får heller inte bort felkoden på bromsljuset och spolarnivån som är åtgärdat. *suck*

2 035 Inlägg
3 juli 2012
#15
Gapskratta du men jag har 6.5" i dörrarna. cool Inga problem!

Sen att det sitter 5.25" orginal är en annan sak.

Biljudsveteran sen 1984!

66 Inlägg
4 juli 2012
Trådstartare
#16
Ja, vare sig jag eller min ljudtekniker kompis som bygger högtalare, kunde förstå hur man får in 6,5". Jag fick tag i 4ohms pioneer som satt som en smäck. Får fina njursparkar i ryggen och är grymt nöjd. Behövde inte bygga om bilen heller.

2 035 Inlägg
4 juli 2012
#17
Gjorde bara en baffel och satte in dem. Vad skulle vara svårt?

Biljudsveteran sen 1984!

66 Inlägg
4 juli 2012
Trådstartare
#18
De jag köpte på biltema gick inte alls att få in. Däremot vart jag tillbaka till skroten idag och ryckte de 6.5" som satt i en 9-5 där. De fick jag in efter lite pyssel. Nu sitter de i bakdörrarna. Dock fick jag av en polare att 2ohm kan vara tufft för stereon. Men här har jag hört att det ska vara just det. Jag har, som skrivet i titeln, AS1.

En miss var att när jag gav mig på SIDen igen så lyckades jag dra loss halva sladden. Har strykt fast den men inte fått det rätt så nu är den sämre än vad den var innan. *suck*

Leta ny SID med andra ord.

66 Inlägg
6 juli 2012
Trådstartare
#19
Igår åkte AS1an ut och i åkte min gamla tredjepart. Tyvärr går denna inte att styra med rattknappar så just nu spanar jag på en JVC som är rattförberedd men vill veta om den kommer funka för 9-5. Drar igenom en del av Sverige imorgon då jag kommer passera stad med en BRL butik. Jag tänkte svänga in och spana lite.

I alla fall, hämtade rattkringlan på saab idag. De hade beställt den och ett kabelpaket men det senare är restat. Däremot tror de att jag inte behöver kabelpaketet och när jag kollar kontakterna och jämför med minnesbilder från skroten, så verkar det lyckligtvis vara så. Nu öser det ner regn men jag tänkte ändå stå i carporten och skruva. På var sida ratten sitter det två skruv. Ta ut kudden och lossa kabel. Men sedan? Vad jag vet finns ytterligare 4 grova torks som sitter som berget. Förmodar att dessa ska loss de med. Hur långt in ska jag?

Några tips på vad att tänka på vid detta skruvandet vore väldigt bra. Haynesboken har inget. Att batteriet skall kopplas ur, vet jag redan.

Tacksam på förhand.

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
6 juli 2012
#20
När kudden är borta så är det bara navmuttern som ska bort, dvs den stora som sitter på rattstången.

Lossa den till hälften kanske och börja sen slita i ratten höger -> vänster -> upp -> ner osv så släpper ratten från konan på rattstången. Kan dock krävas en del arbete om ratten verkligen satt sig.

När ratten är lös så skruvar du av muttern helt och tar av ratten så ser du kringlan där bak smile

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P


Sök