4231
Sök

Hittat coilover till lastbilshytt, passar bak på en 940?

Industritekniker
433 Inlägg
1 juni 2012
Trådstartare
#1
Hittade ett par helt nya dammiga coilovers på min svärfars verkstad. Det verkar vara nån form av hyttdämpare till en mercedeslastbil. Rent måttmässigt skulle dom nog fan funka i bak på 940in tongue  Vad tror ni? Finns det något enkelt sätt att testa hårdheten på dem?

http://euro-detal.ru/en/product/290251_ … uspension/

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-d39727426a258d54f29fc4434118f36d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-b51a6fdec648069e703aefa60ce051ca.jpg

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se

149 Inlägg
1 juni 2012
#2
Montera? Tar ju knappt en halvtimme.

Industritekniker
433 Inlägg
1 juni 2012
Trådstartare
#3
FarmoR skrev:
Montera? Tar ju knappt en halvtimme.

Vet, men de måste moddas så de passar i infästningarna(som är för breda). Tror de är ca 10cm kortare än orginaldämparen.

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se

2 419 Inlägg
1 juni 2012
#4
Finns coilovers bak för några tusen annars dedär kan du väll inte ställa in? Sen skulle jag fixa ställbart fram innan bak!


Industritekniker
433 Inlägg
1 juni 2012
Trådstartare
#5
Haha nä man kan inte ställa in dom men det kvittar väl. Vill inte lägga några tusen på coilisar bak. Då kan jag ju lika gärna bygga om till 4-länk. Billigare typ..lol

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se

2 419 Inlägg
1 juni 2012
#6
Magistern skrev:
Haha nä man kan inte ställa in dom men det kvittar väl. Vill inte lägga några tusen på coilisar bak. Då kan jag ju lika gärna bygga om till 4-länk. Billigare typ..lol

du lär ju fixa coils med 4länk ändå wink


604 Inlägg
1 juni 2012
#7
Körde sådana i folkracebilen. Stenhårt. Gjorda för mycket högre vikt/moment.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!

Industritekniker
433 Inlägg
1 juni 2012
Trådstartare
#8
bronco_z skrev:
Körde sådana i folkracebilen. Stenhårt. Gjorda för mycket högre vikt/moment.

Åfan. Men jag behöver en stenhård bakvagn som palla stryk så det kanske lirar för mig ändå?

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se

604 Inlägg
1 juni 2012
#9
Magistern skrev:
bronco_z skrev:
Körde sådana i folkracebilen. Stenhårt. Gjorda för mycket högre vikt/moment.

Åfan. Men jag behöver en stenhård bakvagn som palla stryk så det kanske lirar för mig ändå?

Rock on!!!

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!

3 123 Inlägg
1 juni 2012
#10
Magistern skrev:
bronco_z skrev:
Körde sådana i folkracebilen. Stenhårt. Gjorda för mycket högre vikt/moment.

Åfan. Men jag behöver en stenhård bakvagn som palla stryk så det kanske lirar för mig ändå?

Är det inte roligare att ha en bakvagn med vettig geometri och som "sätter sig perfekt" istället för att du inte får grepp på någon växel? smile


Industritekniker
433 Inlägg
2 juni 2012
Trådstartare
#11
viccoA skrev:
Magistern skrev:
bronco_z skrev:
Körde sådana i folkracebilen. Stenhårt. Gjorda för mycket högre vikt/moment.

Åfan. Men jag behöver en stenhård bakvagn som palla stryk så det kanske lirar för mig ändå?

Är det inte roligare att ha en bakvagn med vettig geometri och som "sätter sig perfekt" istället för att du inte får grepp på någon växel? smile

Om den ska sätta sig perfekt så är det 4-länk som gäller. Kör nu med ställbara koni och kapade husvagnsfjädrar. Problemet är att den ena dämparen verkar ha pajjat:(

bronco_z skrev:
Körde sådana i folkracebilen. Stenhårt. Gjorda för mycket högre vikt/moment.

Hur hårda var dem då? Dämpade det nåt eller var det som att steloperera? Beskriv gärna...

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se

Supraman
2 300 Inlägg
2 juni 2012
#12
bara att testa.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

604 Inlägg
2 juni 2012
#13
Magistern skrev:
viccoA skrev:
Magistern skrev:

Åfan. Men jag behöver en stenhård bakvagn som palla stryk så det kanske lirar för mig ändå?

Är det inte roligare att ha en bakvagn med vettig geometri och som "sätter sig perfekt" istället för att du inte får grepp på någon växel? smile

Om den ska sätta sig perfekt så är det 4-länk som gäller. Kör nu med ställbara koni och kapade husvagnsfjädrar. Problemet är att den ena dämparen verkar ha pajjat:(

bronco_z skrev:
Körde sådana i folkracebilen. Stenhårt. Gjorda för mycket högre vikt/moment.

Hur hårda var dem då? Dämpade det nåt eller var det som att steloperera? Beskriv gärna...

Funkade men vart rätt bra på en frbana. Inte en dröm i väghållning men satan mycket bättre en standard fjädring. Det håller för mycket påfrestning men optimalt? Tveksamt.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!

Industritekniker
433 Inlägg
3 juni 2012
Trådstartare
#14
bronco_z skrev:
Magistern skrev:
viccoA skrev:

Är det inte roligare att ha en bakvagn med vettig geometri och som "sätter sig perfekt" istället för att du inte får grepp på någon växel? smile

Om den ska sätta sig perfekt så är det 4-länk som gäller. Kör nu med ställbara koni och kapade husvagnsfjädrar. Problemet är att den ena dämparen verkar ha pajjat:(

bronco_z skrev:
Körde sådana i folkracebilen. Stenhårt. Gjorda för mycket högre vikt/moment.

Hur hårda var dem då? Dämpade det nåt eller var det som att steloperera? Beskriv gärna...

Funkade men vart rätt bra på en frbana. Inte en dröm i väghållning men satan mycket bättre en standard fjädring. Det håller för mycket påfrestning men optimalt? Tveksamt.

Vad menar du "frbana"? Mvh

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se

1 231 Inlägg
3 juni 2012
#15
Magistern skrev:
bronco_z skrev:
Magistern skrev:
viccoA skrev:
Är det inte roligare att ha en bakvagn med vettig geometri och som "sätter sig perfekt" istället för att du inte får grepp på någon växel? smile

Om den ska sätta sig perfekt så är det 4-länk som gäller. Kör nu med ställbara koni och kapade husvagnsfjädrar. Problemet är att den ena dämparen verkar ha pajjat:(


Hur hårda var dem då? Dämpade det nåt eller var det som att steloperera? Beskriv gärna...

Funkade men vart rätt bra på en frbana. Inte en dröm i väghållning men satan mycket bättre en standard fjädring. Det håller för mycket påfrestning men optimalt? Tveksamt.

Vad menar du "frbana"? Mvh

folkracebana smile



Sök