2475
Sök

Hjälp sökes slutstegsproblem

8 Inlägg
2 juni 2012
Trådstartare
#1
Hej, har lite problem med ett slutsteg som jag precis köpt.
Det här har jag köpt:
Slutsteg x-a20
Kabelkit från biltema 8mm2
Gas högtalare 6*9"
Jag har en opel astra bertone.

Promblemet är att jag har dragit pluskabeln rätt och jord, där emellan är det 12 volt som det ska vara, sen drog jag remote kabel via mitt postions ljus men det funka inte, så då drog jag remote kabeln direkt från batteriet för att se om det fungerar men då händer det ingenting, sen nu när man  mäter mellan plus och minus så har det sjunkit till 1.7V, lika mellan remote och minus, sen när jag tar bort remote kabeln och mäter så stiger det sakta upp det 12 volt igen, och den röda lampan lyser inte heller och ingen säkring har gått heller.

Tack på förhand!

Mvh Oscar

21 761 Inlägg
2 juni 2012
#2
Hade du lågnivåkablarna inkopplade när du provade?
Vart har du satt jordkabeln?

Om du hade lågnivåkablarna inkopplade så borde det inte vara jordproblem (då skulle inte spänningen ha sjunkit så lågt när steget slogs igång), istället kan det vara pluskabeln som spökar. Kolla så att pluskabelns säkring inte glappar och även att pluskabels infästning i säkringshållaren är ordentligt fastskruvad. smile

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
2 juni 2012
#3
Gissar på att du har en AGU-säkring, byt ut skiten till någon annan säkringsform. AGU strular OFTA!

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

8 Inlägg
3 juni 2012
Trådstartare
#4
nej jag hade inte lågnivå kablarna inkopplade, men sen förut när jag kopplade in lågnivå kablarna blev det och lysa rött men jag har bytt jordställe efter det, jag har jordstället typ vid bälteshållaren, men ska nog byta till själva bälteshållaren för tror inte det satt riktigt.

Jag har en AGU säkring med 40A, vad ska jag byta till istället?
Så jag börjar faktiskt tro att det är säkringen som spökar.

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
3 juni 2012
#5
ANL eller Mini-ANL brukar fungera betydligt bättre.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

3 466 Inlägg
3 juni 2012
#6
ExtraKim skrev:
ANL eller Mini-ANL brukar fungera betydligt bättre.

Ska han ha 40A avsäkrat så är det ju Mini-ANL som gäller..

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

21 761 Inlägg
3 juni 2012
#7
0rremannen skrev:
nej jag hade inte lågnivå kablarna inkopplade, men sen förut när jag kopplade in lågnivå kablarna blev det och lysa rött men jag har bytt jordställe efter det, jag har jordstället typ vid bälteshållaren, men ska nog byta till själva bälteshållaren för tror inte det satt riktigt.

Ordentlig jordkontakt är mycket viktigt, är du minsta osäker på hur jordkontakten är så sätter du inte i lågnivåkabeln alls. Risken finns nämligen att signaljorden i stereron brinner av ifall steget har dålig jordning och att man försöker spela musik.

Fram med en multimeter och mät var spänningen försvinner. För att kolla upp jorden så sätter du ena mätinnen på stegets plint där minuskabeln sitter, sedan sätter du andra mätpinnen på en plåtren rejäl karossdel. Stereon ska vara igångslagen och lågnivåkablarna urplockade, multimetern ska vara ställd i läge för spänningsmätning (lämpligt mätområde är 20 V).

Vid just denna mätning mäter du hur stort spänningsfall det är mellan stegets minus och karossen när steget är igång, värdet ska ligga på 0 V. Visar det 0 V och att du vet helt säkert att mätpinnen i den plåtrena karossdelen har riktigt bra kontakt, då borde felet ligga på pluskabeln. Alltså säkring+säkringshållare, som tidigare nämnts. smile

Gör den här mätningen innan du byter plats på jordkabeln.
Senast redigerat av Drönirettab (3 juni 2012)

8 Inlägg
3 juni 2012
Trådstartare
#8
Jag kan ju även mäta från minus steget direkt till chassit för att mäta ohm talet för att se att man har kontakt.
Det känns som att det är säkringen som spökar, för vi testade starta slutsteget löst med ett annat batteri och då fungerade det helt klockrent, men jag ska se till så jorden är helt säker först innan jag tar en ny säkring.
Lär jag ha en ny säkringshållare också om jag ska byta säkring?

21 761 Inlägg
3 juni 2012
#9
Att mäta resistansen ger inte ett helt säkert svar på hur jordkontakten blir under belastning i såna här fall, så tycker åtminstone jag.

Om du bestämmer dig för att byta säkringstyp, tex till en Mini ANL, så måste du byta säkringshållare också. smile

8 Inlägg
5 juni 2012
Trådstartare
#10
är det en sån här säkringshållare jag ska satsa på efter jag har mätit hur jorden är
http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … -anl.html?
och säkringar http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … ack-2.html

Tack för all hjälp !

21 761 Inlägg
5 juni 2012
#11
Säkringshållaren du länkar till är för ANL-säkringar, såna brukar väl normalt sett inte finnas för lägre strömmar än 80 A om jag inte har helt fel. Mini-ANL är mer lämpligt eftersom såna säkringar finns ner till 15-20 A och upp till 300 A. Den säkring som du länkar till är samma säkringsmodell som du har nu, dvs AGU. Det var inte rätt.

En prisvärd säkringshållare för Mini-ANL är ju enligt mig i så fall http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … 2444l.html , att den har plats för 4 st säkringar är ju bara en bonus. 35 mm2 är största ingångsarean, det räcker lätt för dina saker.

Visserligen står det att den ska ha AFS-säkringar, men så vitt jag vet så är det likadan säkring som Mini-ANL. Har jag fel så får väl folk hojta till. Har inte provat just den där säkringshållaren själv dock, utgår bara ifrån vad som står på deras sida. smile

Är du osäker så kan du iof fråga BRL om detta med AFS och Mini-ANL.
Senast redigerat av Drönirettab (5 juni 2012)

3 466 Inlägg
5 juni 2012
#12
Här finns en del Mini-ANL o välja på smile
http://www.autohifi.se/?category_id=181

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

8 Inlägg
6 juni 2012
Trådstartare
#13
Drönirettab skrev:
0rremannen skrev:
nej jag hade inte lågnivå kablarna inkopplade, men sen förut när jag kopplade in lågnivå kablarna blev det och lysa rött men jag har bytt jordställe efter det, jag har jordstället typ vid bälteshållaren, men ska nog byta till själva bälteshållaren för tror inte det satt riktigt.

Ordentlig jordkontakt är mycket viktigt, är du minsta osäker på hur jordkontakten är så sätter du inte i lågnivåkabeln alls. Risken finns nämligen att signaljorden i stereron brinner av ifall steget har dålig jordning och att man försöker spela musik.

Fram med en multimeter och mät var spänningen försvinner. För att kolla upp jorden så sätter du ena mätinnen på stegets plint där minuskabeln sitter, sedan sätter du andra mätpinnen på en plåtren rejäl karossdel. Stereon ska vara igångslagen och lågnivåkablarna urplockade, multimetern ska vara ställd i läge för spänningsmätning (lämpligt mätområde är 20 V).

Vid just denna mätning mäter du hur stort spänningsfall det är mellan stegets minus och karossen när steget är igång, värdet ska ligga på 0 V. Visar det 0 V och att du vet helt säkert att mätpinnen i den plåtrena karossdelen har riktigt bra kontakt, då borde felet ligga på pluskabeln. Alltså säkring+säkringshållare, som tidigare nämnts. smile

Gör den här mätningen innan du byter plats på jordkabeln.

Spelar det någon roll vart jag tar signal ifrån? Isf kan jag ju bygla ihop plus och signal nu när jag ska mäta bara?

21 761 Inlägg
6 juni 2012
#14
Menar du signal för att steget ska slås på?

8 Inlägg
6 juni 2012
Trådstartare
#15
ja precis, remote som det står på slutsteget

8 Inlägg
7 juni 2012
Trådstartare
#16
Det va inge fel på säkringen ändå, allting blev och fungera nu när jag hittade en bra jordpunkt.
Så nu är allt inkopplat men nu har jag en liten fråga bara.

Hur ska inst vara på stereon, typ med hi,mid, osv. Jag har en sony xplöd.
Jag vill ju ha all bas på mina 6*9" om det går, orginal högtalarna ska typ bara vara där så man får ljud i hel bilen:)


Sök