3774
Sök

740 t5 gashäng/tomgångsmotorproblem.

8 Inlägg
2 juni 2012
Trådstartare
tjenare. har en 740 med t5. har ett stående problem med hängd gas. tror att felet ligger någonstans vid tomgångsmotorn, då jag har provat att ta bort den och pluggat rören, då försvann problemet.
tomgångsmotorn är bytt, så jag vet att den är hel.
det händer aldrig när man står stilla och varvar eller håller jämn gas, utan bara vid körning.
den lägger sig heller alldrig på fullgas utan stannar precis på samma gas som man själv höll. blir lite som en farhållare, men den är extremt jobbig:D
så om någon har nått förslag så godtas det gärna:) mvh pontus

8 252 Inlägg
2 juni 2012
Antar att du kör med 850's styrsystem? Då är det ju som så att det finns en funktion i styrboxen som håller kvar varvtalet vid växlingar.

8 Inlägg
3 juni 2012
Trådstartare
antar att den funktionen inte ska göra så att motorn rusar när man växlar och dessutom ligger kvar där.
sen som jag skriver i beskrivningen så hänger sig gasen även när man kör. fastnar på samma gas som man höll. och det längre en några sekunder, så jag tror inte att det är boxens funktion jag känner av.

8 252 Inlägg
3 juni 2012
Beror ju på vad man menar med rusar, men den ska hålla kvar varvtalet men det kan i vissa fall öka lite med när man till exempel växlar. Beror även lite på hur fort man släpper av. Att beteendet försvann när du tog bort tomgångsmotorn pekar även det på att det rör sig om funktionen i boxen. För när man stänger spjället så öppnas tomgångsmotorn för att ge lite luft för att den ska kunna hålla upp varvtalet. Har exakt samma både på min 850 och S60'n. Det kan förvärras om man har ett luftläckage, gasspjäll i behov av rengöring och tomgångsmotor i behov av rengöring / smörjning.

Men sök efter trådar om samma fenomen i bland annat 850 så finns det en hel del läsning i ämnet.

8 Inlägg
3 juni 2012
Trådstartare
öka lite? den kan öka från ca 3000 till 6800 (varvstopp) pluss att den fortfarande hänger sig på gasen. och det gör den inte i några sekunder, utan tills du tycker till på gasen snabbt.

8 252 Inlägg
3 juni 2012
Ökar den så mycket så är det bara att börja leta vart du har en slang som inte sitter riktigt, elelr så drar den luft runt en spridare eller liknande.

Sök