3847
Sök

Varning för mätarskruvad BMW 525

308 Inlägg
29 augusti 2012
Fyf*n säger jag bara.. Jaja, då har man lärt sig något nytt, hur pålitlig personen än är ska man kolla upp allt... Vart inte förvånad precis.

2 174 Inlägg
30 augusti 2012
Tryck_o_pys skrev:
Jag kommer alltid googla på regnret ifortsättnigen

googla regget?  - finns det något register på gamla taxi bilar eller hur menar du nu? det skulle jag gärna vilja ta del av i sånafall!

Bygger BMW ///M Touring
1 152 Inlägg
30 augusti 2012
hangman skrev:
Tryck_o_pys skrev:

googla regget?  - finns det något register på gamla taxi bilar eller hur menar du nu? det skulle jag gärna vilja ta del av i sånafall!

Han Menar nog att ifall en bil har blivit upptäckt som skruvad bil så får man info innan man köper bilen.

Följ: 323Ti på instagram för att följa projektet på Insta.
Eller M2F89 för att följa m2 ”kombi” projektet.....

2 174 Inlägg
30 augusti 2012
PITSTOP skrev:
hangman skrev:
Tryck_o_pys skrev:

Han Menar nog att ifall en bil har blivit upptäckt som skruvad bil så får man info innan man köper bilen.

yes det förstår jag, det är dock jävligt svårt få tag i dessa bilar då dom skruvas innan första besiktning och då går det omöjligt veta hur långt den gått typ.

FAST det borde gå tex ringa bmw med regnumret och läsa av servicehistoriken?  För ringa volvo och kolla är inga problem dom sparar allt mätarställningar och vad som är gjort, så ska man köpa en nyare diesel, hör av dig till en bmw verkstad om du ska köpa en bmw såklart och fråga? jag tror det funkar!

Handledare
1 481 Inlägg
30 augusti 2012
Trådstartare
hangman skrev:
PITSTOP skrev:
hangman skrev:

yes det förstår jag, det är dock jävligt svårt få tag i dessa bilar då dom skruvas innan första besiktning och då går det omöjligt veta hur långt den gått typ.

FAST det borde gå tex ringa bmw med regnumret och läsa av servicehistoriken?  För ringa volvo och kolla är inga problem dom sparar allt mätarställningar och vad som är gjort, så ska man köpa en nyare diesel, hör av dig till en bmw verkstad om du ska köpa en bmw såklart och fråga? jag tror det funkar!

Dessa båda bilar fanns det besiktningsprotokoll på som visade rätt miltal. En Taxi besiktas varje år.
Bara att beställa från bilprovningen.

2 415 Inlägg
30 augusti 2012
hangman skrev:
Tryck_o_pys skrev:

ja googla regnr samt model o märke smile

..han är ju übersnabbish....svosh, svosh. borta med vinden....
-------------------------------------------
Dom säger att man inte kan köpa kärlek för pengar... Då har dom inte åkt Audi!

2 174 Inlägg
30 augusti 2012
saab_sonett skrev:
hangman skrev:
PITSTOP skrev:

Dessa båda bilar fanns det besiktningsprotokoll på som visade rätt miltal. En Taxi besiktas varje år.

bra och veta att en taxi besiktas varje år, tack!

2 415 Inlägg
30 augusti 2012
hangman skrev:
saab_sonett skrev:
hangman skrev:

men det görs ju alla bilar om dom inte är helt nya. då går dom ju 2-3 år till besikting behövs?

234 Inlägg
30 augusti 2012
Tryck_o_pys skrev:
hangman skrev:
saab_sonett skrev:

men det görs ju alla bilar om dom inte är helt nya. då går dom ju 2-3 år till besikting behövs?

Taxibilar, polisbilar, ambulanser och andra dylika "arbetsbilar" besiktias varje år från att den är ny.

Mvh// Mattias

9 126 Inlägg
30 augusti 2012
Tryck_o_pys skrev:
hangman skrev:
saab_sonett skrev:

3 år till första och 2 år mellan första och andra.

2 415 Inlägg
30 augusti 2012
Kooza skrev:
Tryck_o_pys skrev:
hangman skrev:

Taxibilar, polisbilar, ambulanser och andra dylika "arbetsbilar" besiktias varje år från att den är ny.

oh fan. tack

One Man Clan
4 287 Inlägg
31 augusti 2012
alla fordon som används inom yrkemässig trafik besiktas varje år, väger dom över 3.5 ton ska dom även ha färdskrivare...

1 067 Inlägg
31 augusti 2012
SBP bryr sig inte om mätarställning.. 

Är du seriöst intresserad av bilen ring SBP och be dem faxa de gamla bes protokoll som de har i sitt system..

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
31 augusti 2012
Nej alla fordon som går i företag besiktas inte. Servicebilar t.ex besiktas som privatägda bilar, och det är jävligt lätt att få en företagsbil att gå 10-15k på ett par år.
Att nya bilar generellt slipper besiktning är löjligt, det skulle behövas en milbaserad gräns där.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

204 Inlägg
31 augusti 2012
Annars finns ju Carfax som man borde använda sig av ifall man köper importerat eller motsvarande... står rätt mycket där även utomlands ifrån, kan vara värt 50-lappen

http://www.carfax.se/se/beg-bilsguiden/start/

2 174 Inlägg
31 augusti 2012
Fr3ddan skrev:
Annars finns ju Carfax som man borde använda sig av ifall man köper importerat eller motsvarande... står rätt mycket där även utomlands ifrån, kan vara värt 50-lappen

det där är ju världens skit i mina ögon, där står grejer som tex är registrerat hos en myndighet bara eller  försäkringsbolag

Om bilen krockats och lagats privat som är jävligt många fall är så, går det inte spåra direkt, samma med milen, har den gått många mil utan att reggats på SBP tex är det nästan omöjligt och få fram mätarställning egentligen. Men alla serviceverkstäder kan lämna uppgifter om man har reggen tror jag lätt om man ringer och säger man är intresserad av att köpa den, för att dom sparar all info när dom gör servicar i datorn.

Handledare
1 481 Inlägg
31 augusti 2012
Trådstartare
Jo verkstäderna kan plocka fram miltal om dom vill.
http://imageshack.us/photo/my-images/155/92255456.jpg/

Uppgifter på senaste taxin.
Senast redigerat av saab_sonett (31 augusti 2012)

204 Inlägg
31 augusti 2012
hangman skrev:
Fr3ddan skrev:

det där är ju världens skit i mina ögon, där står grejer som tex är registrerat hos en myndighet bara eller  försäkringsbolag

Om bilen krockats och lagats privat som är jävligt många fall är så, går det inte spåra direkt, samma med milen, har den gått många mil utan att reggats på SBP tex är det nästan omöjligt och få fram mätarställning egentligen. Men alla serviceverkstäder kan lämna uppgifter om man har reggen tror jag lätt om man ringer och säger man är intresserad av att köpa den, för att dom sparar all info när dom gör servicar i datorn.

men tänkte på att det var en taxi som då borde varit inne på service och besiktning nån gång per år tycker man, och när jag har varit på standard service/årskontroll med mina bilar har verkstaden skickat in det till carfax på något vis?, men du har ju en poäng att det är lurigt med skruvade bilar.. sad

skumt att SBP inte uppmärksammar miltalet,  när ja va inne men en gammal  vinter volvo 740 med trasig mätare, hade bytt till en som hade gått ca 10000 mindre, så miltalet på transportstyrelsen ändrades från ca 36000 till ca 26000 mil,    men nu har den antagligen blivit spik eller dylikt big_smile

Båtmek
720 Inlägg
13 september 2012
Nu pratas det på PLUS på SVT1 om en mätarskruvad BMW

234 Inlägg
14 september 2012
Precis som J_Jespersen säger så var det med ett fall med en mätarskruvad bmw på Plus. Där handlade det om direktimporterade bilar som mätarskruvats någonstans mellan Tysklan via Lettland och Sverige.

Länk till programmet på svt.se som ligger uppe i 29 dagar till: http://www.svt.se/plus/se-program/artic … start=true

Mvh// Mattias

Sök