3618
Sök

Funderingar lagar & regler rörande fordonsbelysning

31 Inlägg
6 juni 2012
Trådstartare
#1
Hej! Tänkte fräscha upp min nyinskaffade s60 eftersom jag ändå skall byta dörr och backspegel mm.

Har då läst runt lite här å var angående belysning och lampor, vad man får ha och vad som får framföras. Dessutom är beställningen hos diodhuset bara ett klick bort. Har dock en del funderingar innan detta.

Det tråkiga halogengula utseendet i skylt-belysningen bak skall bort vilket medför att det andra lagliga alternativet är av vitt sken, men sen kom jag och tänka på att även om skenet är vitt så måste väl lamporna (LED) vara godkända? Eller hur är det egentligen? Vad kan besiktningsmännen/polisen gnälla över?

Halogenlamporna i parkeringsljuset fram skall självklart också bort då det inte alls matchar xenonljuset tongue, samma här vitt eller gult sken är lagligt frammåt.

Slutligen återstår kombinationen p-ljus och dimljus som jag har fundering om. Läst att det är acceptabelt att använda under dagtid i normala ljusförhållande istället för enbart halvljus. Tycker dock att dimljusen är för starka för att använda i denna kombination och skulle själv tycka att det bländar. Någon som har tips angående detta? Day Running Light etc. Ledlampor i dimljusen är enligt diodhuset av mindre ljusstyrka och passar därmed bra som DRL.

P-ljus & regplåt http://www.diodhuset.se/diod-led-lampor … w-xenonvit
Dimljus (DLR) http://www.diodhuset.se/diod-led-lampor … p-s1%2F153


Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
6 juni 2012
#2
-JoLLe- skrev:
Det tråkiga halogengula utseendet i skylt-belysningen bak skall bort vilket medför att det andra lagliga alternativet är av vitt sken, men sen kom jag och tänka på att även om skenet är vitt så måste väl lamporna (LED) vara godkända? Eller hur är det egentligen? Vad kan besiktningsmännen/polisen gnälla över?

Inget, finns ingen sån märkning om att dioder måste vara godkända

-JoLLe- skrev:
Slutligen återstår kombinationen p-ljus och dimljus som jag har fundering om. Läst att det är acceptabelt att använda under dagtid i normala ljusförhållande istället för enbart halvljus. Tycker dock att dimljusen är för starka för att använda i denna kombination och skulle själv tycka att det bländar. Någon som har tips angående detta? Day Running Light etc. Ledlampor i dimljusen är enligt diodhuset av mindre ljusstyrka och passar därmed bra som DRL.

Köp dioder hit oxå isf, det finns många olika alternativ beroende på vad du har för sockel.
Men till min bil tex (H3) Så finns det dioder som går ifrån att ha 6-ljuskällor till 120-ljuskällor.
Slutledningsförmågan kan säkerligen visa att den med 120 kommer lysa mkt starkare.

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

3 860 Inlägg
6 juni 2012
#3
Som sagt kan dom inte säga ett ljud ang dioderna så länge de är vita/gula. Dom öppnar ju inte heller och tittar vad som sitter, dom är endast itresserade av att det lyser "rätt".

I dimmarna så kan vissa tycka att det bländar, dock har ju dessa bilar en form av kåpa som ligger över lampan som då gör att risken att de bländar minskar rätt mycket.
Körde dioder i min förra till en början men tycktre det blev lite klent ljus så jag bytte till xenon, dock fanns inte de riktigt starka dioderna till H1 som det gör idag så jag låter det vara osagt om hur de nya lyser.

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
6 juni 2012
#4
Däremot så kan dom, om dom vill, klaga på att dioderna är blå även fast man själv inte tycker att dom är det. Då pratar jag om 6000K Xenon-look dioderna som sitter i mina p-ljus t.ex.

Har dock aldrig hört någon som fått böter pga att p-ljus eller skylt-belysningen lyser med 6000K.

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

31 Inlägg
6 juni 2012
Trådstartare
#5
F4S4N skrev:
Däremot så kan dom, om dom vill, klaga på att dioderna är blå även fast man själv inte tycker att dom är det. Då pratar jag om 6000K Xenon-look dioderna som sitter i mina p-ljus t.ex.

Har dock aldrig hört någon som fått böter pga att p-ljus eller skylt-belysningen lyser med 6000K.

Så sant, det har jag full förståelse för om de gör smile

När vi ändå är inne i ämnet kan detta ses som en dum fråga för er kanske roll är det canbus ljusövervakning på p-ljuset fram på en s60 -03? Har övervakning på positionsljuset bak vet jag iaf. Går ju självklart att ta bort lampan och testa men det är ju ganska trångt och vill ju helst slippa det...
Senast redigerat av -JoLLe- (6 juni 2012)


CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
6 juni 2012
#6
Tror inte den har det på p-ljuset fram, dock inte säker. Bak är det, stämmer.

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

3 860 Inlägg
6 juni 2012
#8
F4S4N skrev:
Däremot så kan dom, om dom vill, klaga på att dioderna är blå även fast man själv inte tycker att dom är det. Då pratar jag om 6000K Xenon-look dioderna som sitter i mina p-ljus t.ex.

Har dock aldrig hört någon som fått böter pga att p-ljus eller skylt-belysningen lyser med 6000K.

sant, jag hade den diskusionen på bilprovningen en gång och förlorade.. dom sa " det lyser blått... (punkt) " Så 6000K kan vara lite att ta i när det kommer till P-ljusen, kör med det till reggskylten och där vart det inga problem.

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
6 juni 2012
#9
spokenratt skrev:
F4S4N skrev:
Däremot så kan dom, om dom vill, klaga på att dioderna är blå även fast man själv inte tycker att dom är det. Då pratar jag om 6000K Xenon-look dioderna som sitter i mina p-ljus t.ex.

Har dock aldrig hört någon som fått böter pga att p-ljus eller skylt-belysningen lyser med 6000K.

sant, jag hade den diskusionen på bilprovningen en gång och förlorade.. dom sa " det lyser blått... (punkt) " Så 6000K kan vara lite att ta i när det kommer till P-ljusen, kör med det till reggskylten och där vart det inga problem.

Exakt samma för mig! lol

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!


Sök