3197
Sök

Hjälp med Bil el fråga?

100 Inlägg
6 juni 2012
Trådstartare
#1
Hej har en delta 88 diesel som satt en gammal röten generator i å nu har ja bytt till en biltema 65 amp helt ny med nya fina kablar å den laddar som den ska. MEN! remmen skriker hela tiden när generatorn ska ladda? spänd rem och ny och fin fina remhjul , helt nytt batteri, men den vill ändå skrika så fort man vill dra lite ström som ljus , sterio osv, ?

sen fråga 2? i bilen finns de 2 platser för batteri men generatorn orkar väl inte ladda 2 batterier? därför den går tungt? motorn är nyrenoverad så de är ett sjuhelvetes komp i den är varm! å då orkar inte ett batteri dra runt? förstår inte hur dom tänkt ?

måste ha 2 batterier för att orka starta men generatorn orkar inte ladda 2 batterier?
någon med något lurigt tips på fickan???

mvh sebastian


21 761 Inlägg
6 juni 2012
#2
Det är inga problem för en 65 A generator att ladda 2 st batterier normalt sett, så länge man inte har väldigt urdragna batterier så ska det fungera utan bekymmer.

Att remmen tjuter brukar bero på att det antingen går för tungt (generatorn måste ladda mycket) eller att remskivorna är smutsiga. Eftersom du har fina remskivor så borde man kunna utesluta den saken och istället kanske misstänka att generatorn jobber väldigt hårt.

Går remmen helt rakt eller sitter någon remskiva lite snett?

Kolla upp att batterikablarna och generatorkablarna är i bra skick och inte har trasiga höljen så att någonting riskerar att kortsluta, en sån sak kan ju göra att generatorn måste jobba på max. En tångamperemeter är bra hjälpmedel för att se om generatorn ger ut mycket laddström, det ska den inte behöva så länge batteriet/batterierna är bra laddade + i bra skick och att inga övriga strömförbrukare är igång förutom halvljuset. smile

Vad har du för batteri just nu?

Eftersom en dieselmotor i bra skick behöver en stark startmotor så måste även batterikablarna ha riktigt bra kontakt och vara rejäla, kolla upp den saken också.
Senast redigerat av Drönirettab (6 juni 2012)

100 Inlägg
6 juni 2012
Trådstartare
#3
Drönirettab skrev:
Det är inga problem för en 65 A generator att ladda 2 st batterier normalt sett, så länge man inte har väldigt urdragna batterier så ska det fungera utan bekymmer.

Att remmen tjuter brukar bero på att det antingen går för tungt (generatorn måste ladda mycket) eller att remskivorna är smutsiga. Eftersom du har fina remskivor så borde man kunna utesluta den saken och istället kanske misstänka att generatorn jobber väldigt hårt.

Går remmen helt rakt eller sitter någon remskiva lite snett?

Kolla upp att batterikablarna och generatorkablarna är i bra skick och inte har trasiga höljen så att någonting riskerar att kortsluta, en sån sak kan ju göra att generatorn måste jobba på max. En tångamperemeter är bra hjälpmedel för att se om generatorn ger ut mycket laddström, det ska den inte behöva så länge batteriet/batterierna är bra laddade + i bra skick och att inga övriga strömförbrukare är igång förutom halvljuset. smile

Vad har du för batteri just nu?

Eftersom en dieselmotor i bra skick behöver en stark startmotor så måste även batterikablarna ha riktigt bra kontakt och vara rejäla, kolla upp den saken också.

tack för snabbt svar smile

ja remskivorna e hela å rena och ja den jobbar hårt för när ja tar av kabeln från generatorn till batterit slutar de tjuta direkt å börjar direkt ja sätter på den. remmen går rakt å fint hela vägen. alla kablar drog ja nytt med fina kabelskor och krympslang så de är med kanon fint. Batteriet är helt nytt 68 amp och alla kablar är rejäla med riktigt fina jord kablar osv med bra kontakt (har kollat igenom detta med)... så ja vete fan asså va e kan va?? har ju mätt upp generatorn å den gav ca 14.3 volt har ja för mig. väldigt skumt detta ?? 

mvh sebastian


270 Inlägg
6 juni 2012
#4
Är remskivan på generatorn till för en bredare rem kanske?


21 761 Inlägg
6 juni 2012
#5
compact skrev:
ja den jobbar hårt för när ja tar av kabeln från generatorn till batterit slutar de tjuta direkt å börjar direkt ja sätter på den.

Man ska inte plocka loss laddkabeln på en modern generator, den kan pajja eftersom den inte får något "motstånd " från batteriet.

Remskivorna på Biltemas generatorer ska väl vara avsedd för 9,5 mm rem så vitt jag vet, då borde det inte vara problem med att remmen bottnar i spåret. smile

Laddar generatorn med 14,3 V fastän det tjuter från remmen?
Tjuter det även om du har alla saker avstängda (dvs ljus+stereo osv)?

100 Inlägg
6 juni 2012
Trådstartare
#6
Drönirettab skrev:
compact skrev:
ja den jobbar hårt för när ja tar av kabeln från generatorn till batterit slutar de tjuta direkt å börjar direkt ja sätter på den.

Man ska inte plocka loss laddkabeln på en modern generator, den kan pajja eftersom den inte får något "motstånd " från batteriet.

Remskivorna på Biltemas generatorer ska väl vara avsedd för 9,5 mm rem så vitt jag vet, då borde det inte vara problem med att remmen bottnar i spåret. smile

Laddar generatorn med 14,3 V fastän det tjuter från remmen?
Tjuter det även om du har alla saker avstängda (dvs ljus+stereo osv)?

ja har nu sett att det är den andra remmen som tjuter inte generator remmen men den går ju till vatten pumpen så när generatorn börjar jobba så går ju även den andra remmen trögt å då slirar den. så generator remmen funkar de är den andra som slirar vid generator belastning?? å jag har inte på nått ljus eller eller nått alls ?

mvh


21 761 Inlägg
7 juni 2012
#7
Det låter ju konstigt att den andra remmen påverkas av att generatorn måste jobba, jag får inte det att gå ihop. hmm

100 Inlägg
12 juni 2012
Trådstartare
#8
Drönirettab skrev:
Det låter ju konstigt att den andra remmen påverkas av att generatorn måste jobba, jag får inte det att gå ihop. hmm

ok ny rem igen på båda platserna ! ingen slirar nu! jippi! men nu laddar generator F***n bara 12.2?????? helt ny!!! med helt nydragna kablar??????? va e detta!!??? någon sugen på detta problemet:P


mvh


2 024 Inlägg
12 juni 2012
#9
Som drönirettab skrev så kan generatorn ha fått stryk av att du lyft av batterikabeln under drift.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

100 Inlägg
15 juni 2012
Trådstartare
#10
OK NU funkar deeee!!!!!!!!

Felet var hmmmja... lite pinsamt men de var en bult som man skulle dra efter man spänt remmen till servot...... den bult f**n satt under bakom en plåt gömd i mörkret... vet dåligt av mig men nu när den e dragen för kung å fosterland så jävlar slirar inte remmen mer å den laddar 14.1 jämt å fint åstartar som en jävligt bra klocka smile tack ändå för all hjälp



MVH



Sök