3459
Sök

Motor problem volvo 940 turbo snälla HJÄLP :)

91 Inlägg
6 juni 2012
Trådstartare
hej jag har precis byggd klart min volvo 945 LTT min setup i motorn är:B230 BOTTENDEL med nya smidda verdi stakar mahle kolvar O-ringat och toppdekat block så klart nya lager och packningar i hela motorn. toppen är 531 med vx3 sen har jag intercooler model stor! TB58 turbo 3" downpipe chippad bränsle o tänning. har lagt i motorn nu o den startar efter många start försök o när han väl e igång då går han RIKTIGT dåligt precis som han bara går på 2 cylindrar och allt e jo nytt i motorn ánvänder samma LMM insug osv så vad är felet!? har nollat allt exakt! har kollat gnistan på alla 4 inga problem hur fint som helst. jag hittar inte felet någon volvo guru som kan hjälpa mig!?

MVH maick

91 Inlägg
6 juni 2012
Trådstartare
ja det e jo frågan går den att ändra ens!? den går väl bara att ställa på ett sett!? ställs den inte in automatiskt?! :S

91 Inlägg
6 juni 2012
Trådstartare
jag har inget sväng hjul jag har kuggkrans eller va det heter jag har jo automat låda

385 Inlägg
6 juni 2012
Du kan även fått dit fördelarlocket snett samt fördelarplattan.

MVH

385 Inlägg
6 juni 2012
Tobbeaj skrev:
Det ställs inte automatiskt

Svänghjulet måste sitta på rätt sätt
Kam remmen måste stå rätt

är svänghjulet fel startar inte motorn väl?

MVH

91 Inlägg
6 juni 2012
Trådstartare
fördelar plattan har jo en pinne som går in till kamaxeln så det har jag svårt att tro!?

91 Inlägg
6 juni 2012
Trådstartare
jag har ställt om vev/balansaxeln och kammen 3ggr! det sitter rätt har gått igenom märkingarna ett PAR ggr nu wink men eftersom jag har automat låda kvittar det väl hur jag sätter dit mitt "kuggkranshjul"!?

385 Inlägg
6 juni 2012
so_loud_it_hz skrev:
fördelar plattan har jo en pinne som går in till kamaxeln så det har jag svårt att tro!?

Plattan som sitter skruvad med 2 eller 3 bult 10mm skalle? Den var ställbar på min och polarens.
Det är inte rotorn du menar?
MVH

91 Inlägg
6 juni 2012
Trådstartare
nej jag har ingen rotor jag har som på alla andra b230 med fördelar längst bak på toppen mot torped väggen

91 Inlägg
6 juni 2012
Trådstartare
ja jag är HELT säker tobbe! jag har som sagt gjort om det 3 ggr smile bara för att vara säker

385 Inlägg
6 juni 2012
so_loud_it_hz skrev:
nej jag har ingen rotor jag har som på alla andra b230 med fördelar längst bak på toppen mot torped väggen

du har visst rotor. Och jag pratar om b230 med fördelaren mot torpeden. Den är ställbar på själva plattan som sitter på toppen. Fördelarlocket är skruvat med 3 bult på fördelarplattan. Har du haft loss fördelarplattan?

1 867 Inlägg
6 juni 2012
Det borde finnas en vevaxellägesgivare som triggar från flexplattan som sitter bakpå motorn, den går nog att sätta fel.
Senast redigerat av Koop (6 juni 2012)

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

385 Inlägg
6 juni 2012
http://www.google.se/imgres?q=sprängski … 5,s:0,i:78

Plattan bakom fördelarlocket med avlånga spår går att flytta på och du ändrar tändningen med den. Skaffa dig ett stroboskop.

MVH

767 Inlägg
6 juni 2012
Vänta nu.
Du har byggt motorn men du vet inte att du har en rotor?
Självklart har du en rotor. Den sitter monterad i fördelaren och går inte ändra. Däremot går fördelaren att vrida på och därmed kan du ställa tändningen.
Jag har aldrig skruvat en autmat låda men visst borde det sitta en tändlägesgivare på sprängkåpan så styrsystemet vet vid vilket läge kolvarna befinner sig. Därmed borde det ju gå att sätta flexplattan fel om det inte är så att den bara passar på ett sätt.

Vad sitter det för chip i bilen? Har du kört med dom chipen tidigare?
Vad har du för soppatryck? surar den eller får den för dåligt med soppa?
Vad har du för spridare?

2 230 Inlägg
6 juni 2012
inte så att du bara satt tandkablarna fel? gjorde samma tabbe själv å då gick den bara på 2 cylindrar.

så kan det vara då det inte blev som det skulle

TSR
100 Inlägg
16 september 2012
Du har säkert satt tändkablarna fel dom ska ju sitta  3421 om du räknar cylinder ett längst fram
Även fast tändföljden är 1342

Sök