2460
Sök

Saab 9-5 Aero 2002. startar på 3 cylindrar lite då och då

24 Inlägg
8 juni 2012
Trådstartare
#1
Tjena, min far har en Saab 9-5 Aero 2002 som startar på 3 cylindrar lite då och då. Bytt tändkassett och stift, men det verkar inte funka så bra ändå. Vi misstänkte topplockspackningen, men den drar ju inget vatten, ca. ½ dl/ 150 mil i varmt väder. Går som en klocka annars.

Vad kan vara felet?

Tack på förhand.
Senast redigerat av Dieselsmurfen (9 juni 2012)


24 Inlägg
9 juni 2012
Trådstartare
#2
Ingen? behöver svar omgående!


Mr s13 of Sweden
180 Inlägg
Hemmainstruktör
641 Inlägg
9 juni 2012
#4
Om du kört bilen med Etanol kan ventiler eller spridare fått en beläggning med skit på sig och spöka lite då.
Brukar inte vara problem med dom annors om man kört med bensin.
Annors skulle jag börja med att ta ett komptest på kall motor, eller hur den nu brukar vara när den startar bara på 3.

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd

24 Inlägg
10 juni 2012
Trådstartare
#5
Pukadjuret skrev:
Om du kört bilen med Etanol kan ventiler eller spridare fått en beläggning med skit på sig och spöka lite då.
Brukar inte vara problem med dom annors om man kört med bensin.
Annors skulle jag börja med att ta ett komptest på kall motor, eller hur den nu brukar vara när den startar bara på 3.

Varför komp-test? den går ju som en klocka, bara det att den startar på 3 ibland hmm


Hemmainstruktör
641 Inlägg
10 juni 2012
#6
AGilljam skrev:
Pukadjuret skrev:
Om du kört bilen med Etanol kan ventiler eller spridare fått en beläggning med skit på sig och spöka lite då.
Brukar inte vara problem med dom annors om man kört med bensin.
Annors skulle jag börja med att ta ett komptest på kall motor, eller hur den nu brukar vara när den startar bara på 3.

Varför komp-test? den går ju som en klocka, bara det att den startar på 3 ibland hmm

Om den tex startar på 3 efter att stått över natten kan det vara någon ventil som kärvar i styrning och hoppar igång efter lite tryck från att motorn går. Ev. avvikelser i komp skulle ju peka ut felet och cylinder isånafall.
Var någon av dom gamla stiften mer sotad än andra eller syns det några skillnader på dom nu? Om spridarna skulle stå å läcka å sura en cylinder syns det ganska tydligt. Ba ryck upp dom å kolla efter bilen gått på 3 å se vilken är blöt.

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd

Diesel ska man ha!
482 Inlägg
10 juni 2012
#7
Spridare? ventil? glappkontakt i kontaktstycke till spridare? glappkontakt för jord till tändspole?

VW Passat Variant 4M DSG6 -13
Das Club www.vwpc.se
www.vwcs.se


Sök