2839
Sök

Gul film på dimljus lagligt?

3 059 Inlägg
26 juni 2012
#21
Kooza skrev:
Smajly skrev:
Kooza skrev:
Ändrat utförande
Avser avsiktlig ändring av det godkända utförandet
exempelvis
- strålkastaren förses tape som skymmer del av ljusöppningen,
- montering av stenskottsskydd som ger påtagligt svagt ljus (färgat stenskottsskydd ska inte godkännas), eller
- när det klart kan konstaterats att konventionella strålkastare (halv- och dimstrålkastare) har bytts mot xenonstrålkastare.

Texten är hämtad på sidan 59 ur dokumentet:http://transportstyrelsen.se/Global/Regler/TSFS_svenska/TSFS%202011/TSFS%202011_101.pdf

Detta är dock en översättning av fordonslagen/lagarna som är anpassad för besiktningsorgan.
Men i regel, ändrar du på en godkänd komponent så är den inte godkänd i det utförandet och är dvs. olaglig.
Frågan jag svarade på var om alla ljus måste ha samma färg fram.. Och då blir svaret nej.
Du får ha gula dimljus och vanliga vita strålkastare.. Och då kan vi ju snacka om gula dimljus som är köpta i det utförandet med gula glas..
Missförstå mig inte, det var inte tänkt som ett svar/citat till dig utan som ett svar till TS:babbi29 utan en massa troenden och spekulationer. utan med text från ett dokument om vad som är godkänt och ej.

När det gäller gula dimljus tillsammans med "vita" halvljus så har jag aldrig hört talas om att det inte skulle vara Lagligt, så länge ljusen är CE-godkända så ska det väll inte finnas någonting olovligt i det.
De va de ja mena.. då e vi på samma bana.


234 Inlägg
26 juni 2012
#22
Smajly skrev:
Kooza skrev:
Smajly skrev:
Frågan jag svarade på var om alla ljus måste ha samma färg fram.. Och då blir svaret nej.
Du får ha gula dimljus och vanliga vita strålkastare.. Och då kan vi ju snacka om gula dimljus som är köpta i det utförandet med gula glas..
Missförstå mig inte, det var inte tänkt som ett svar/citat till dig utan som ett svar till TS:babbi29 utan en massa troenden och spekulationer. utan med text från ett dokument om vad som är godkänt och ej.

När det gäller gula dimljus tillsammans med "vita" halvljus så har jag aldrig hört talas om att det inte skulle vara Lagligt, så länge ljusen är CE-godkända så ska det väll inte finnas någonting olovligt i det.
De va de ja mena.. då e vi på samma bana.
Hehe, så slipper vi bli osams  wink

De enda reglerna jag vet om när det gäller olika färg på ljuset är när det skiljer från höger och vänster sida. T.ex. Xenon-look i vänster halvljus och gammalhederlig (gulaktig) halogen i höger halvljus. Det är inte ok, p.g.a. det kan misstolkas som två olika fordon (typ två motorcyklar). Men så länge det är samma färg på båda sidor så finns det vad jag vet ingen regel om olika färg på Halvljus/dimljus. Som någon tidigare skrev så har ju typ Huiunday (Ahh! stavning) sonata eller accent gula dimljus original.

Mvh// Mattias

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
27 juni 2012
#23
Trodde man fick tona dimljusen. hmm



Sök