3511
Sök

Toyota Celica GTI, ovanligt slö.?

7 Inlägg
12 juni 2012
Trådstartare
Tjena!

Köpte mej en Celica för ett par dagar sen, riktigt fräsh, säkert den fräshaste celican ja har sett.
Det är en 90´a, 156hk, går jämt och fint inga problem så men den känns väldigt slö för att vara en gti.

Det är ju allt original luftburk och avgassystem os.v men jag tycker den borde vara piggare än var den är nu iallafall, hade en Golf II innan med 74hk och det var ungefär lika bra drag...

Visst jag kommer väl upp i 140 oså på 5an men de går ju inte fort, och lägger jag i 4an eller 3an i 90 och trycker full gas varvar den rejält men den kommer knappt upp till 110 och de tar ett tag..

Vore jättetacksam om nån kunde hjälpa mig med vad det kan vara för fel.

MVH

7 Inlägg
12 juni 2012
Trådstartare
Har också kört en likadan celica förut och den var betydligt piggare

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
13 juni 2012
skulle jag vara du skulle jag göra en redig service byta luftfilter,oljefilter ,olja, tändstift osv.

sen å andra sidan är ju celicor skit trötta utan turbon. "156" hk är ju inte direkt nå kräm alls utan turbo.

tror säkert att du kan få den och gå bättre för att bli snabb krävs nog en gt four motor

KHRacing
13 juni 2012
runt 8,3 sek till 100 skall den göra om den e frisk.

den skall även göra 145-150 i trean.- 230+ i mätartoppfart

låter som den är totalt igensotad typ.

7 Inlägg
13 juni 2012
Trådstartare
Aa exakt nåt sånt hade jag räknat med och så var även den jag testade tidigare!
Men vad menar du vart skulle den vara igensotad och vad gör man åt det?
Tacksam för svar för jag kan inte allt för mycket själv

Jägermeister
910 Inlägg
13 juni 2012
Börja med att serva den med olja, oljefilter, luftfilter, tändstifft, bränslefilter och kolla tändkablar och övriga tänddelar.

Sen tar du ut den på tex E4an och har i fast 3ans växel och kör med den i 90-100kmt i tex 5-10km i sträck, ja jag vet det låter som plågeri men den blir riktigt varmkörd då och sotar ur motorn och avgassystemet då och det blir som en helt ny bil att köra om det nu är felet på den att den har sotat igen.

Man brukar se när man kollar bakom bilen hur den börjar ryka svart och släppa rökpuffar när all sot å skit släpper.

Och accelerera igenom bilen till varvstopp på alla växlar på lämplig väg.

Har fått göra så på en del bilar som jag köpt som körts av gamla människor, blir skillnad som natt och dag på bilen som att en propp släpper helt plöstligt. smile
Senast redigerat av gemini78 (13 juni 2012)

En gång är ingen gång...

7 Inlägg
13 juni 2012
Trådstartare
Ska testa den där plågkörningsvarianten imorgon, se vad som händer, återkommer hur det gick (:
Tack för tipset föresten, hoppas inte den gamla motor säckar ihop helt bara..

7 Inlägg
18 juni 2012
Trådstartare
Tjena! Okej jag har testat allt som gemini skriver, men den tycks gå likadant ändå. Testade och verkligen maxa den också och det var omöjligt att få den att gå över 165kmh..

Jag ska också tillägga att bilen är importerad, vet inte om det kan ha nåt med saken att göra?

Tacksam för alla svar jag kan få på idéer om vad det kan vara för fel!

385 Inlägg
19 juni 2012
Bromsarna ligger inte på då?

Hydraulik "mekaniker" samt Fordonare
744 Inlägg
1 798 Inlägg
19 juni 2012
tät katt är värt o kolla som han ovan sa en kompis hade de på en mondeo o den va verkligen tokslö. pröva knacka på katten o hör om de skramlar eller skruva av avgas röret o titta in i katten.

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
19 juni 2012
hewra skrev:
inte katalysatorn som är tät?

+1. låter som typiskt katt fel.
Testa o ta bort katten o sätt bara dit ett flexi rör så länge och testkör bilen. Går den mycket bättre så har du felet där garanterat. Visst att bilen går bättre utan katt men det är en ganska grymt märkbar skillnad med en kass katt.,

C H E V R O L E T <3

Sök