3502
Sök

Audi S4 2,7T -97 Oljebyte? LÖST

79 Inlägg
18 juni 2012
Trådstartare
Tja!

Fråga 1:
Behöver byte olja på min S4a MEN, alla hemsidor/guider säger olika?
Vad passar egentligen bäst till bilen? Märke?
Att tillägga är att bilen är lite vässad med bla steg 1 chip.

Fråga 2:
Vad är det för oljefilter? Enligt instruktionsboken så är det samma som alla andra A3, A4, A6 osv oavsett bensinmotor?

Fråga 3:
Vad finns det för bra "Audishoppar" tex som Schmiedmann för BMW och V-parts för Volvo?

Tack och hej från lycklig, ny S4-ägare.
Senast redigerat av Salves (20 juni 2012)

AudiSalve

2 400 Inlägg
18 juni 2012
Skruvat och bsr brukar jag köpa grejer från. Mekonomen, autoexperten mm säljer också delar över disk men priset blir högt. Är du riktigt modern så funkar ebay också

747 Inlägg
18 juni 2012
quattro.se

Annars om du bara ska ha ett filter är det lika bra och svänga förbi närmsta åf och hämta ett där.
Glöm inte plugg+packning bara.

/ Toni Larsson

79 Inlägg
18 juni 2012
Trådstartare
tonimakaroni skrev:
quattro.se

Hittar inte den sidan eller liknande?

Tack iaf för svaret dock kvarstår problemet med vilket filter, finns det bättre/sämre alternativ eller är det bara Bosch som gäller? och oljan?

AudiSalve

2 400 Inlägg
18 juni 2012
Salves skrev:
tonimakaroni skrev:
quattro.se

Tack iaf för svaret dock kvarstår problemet med vilket filter, finns det bättre/sämre alternativ eller är det bara Bosch som gäller? och oljan?

Köp filter hos en vettig återförsäljare och knappa in ditt reg nummer så får du rätt filter smile   Ang oljan så köper jag min på hydraulteknik och där kostar semi syntet 52kr/liter tror jag. Helsyntet kostar inte många kronor mer och deras olja är väldigt fin.

79 Inlägg
18 juni 2012
Trådstartare
Får nog bli så Nybergrobin, tyckte bara det var konstigt att en 2,7Biturbo har samma filter som tex en A3 1,8l.
Tänkte mer på 5-50 10-50 olja osv, helsyntet är det ända dom jag sett rekommenderat hitils

AudiSalve

5 710 Inlägg
19 juni 2012
Det är inte så konstigt, så gör de flesta tillverkarna.
Angående vilken olja du skall ha så kolla i istruktionsboken vad som rekommenderas av Audi och kör på det.

MVH Jonas
..............

747 Inlägg
19 juni 2012
Salves skrev:
tonimakaroni skrev:
quattro.se

Sorry, det var det gamla namnet ^^

Qtd.se är den rätta adressen numera.

/ Toni Larsson

79 Inlägg
19 juni 2012
Trådstartare
Tack men satan i gatan vilken rörig hemsida!

AudiSalve

79 Inlägg
20 juni 2012
Trådstartare
Hej igen.
Oljefilter var mycket riktigt samma som dom flesta andra Audi-motorer.
Olja till S4 (enligt en auktoriserad Audi-handlare) är Mobil1 Super 3000 5-40 (den dom slänger i RS4orna vid service) ca 200 spänn litern.

AudiSalve

2 400 Inlägg
20 juni 2012
Salves skrev:
Hej igen.
Olja till S4 (enligt en auktoriserad Audi-handlare) är Mobil1 Super 3000 5-40 (den dom slänger i RS4orna vid service) ca 200 spänn litern.

Samma olja finns för bättre pris om du handlar av en human butik tongue

Tex: http://www.bakaxel.se/produktvisaren/it … liter.html
Senast redigerat av Nybergrobin (20 juni 2012)

79 Inlägg
20 juni 2012
Trådstartare
Nybergrobin skrev:
Salves skrev:
Hej igen.

Samma olja finns för bättre pris om du handlar av en human butik tongue

Tex: http://www.bakaxel.se/produktvisaren/it … liter.html

Jag vet, jag vet, visste att den kommentaren skulle komma men jag skall köra 60 mil imorgon så hann inte riktigt beställa från nätet.

AudiSalve

8 Inlägg
1 oktober 2012
Salves skrev:
Tja!

Fråga 1:
Behöver byte olja på min S4a MEN, alla hemsidor/guider säger olika?
Vad passar egentligen bäst till bilen? Märke?
Att tillägga är att bilen är lite vässad med bla steg 1 chip.

Fråga 2:
Vad är det för oljefilter? Enligt instruktionsboken så är det samma som alla andra A3, A4, A6 osv oavsett bensinmotor?

Fråga 3:
Vad finns det för bra "Audishoppar" tex som Schmiedmann för BMW och V-parts för Volvo?

Tack och hej från lycklig, ny S4-ägare.

Kan tilläggas att det ofta är problem med turbosarna på dessa motorer då de sitter väldigt trångt och blir då svårt att bli av med värmen via värmestrålning (värmer upp allt omkring istället), viktigt att KYLA turbosarna ordentligt på tomgång några minuter efteråt om man gasat på, eller kör lugnt ett tag så man får kyla bort värmen, annars stiger värmen grymt och koksar oljan i turbosarna om du stänger av för snabbt, det viktigaste är valet av olja, kör man dessa bilar på skitolja så kommer turborasen som ett brev på posten, att byta dem kräver att man tar ur motorn (enklast).

Om den blåryker KAN det vara ett tecken på att turbosarna börjar ta slut...?

Rekommenderar att köra på SBK Racing, den oljan kan koka och fräsa utan att koksa det minsta, och är i övrigt en grymt bra olja, kostar typ 200 kr litern på macken, men beställer du 20 l dunk kostar den 70 kr litern istället
Kör man på riktigt bra olja och sköter bytena ordentligt tror jag inte att de pajar oftare än andra bilar (förutsatt att man är noga med att kyla aggregaten på tomgång om man tryckt på), de är bara så mycket känsligare för att köra på skitolja än andra bilar, kan lika gärna beställa nya turbosar direkt då....! !

Sök