Slitsning är bättre än hållborrning. Hållborrade skivor har lättare för att få sprickbildning. Att hålborra skivorna själv skall man nog tänka sig för innan, dvs så hålen inte hamnar fel med tanke på var/hur "vanesen" sitter. Hålborrade skivor ger nog lite effekt, om man kör HÅRT, dvs bromsgaserna evakueras lättare. En slitsning har samma uppgift som hålborrning, en biffekt är dock att beläggen "hyvlas" konstant vilket borde göra att man minskar risken för glaserade belägg. Slitsade skivor kan låta en del vid kraftiga inbromsningar från högre farter, hörs mest med nervevad ruta, det vet jag av egen erfarenhet:). Slitsning gör att beläggen slits något lite mer.
Vill tillägga att jag anser slitsning vara bättre endast pga att de inte har ökad "sprickförmåga" som hålborrade har. Skall dock tilläggas att sprickbildning är nog inte aktuellt så länge man kör "normalt", men kör man bana ofta så lär risken öka en hel del. Givetvis kan även slitsade skivor få sprickor!
Senast redigerat av dawwe (24 juni 2012)
Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure