2867
Sök

Depollution system faulty, problem med tändkasett - bara byta tändstift på en Citroen C4?

11 Inlägg
23 juni 2012
Trådstartare
Hej!

Har en vän som äger en Citroen C4 årsmodell -05 där han sedan en tid tillbaka har haft ett litet knepigt problem.

Vid ett flertal tillfällen har en varningslampa tänds samt texten "Depollution system faulty (error)" dykt upp i displayen.

Igår fick han avläst vad felet var och datorn visade på att en tändspole var knas.
Tändkasetten skruvades loss och sattes tillbaka varpå lampan och texten försvann.

Tanken är nu att försöka byta tändkasetten eller, om möjligt, endast tändstiften...?

Är det någon där ute som vet om det är möjligt att endast byta tändstiften (om det finns?) eller måste man byta hela kasetten?

Mvh // Rille

4 767 Inlägg
23 juni 2012
Det där felet fick jag på skärmen i min gamla C4a ett par ggr i månaden ända sen jag hämtade ut den fabriksny tills jag löste in den vid bilbyte när den var 4 år gammal och hade gått 9000 mil. Dom lyckades aldrig fixa felet..

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

11 Inlägg
23 juni 2012
Trådstartare
Tack Erick för ditt svar!

Du menar alltså att du/ni även bytte kassett/tändstift utan att problemet blev avhjälpt?

Mvh // Rille

562 Inlägg
23 juni 2012
Vet inte om det tillför så mycket men varför inte testa byta tändstiften först då det ändå är att rekommendera vid ett tändkasettbyte smile

Har en nyligen erfarenhet om en Peugeot som satte återkommande temporära felkoder på spridare öppen krets/kortslutning till plus, visade sig efter mycket felsökning och en del komponentbytning vara så enkelt som kassa tändstift smile Franska bilar är en gåta ibland!

9-5 Aero Sedan -05

6 649 Inlägg
23 juni 2012
Ska ha som regel att byta stift först ifall de är fel/gamla..oavsett franskt eller inte.

De/Dem

11 Inlägg
24 juni 2012
Trådstartare
Ja men bilar generellt tycker jag är mer eller mindre, alltid en gåta.
Men vad gjorde vi utan dem!

Men är det någon av er som vet om där sitter tändstift i denna tändkassett som man kan byta eller man måste byta hela kassetten. Är ju en rejäl prisskillnad på att köpa 1st/4st tändstift eller en hel tändkassett om man säger så...

Mvh // Rille

6 649 Inlägg
24 juni 2012
Börja med köpa tändstift, du kan få tag på billiga här:

http://www.ngkpartfinder.co.uk/cars_com … ct=CITROEN

Söker du bara på delnumret här:

http://www.mister-solutions.co.uk/

4 stift till min Volvo går på ~ 150 spänn. :>

De/Dem

11 Inlägg
24 juni 2012
Trådstartare
Så det går alltså att byta var och ett av tändstiften som sitter i tändkassetten?
Om inte så är det ju onödigt att köpa nya tändstift menar jag!

Mvh // Rille

6 649 Inlägg
24 juni 2012
Tändkassetten är en egen komponent, Tändstiften är en slitvara vilket kassetten inte ska vara (Vilken den tyvärr är på vissa bilar)

Det är INTE omöjligt att det är stiften som är för dåliga, känns väl onödigt att betala flera tusen för en ny kassett ifall det var fel på stiften för ett par hundra?

De/Dem

11 Inlägg
24 juni 2012
Trådstartare
Okej. Det återstår ju att se om det endast är tändstiften det är fel på. Och det var det jag ville ha svar på om det är möjligt att plocka ur tändstiften ur tändkassetten för killen som felsökte bilen menade på att det inte var möjligt utan man var tvungen att köpa en HELT NY tändkassett...

Mvh // Rille

6 649 Inlägg
24 juni 2012
Nu har jag inte skruvat dessa bilar mer än typ byta olja på en sån.

För att ens komma åt tändstiften måste kassetten bort.
Tändstiften är skruvade i motorblocket därefter.

De/Dem

11 Inlägg
24 juni 2012
Trådstartare
Okej.

Så tändstiften sitter alltså inte i de fyra "piggarna" som sitter ihop med tändkassetten eller vad menar du?
Jag trodde att dem satt i tändkassetten.
Se bilden så förstår du/ni vad jag menar:
http://image.fbt.se/global/images/image.php?src=/mnt/newftp/164/bil/lgnr/97118_1.jpg&width=370&height=

Kanske förklarar dåligt...

6 649 Inlägg
24 juni 2012
Det är tändhattarna.

De/Dem

Sök