3683
Sök

Volvo v70 brand

Trucker
35 Inlägg
23 juni 2012
Trådstartare
Halloj!

I går kväll så slog min v70 01a eld under färd på riksväg 55. Det hela som hände var att den blev orklös och dog för mig. Så rullade in till sidan av vägen på en busshållsplats och skulle se vad som hade skett så såg jag att de slog lågor under bilen.. 

Tog inte alls lång tid innan hela motorutrymmet var övertänt..  Är fortfarande chockad efter de som hänt.  Nån som har nån aning om vad de kan vara som har orsakat detta?

Mvh
Adde

Yawn...
3 151 Inlägg
23 juni 2012
Kortslutning på elkabel? Hål i någon bränsle- eller oljeleding som droppat på något varmt?

Tur att det gick bra för dig i alla fall, alltid en tröst!

86 Inlägg
24 juni 2012
Ajajaj, har själv vart med om en motorbrand. I mitt fall var det en VW Jetta dock.

Om jag inte missminner mig så var just denna modell av v70 problem med bränslepumpen och kylsystemet.

EDIT: Länken glömde jag visst. en snagg googling hittad detta.

http://www.carcomplaints.com/Volvo/V70/2001/recalls/
Senast redigerat av Prophetman (24 juni 2012)

Rest in pieces, Lady B. (1984-2012) Mercedes 190d Cosworth
Lady B v2.0. "An old soul in a new body." 1992 MB 190E Cosworth. (Sug på den SBP!)
Daily driver: Skoda Fabia 1.4MPI -00

441 Inlägg
24 juni 2012
Prophetman skrev:
Ajajaj, har själv vart med om en motorbrand. I mitt fall var det en VW Jetta dock.

Om jag inte missminner mig så var just denna modell av v70 problem med bränslepumpen och kylsystemet.

EDIT: Länken glömde jag visst. en snagg googling hittad detta.

http://www.carcomplaints.com/Volvo/V70/2001/recalls/

Dock så bör ju det vara åtgärdat. Kan som Mervolic skrev vara en spricka på en ledning för olja eller bränsle som brustit och sedan kommit på något vart eller el.

En anledning till att jag har brandsläckare i bilen...wink

Hoppas att ni klara er oskadda i alla fall......smile

Trucker
35 Inlägg
24 juni 2012
Trådstartare
Jo jag klarade mig bra faktiskt, dock jävligt chockad då man ser flera tusenlappar brinner upp. Och ens stora kärlek man verkligen gjort allt med försvinner sådär. Nä fyfan vad jag mår dåligt i efterhand:(

Yawn...
3 151 Inlägg
24 juni 2012
Förstår det! Hade du den försäkrad?

674 Inlägg
10 augusti 2012
Jag hade ikväll en mystisk kabelbrand... eller vad det nu var som orsakade en otäck eld.. 2 faktiskt på olika ställen. en vid start motorn & en vid kammaxelgivaren, på kontakterna brann det.  precis under fördelaren på min MR500...  shit alltså.. skaplig tur att vi fick stopp på skiten.  Ska ut nu & felsök & driva ut demonerna!!!  wink   återkommer om jag hittar ett samband till V70:in...

With great freedom comes great responsebility

Allmänt envis
12 512 Inlägg
11 augusti 2012
Brandkåren var inte inblandade och kommer inte med några teorier? De brukar ha kunskap, eller tillgång till folk med kunskap, för att se vart branden startat.

Även Volvo brukar vara intresserade när det händer något med deras bilar både nya och äldre, oavsett om bilen krockat eller t.ex brunnit upp blir de ibland nyfikna och ser om de kan lära sig något vilket jag tycker är en väldigt sund policy från deras sida.

Tyvärr verkar de ha gått lite bet på just bränder, för jag tycker inte det är helt ovanligt att man läser om just S60, S80, V70 eller XC90 som brinner lite då och då dels när modellerna var nya men även idag? Dels via separata rapporteringar på exempelvis forum eller i dagstidningar, men även biltidningar har haft reportage om brinnande Volvo´s bland annat Teknikens Värld.

Det viktigaste är att du klarade dig, och förhoppningsvis inte hade barn eller hund i bilen som kunde råkat illa ut? smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 639 Inlägg
11 augusti 2012
Usch vad otäckt! Jag är alltid skitnojjig så fort jag känner någon röklukt när jag kör bil, Dels för att 850 hade ett rykte om sig att ta eld ett tag samt att jag har 2st barn i barnstol för det mesta. :-/

674 Inlägg
11 augusti 2012
Nej, brandkåren ej inblandad... bara jag & dottern i bilen. Men var ingen fara för oss som väl var. Var bara bilen som höll på att gå upp i rök!    Kollade på det ikväll, det ser inte bättre ut än att det har varit en spontan brand som börjat i kabelstammen runt motorn...??? Kan inte med min kunskap se något annat som ska ha startat detta. i princip bara stammen som ser eldhärjad ut, & plast detaljer som varit klamrad ihop med stammen eller direkt ovanför rakt i lågorna. tex fördelaren.. typiskt.. nya tändkablar för 800:-  har inte klar för mig hur det har börjat. ska fördjupa mig i det här ett tag innan jag bygger upp allt skadat igen.. så jag kanske kan undvika det här igen.

Trucker
35 Inlägg
11 augusti 2012
Trådstartare
Min V70 hade fått nån kortis nånstans sa Volvo.. Så därav branden. Troligtvis i säkringsboxen de började..  Tråkigt men sant sad

674 Inlägg
11 augusti 2012
preliminärt ser det ut som kortis i startmotorn varit början till min kabelbrand.

674 Inlägg
16 augusti 2012
Har äntligen hittat orsaken till branden i bilen.. En läckande skarv koppling på returen för soppan.. en 3-vägs koppling som var dålig i lödningen.   Mitt fel. Hade helt missat det. så finns ingen koppling till V70  smile   Men skumt att det höll tätt ända till nu??? har trots allt kört över 1000 mil idag!
Senast redigerat av Ramrod (16 augusti 2012)

Mr. AUDI !
642 Inlägg
16 augusti 2012
Ramrod skrev:
Har äntligen hittat orsaken till branden i bilen.. En läckande skarv koppling på returen för soppan.. en 3-vägs koppling som var dålig i lödningen.   Mitt fel. Hade helt missat det. så finns ingen koppling till V70  smile   Men skumt att det höll tätt ända till nu??? har trots allt kört över 1000 mil idag!

Om du kört 1000mil IDAG får du min bil! lol

Four Rings To Rule Them All!

674 Inlägg
16 augusti 2012
SibbSon skrev:
Ramrod skrev:

Om du kört 1000mil IDAG får du min bil! lol

Hmm.. du vet vad jag menar..  wink

Sök