3271
Sök

Golf TSI, motorljud. Vad är fel?

7 Inlägg
30 juni 2012
Trådstartare
#1
Vi har märkt att vår bil går ojämnt vid tomgång. När man startar bilen så vibrerar hela bilen (vi snackar inga skakningar, utan små känningar).

Nu i torsdags var bilen inne på service och vi bad dem kolla extra på detta. När vi hämtade bilen sa dem att de inte har hittat något fel på sin data. Som svar fick vi att det eventuellt kunde vara tändstiften (de byttes) eller dålig bensin(!?).

När vi trycker ner kopplingen tycker vi att det låter en aningen mindre. Men inte alls ok! Vår bil låter lite som en dieselbil nu, fast vi har bensin. Bilen är en -08, golf TSI.

Idag filmade vi motorn så att ni ska få höra hur ljudet låter. Motorn skakar lite, svårt att få med på filmen.

Vore tacksamt om någon här har något förslag på vad det kan vara, för vi vet inte alls vad det kan vara för fel...


Länk till filmklippet:
<iframe width="420" height="315" src="http://www.youtube.com/embed/bBqlV5dEvUY" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

747 Inlägg
30 juni 2012
#2
Hur långt har bilen gått?

Edit: Kollade filmen precis, låter som ni åker på byta svänghjul.
Senast redigerat av tonimakaroni (30 juni 2012)

/ Toni Larsson

Of World
3 369 Inlägg
30 juni 2012
#3
Är det inte kedja på dessa? låter nästan som min Vectra när "kedjesträckaren" la av.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

747 Inlägg
30 juni 2012
#4
opel_vectra_gts skrev:
Är det inte kedja på dessa? låter nästan som min Vectra när "kedjesträckaren" la av.

Skulle det vara kedjan så skulle motorlampan tändas mer eller mindre direkt, alt. skulle man få upp det i felminnet.

/ Toni Larsson

Of World
3 369 Inlägg
30 juni 2012
#5
tonimakaroni skrev:
opel_vectra_gts skrev:
Är det inte kedja på dessa? låter nästan som min Vectra när "kedjesträckaren" la av.

Skulle det vara kedjan så skulle motorlampan tändas mer eller mindre direkt, alt. skulle man få upp det i felminnet.

bilen brukar väl inte varna för det? fast denna är då nyare så han kanske gör det!

jag själv fick aldrig felkod eller varning för det.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

7 Inlägg
30 juni 2012
Trådstartare
#6
Bilen är en 2008 och den har gått 8500mil.

Vad menas med "byta svänghjul"??

Verkstaden kopplade in till datorn men fann inget fel. Han gissade på dålig bensin...

När vi hade en polo för några år sedan så lossnade två muttrar som höll motorn på plats. De var efter kamremsbytet. Tycker oss ana lite liknande ljud. Kan det eventuellt vara någon skruv/mutter som är lös? Men vi har aldrig lämnat in den till verkstad för reparationer då de behövt skruva vid motorn.

Vi har kedja nu och skulle det vara fel på den hoppas vi bilen meddelar detta alt att det skulle kommit upp på verkstadens dator?

747 Inlägg
30 juni 2012
#7
Är det en auktoriserad verkstad den har vart inne på för felsökning?
Be dom lyssa fr. sprängkåpan om det kommer oljud innefrån där.

Be dom även kontrollera om den misständer något, om den gör det så är det bara riva insuget för kontrollera hur insugsventilerna ser ut.

Men ljudet nedan är typiskt ljud från svänghjulet som ligger o slår.

/ Toni Larsson

7 Inlägg
30 juni 2012
Trådstartare
#8
Vi har gjort servicen hos Mekonomen...

Hur kan svänghjulet göra så att motor vibrerar på tomgång och låter så här illa?

OM det är svänghjulet, är det en dyr reparation?
Är det farligt att köra med bilen nu? (Borde vi undvika att köra)

747 Inlägg
30 juni 2012
#9
Det du kan göra är åka förbi närmsta VW verkstad och be verkmästaren komma ut och lyssna på det, fördel om du ringer och bokar in en tid med honom först.

Byte svänghjul blir väl ca 10-12k med arbete och material på en auk. verkstad. Då inte räknat med kopplings byte.
Så det är väl fördel att ringa f-bolaget annars.

/ Toni Larsson

Diesel ska man ha!
482 Inlägg
30 juni 2012
#10
8500 mil utan att ha bytt kedjor? Grattis måste jag säga isf! Är vanligt att kamkedjorna sträcks runt 5000 mils intervall, men det kanske bara är en tidsfråga innan  dom gör det (har ingen möjlighet att lyssna på ljudet nu).
Dubbelmassesvänghjul är ganska dyr historia(eftersom v-lådan måste ner), runt 10k för ett sådant och sen vill verkstan säkert byta tryckplatta och lamell

VW Passat Variant 4M DSG6 -13
Das Club www.vwpc.se
www.vwcs.se

7 Inlägg
30 juni 2012
Trådstartare
#11
Tack för svaret. Blir till VW verkstad på måndag morgon då...

Är det farligt att köra med bilen nu?
Borde vi undvika att köra??

747 Inlägg
30 juni 2012
#12
Är rätt lugnt med svänghjulet, men kör inte mer än nödvändigt om det är något ni stör er på annars.
Som sagt om f-bolaget tar detta så be verkstaden kolla upp ventilerna även.

/ Toni Larsson

7 Inlägg
30 juni 2012
Trådstartare
#13
Byta kedjor???

Jag trodde att man ändrat från rem till kedja för att kedja håller bättre? Rem ska väl bytas ca 10 000mil? Borde inte de på servicen i förrgår ha sett att vi behöver byta kedjan i så fall??

Har vi gått till en så himla kass bilverkstad så de inte ser sånt? När vill till och med berättar att de ska kolla extra noga?!

Tacksam för alla svar vi får i forumet, tack.

Diesel ska man ha!
482 Inlägg
30 juni 2012
#14
LTO skrev:
Byta kedjor???

Jag trodde att man ändrat från rem till kedja för att kedja håller bättre? Rem ska väl bytas ca 10 000mil? Borde inte de på servicen i förrgår ha sett att vi behöver byta kedjan i så fall??

Har vi gått till en så himla kass bilverkstad så de inte ser sånt? När vill till och med berättar att de ska kolla extra noga?!

Tacksam för alla svar vi får i forumet, tack.

1,4 Tsi är inte den bästa motorn direkt..
Mekonomen.. man får vad man betalar för.
Dagens kamremmar hos VAG har långa intervaller, upp mot 18.000 mil för en rem..

Man ser inte kedjan på 1.4tsi, man får skruva isär motorn för att kunna se den, Har själv gjort det på en sådan motor och det är ett tidskrävande, pilligt stort jobb..

Edit: Rekommender ar att man då plockar ur drivlinan från bil för att utföra jobbet. Det går att göra det med motorn på plats i bil, men det är betydligt jobbigare då!
Senast redigerat av Tobbetdi (30 juni 2012)

VW Passat Variant 4M DSG6 -13
Das Club www.vwpc.se
www.vwcs.se

7 Inlägg
30 juni 2012
Trådstartare
#15
Tack för all hjälp. Måndag morgon bär det av mot VW verkstad... Hoppas på inte allt för stora kostnader...

747 Inlägg
30 juni 2012
#16
Ett rent kedjebyte fixar du på ca 1dag.
Tycker det går relativt smidigt när man gjort det några gånger. smile

/ Toni Larsson

604 Inlägg
30 juni 2012
#17
Tobbetdi skrev:
8500 mil utan att ha bytt kedjor? Grattis måste jag säga isf! Är vanligt att kamkedjorna sträcks runt 5000 mils intervall, men det kanske bara är en tidsfråga innan  dom gör det (har ingen möjlighet att lyssna på ljudet nu).
Dubbelmassesvänghjul är ganska dyr historia(eftersom v-lådan måste ner), runt 10k för ett sådant och sen vill verkstan säkert byta tryckplatta och lamell

5000 mil på en kamkedja låter ju som en fantastisk konstruktionsmiss???

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!

Diesel ska man ha!
482 Inlägg
1 juli 2012
#18
bronco_z skrev:
Tobbetdi skrev:
8500 mil utan att ha bytt kedjor? Grattis måste jag säga isf! Är vanligt att kamkedjorna sträcks runt 5000 mils intervall, men det kanske bara är en tidsfråga innan  dom gör det (har ingen möjlighet att lyssna på ljudet nu).
Dubbelmassesvänghjul är ganska dyr historia(eftersom v-lådan måste ner), runt 10k för ett sådant och sen vill verkstan säkert byta tryckplatta och lamell

5000 mil på en kamkedja låter ju som en fantastisk konstruktionsmiss???

Har varit med om säkert 5-6 st vw med 1,4 tsi och alla hade sträckta kedjor och hade gått runt 5000 mil.. Konstruktionsmiss kanske, men denna motor.. Har man motorkod CDGA (1,4tsi som ska kunna gå på naturgas) och man märker att den misständer, då får man oftast felkod på cyl 3 och då är det bara att köra ett kompprov och sen rikva motor.. Tvärställt skräp om jag får säga det själv!

En bidragande faktor kan ju vara detta downsizing koncept med hyffsat hög effekt och låg förbrukning.
Sen drar dom en del olja också, tack vare låg friktion och tunn Longlife olja.

VW Passat Variant 4M DSG6 -13
Das Club www.vwpc.se
www.vwcs.se

6 632 Inlägg
1 juli 2012
#19
bronco_z skrev:
Tobbetdi skrev:
8500 mil utan att ha bytt kedjor? Grattis måste jag säga isf! Är vanligt att kamkedjorna sträcks runt 5000 mils intervall, men det kanske bara är en tidsfråga innan  dom gör det (har ingen möjlighet att lyssna på ljudet nu).
Dubbelmassesvänghjul är ganska dyr historia(eftersom v-lådan måste ner), runt 10k för ett sådant och sen vill verkstan säkert byta tryckplatta och lamell

5000 mil på en kamkedja låter ju som en fantastisk konstruktionsmiss???

I dagens läge är det bättre med rem snart.. Ford har ju 25.000 mil/10år på kamremmen på Transit Connecten.
"Bästa" är kugghjul men så gott som ingen motor har det idag.

De/Dem

Vw trimmare
2 995 Inlägg
1 juli 2012
#20
Tobbetdi skrev:
8500 mil utan att ha bytt kedjor? Grattis måste jag säga isf! Är vanligt att kamkedjorna sträcks runt 5000 mils interv

nja nu ska vi inte ta i för mycket, är ingen intervall i vanliga fall utan en (nm) miss i produktionen precis som i R36:an så går det på garantin och för många även när garantin gått ut, fram till 2008 ska felen finnas, vw fixar dom samtidigt om man lämnar in den, det är en avancerad motor så barnsjukdomar får man räkna med...



bronco_z skrev:
5000 mil på en kamkedja låter ju som en fantastisk konstruktionsmiss???

Det är en inte en konstruktions miss i den bemärkelsen, man måste isolera pickupen,oljeretur och allra helst undvika long-life oljan, det är hydralisk spännare som kräver oljetryck, för höga temperaturer gör att spännaren inte orkar hålla trycket första vw modellen som haft detta problem, förmodligen pga av allt man lycka klämma in på så liten motor tsi
är ett ganska nytt koncept..
Senast redigerat av MeloveGolf (1 juli 2012)



Sök